CJENOVNI RAT

Električni auti u Kini postali su previše jeftini: Zbog toga je sada zabrinut i sam predsjednik države

Agresivna cjenovna politika donosi korist kupcima, ali istovremeno prijeti urušavanjem industrije iznutra

Xpeng, ilustracija

 Xpeng
Agresivna cjenovna politika donosi korist kupcima, ali istovremeno prijeti urušavanjem industrije iznutra

Cijene električnih automobila u Kini pale su na razinu koja zabrinjava čak i najviše političke krugove. Kineski predsjednik Xi Jinping osobno je upozorio na opasnosti prekomjernih ulaganja i sve slabijih povrata u industriji električnih vozila, čiji je rast do sada bio okosnica kineskog gospodarskog ponosa. No sada, kad se tržište pretvorilo u cjenovno bojno polje, kineske vlasti žele stati na kraj ratovima s popustima među domaćim proizvođačima.

image

Xi Jinping

KAZAKHSTAN‘S PRESIDENTIAL PRESS SERVICE/AFP

Situacija je doista ekstremna. BYD-ov model Seagull u Kini se nudi već od 6800 eura. Za usporedbu, slični model, Dolphin Surf, na europskom tržištu košta tri puta više. I dok BYD, Li Auto i Seres još posluju s profitom, većina kineskih marki električnih automobila posluje s gubicima i teško će opstati bez ozbiljne konsolidacije tržišta.

image

BYD Dolphin Surf

Darko Tomas/CROPIX

Popusti na automobile dosegnuli su u travnju prosjek od čak 17 posto, gotovo dvostruko više nego godinu ranije. Takva agresivna cjenovna politika donosi korist kupcima, ali istovremeno prijeti urušavanjem industrije iznutra. Xi je u svojim govorima koristio izraz "involucija", što znači kada kompanije ulažu sve više, a dobivaju sve manje i jasno dao do znanja da se takav obrazac više neće tolerirati.

image

BYD, ilustracija

Josip Bandic/CROPIX

Vlada već priprema izmjene zakona o cijenama, koje bi proizvođačima mogle ograničiti mogućnost postavljanja nerealno niskih cijena. Osim toga, proizvođači poput BYD-a su već pozvani na razgovor s državnim dužnosnicima, gdje su upozoreni na prekomjernu proizvodnju. Bloomberg navodi kako pojedine tvornice rade s iskoristivošću manjom od dva posto, što je u industrijskim okvirima apsolutno neisplativo.

image

Seres, ilustracija

Cropix

Kao jedno od mogućih rješenja nameće se izvoz. Kina već sada bilježi 5,1 posto udjela u novim registracijama vozila na europskom tržištu, a taj broj će, čini se, brzo rasti. No teško da izvoz na osjetnom manje tržište spasiti proizvođače koji se urušavaju pod teretom međusobnih ratova cijenama, jer se radi o vrlo malom broju automobila u odnosu na ukupnu proizvodnju i kapacitete kineske industrije automobila.

image

BYD, ilustracija

Profimedia

Iako se mnogi boje globalne dominacije kineskih proizvođača električnih vozila, njihova automobilska industrija sve više nalikuje balonu koji bi se mogao rasprsnuti. Dok Europa strepi od kineske ekspanzije, sama Kina pokušava spriječiti da njezina električna revolucija ne uništi samu sebe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 13:15