Kineska automobilska industrija doživljava snažan izvozni uzlet, ali kada je u pitanju uvoz, stvari stoje potpuno drugačije. Tijekom prvih pet mjeseci 2025. godine iz Kine je izvezeno čak 2,83 milijuna vozila, što predstavlja rast od 16 posto u odnosu na prošlu godinu. Samo u svibnju izvezeno je 682.000 automobila, što je 20 posto više nego lani.
No istovremeno, država bilježi rekordno nizak uvoz - pad od 25 posto u svibnju i čak 33 posto od početka godine. Ovakav disbalans jasno pokazuje da kineski automobilski sektor postaje jednosmjerna ulica: izvozna trasa prema svijetu, uz zatvaranje vrata prema unutra.
Najveći udio u kineskom izvoznom uspjehu imaju takozvana NEV-vozila (vozila nove energije), među koje spadaju električni auti i plug-in hibridi. U svibnju ih je izvezeno 296.000, što je impresivan rast od 43 posto. Ključna tržišta za kineske električne automobile uključuju Brazil, Belgiju, Filipine, Ujedinjeno Kraljevstvo, Meksiko i Australiju. U svima njima kineski proizvođači, na čelu s BYD-om, bilježe dvoznamenkasti rast.
Nasuprot tome, uvoz automobila u Kinu pada. U svibnju je uvezeno tek oko 47.000 vozila, a ukupno od početka godine njih 180.000. Time izvoz nadmašuje uvoz za čak 16 puta! Najveći gubitnik su američki proizvođači jer uvoz iz SAD-a pao je za 68 posto u svibnju, i za 48 posto u prvih pet mjeseci. Unatoč privremenoj 90-dnevnoj obustavi povećanja carina između Kine i SAD-a, postojeći porezi u Kini su i dalje značajni - 25 posto za vozila s motorima iznad 2,5 litara, te 15 posto za ostala.
Ali prepreke su obostrane. Sjedinjene Američke Države dodatno su zaoštrile trgovinsku retoriku pa su nedavno finalizirale propise koji de facto zabranjuju uvoz kineskih vozila, pozivajući se na nacionalnu sigurnost. Novi pravilnik cilja softver u povezanim vozilima koji dolazi iz "zemalja zabrinutosti", a Kina je na toj listi istaknuto mjesto.
Kina najviše automobila uvozi iz Japana, Njemačke i Slovačke, no ti su volumeni neusporedivi s rastućim izvozom. Dok strani brendovi pokušavaju opstati na kineskom tržištu uz sve strože uvjete, kineski brendovi nastavljaju širenje na svjetskoj sceni uz sve više električnih modela, konkurentne cijene i sve napredniju tehnologiju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....