Godinama su automobilski proizvođači, vođeni trendovima minimalizma i digitalizacije, uklanjali fizičke komande iz svojih modela. Tipke su nestajale, gumbi su prebacivani na ekrane, a vozači su sve češće umjesto klikova i okretanja morali "pogađati" ikone po zaslonima. Volkswagen, kao jedan od predvodnika te filozofije, sada javno priznaje, bio je to pogrešan smjer. Srećom, povratak "pravih" komandi upravo je započeo.
Ralf Brandstätter, čelni čovjek Volkswagena za kinesko tržište, u nedavnoj je objavi na LinkedInu razjasnio ključne razlike između europskih i kineskih kupaca električnih vozila. Dok potonji žele umjetnu inteligenciju, glasovne asistente i potpuno digitalna sučelja, kupci u Europi traže sasvim suprotno: "fizičke kontrole, dugotrajnu pouzdanost i dinamičnost u vožnji".
Ova izjava dolazi u trenutku kada Volkswagen – barem djelomično – priznaje svoje greške iz prošlosti. I dok današnji modeli poput ID.7 Tourera i novog Passata gotovo u potpunosti ovise o zaslonima osjetljivima na dodir, promjena smjera već je vidljiva. Golf GTI i Golf R, primjerice, vratili su prave tipke na upravljač, na veliko zadovoljstvo vozača.
No VW ne staje samo na tome. Andreas Mindt, novi šef dizajna marke, otvoreno je rekao kako je digitalizacija otišla predaleko. "Od modela ID.2all nadalje, svih pet ključnih funkcija glasnoća, temperatura za lijevu i desnu stranu, ventilacija i tipka za sva četiri žmigavca, bit će fizički prisutni ispod ekrana. I to u svakom automobilu koji proizvedemo. Nikada više nećemo ponoviti ovu pogrešku", izjavio je Mindt. "Na upravljaču će također biti pravi gumbi. Nema više nagađanja. Imate povratnu informaciju. To je stvarno. Ljudi to vole. Iskreno, automobil je automobil – nije pametni telefon."
Volkswagen, koji koristi zajedničke platforme za modele marki VW, Škoda, Seat i Cupra, vjerojatno će isti trend prenijeti i na ostale članove grupe. Vraćanje fizičkih komandi znači veće troškove proizvodnje, ali to je cijena koju su brojni kupci voljni platiti. Jer, koliko god voljeli tehnologiju, kad se vozimo, želimo znati što dodirujemo. U automobilu, osjećaj kontrole ne smije biti virtualan.
I dok se Europljani sve više bune protiv digitalnih kokpita, u Kini se događa suprotno. Tamošnji vozači žele što veću integraciju umjetne inteligencije, napredne sustave glasovnih naredbi i interijere koji podsjećaju na dnevne boravke budućnosti. VW-ovi modeli razvijeni u Kini stoga ni ne stižu na europsko tržište, ne samo zbog tehničkih i zakonskih razlika, već zbog potpuno drukčijih očekivanja korisnika.
Jedna od zanimljivih informacija iz Brandstätterove objave odnosi se na dobnu strukturu kupaca. U Europi, prosječna dob vlasnika električnog automobila je 56 godina. U Kini manje od 35 godina. Razlika je ogromna i objašnjava zašto "digital-first" filozofija u Europi ne pronalazi plodno tlo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....