Godinama je rast najvećeg kineskog proizvođača bio gotovo nezaustavljiv. BYD je 2024. prodao više od 4,27 milijuna vozila, postavši šesti najveći proizvođač automobila na svijetu s velikim napretkom iz godine u godinu. No, s ambicioznim ciljem od 5,5 milijuna vozila u 2025., kineski gigant sada se suočava s prvim pukotinama u svojoj donedavno neupitnoj ekspanziji.
Prema informacijama koje je objavio Reuters, BYD je sada smanjio proizvodnju u barem četiri svoja pogona. Ukinute su noćne smjene, a ukupna proizvodnja je smanjena za najmanje trećinu. Također su privremeno zaustavljeni planovi za otvaranje novih proizvodnih linija. Iako kompanija službeno ne komentira razloge, izvori bliski upravi tvrde da prodaja jednostavno ne ispunjava očekivanja.
Najveći problem ne leži samo u smanjenju proizvodnje, već u zalihama koje su rapidno narasle. U Kini, BYD-ovi trgovci u prosjeku imaju zalihe vozila za 3,2 mjeseca, više nego dvostruko od prosjeka industrije. Za marku koja je agresivnim cijenama gurnula mnoge etablirane konkurente u kut, ovakvo zasićenje tržišta nosi ozbiljne posljedice.
Ozbiljne posljedice zaustavljanja rasta prodaje već se osjećaju. Jedan od najvećih BYD-ovih trgovaca bio je zbog toga prisiljen zatvoriti 20 salona diljem Kine, a Kineska gospodarska komora trgovaca automobilima pozvala je proizvođače da prestanu forsirati isporuke koje tržište ne može apsorbirati. Drugim riječima, prodaja mora postati mjerilo proizvodnje, ne obrnuto.
Znakovi usporavanja vidljivi su i u brojkama. U travnju je globalna proizvodnja BYD-a rasla svega 13 posto na godišnjoj razini, a u svibnju tek simboličnih 0,2 posto, što su najniže stope rasta od veljače 2024. Također, proizvodnja u travnju i svibnju pala je za čak 29 posto u odnosu na posljednji kvartal prošle godine.
Unatoč ovim izazovima, BYD i dalje odlično zarađuje. U ožujku je objavljeno da je prihod za 2024. dosegnuo 777 milijardi juana (oko 92 milijarde eura), čime je BYD nadmašio Teslinih 83 milijardi dolara. Taj skok prihoda od 29 posto najvećim je dijelom rezultat snažne prodaje plug-in hibrida, gdje je BYD preuzeo lidersku poziciju. Ipak, ovakvi rezultati ne brišu zabrinutost oko dugoročne održivosti modela koji se temelji na količini i cijenama. Visoke zalihe, smanjeni rast i zatvaranje prodajnih mjesta nagovještavaju da je pred BYD-om faza nužne stabilizacije i redefiniranja strategije.
Zamjetna usporavanja u prodaji i proizvodnji dodatno dobivaju na težini kada se uzme u obzir golema radna snaga koju BYD zapošljava. Prema posljednjim dostupnim podacima, kompanija je krajem prošle godine imala gotovo milijun zaposlenika, čime je uvjerljivo najveći poslodavac u globalnoj automobilskoj industriji. Za usporedbu, to je gotovo tri puta više zaposlenih nego što ima globalni lider po prodaji, Toyota. U razdoblju stagnacije, toliki broj zaposlenih postaje logistički i financijski izazov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....