S čak tri milijuna prodanih automobila u prvih devet mjeseci, BYD je najveći svjetski proizvođač plug-in hibrida i električnih automobila u 2025. Pritom na europsko tržište, na kojem su se prvi put pojavili 2022., a u potpunosti tek tijekom 2025., odlazi 94.216 automobila, gotovo tri puta više nego u istom razdoblju 2024. I to unatoč lani uvedenim dodatnim carinama od 17,4 posto.
Kineski proizvođač k nama je stigao tek potkraj travnja, no do kraja studenoga, dakle u sedam mjeseci, registrirao je 303 primjerka, četiri više od globalno najvećeg suparnika Tesle, a tek dvadesetak manje od Jeepa, Fiata i Porschea. S time da BYD nudi isključivo automobile tzv. nove energije – tri plug-in hibrida i pet električnih.
Sjajnim prodajnim rezultatima valja još pribrojiti i rezultate na nedavnim državnim poticajima za tvrtke najtraženijeg Dolphin Surfa, čija je cijena iznosila svega 13.250 eura, a registracije će se osjetiti u prvim mjesecima 2026. Iduće godine, također, na naše bi tržište trebali stići i prvi primjerci proizvedeni u EU, odnosno u četiri milijarde eura vrijednoj tvornici u mađarskom Szegedu.
Za gotovo polovinu prodaje na našem su tržištu zaslužni plug-in hibridi, prepoznatljivi po dodatku DM-i u nazivu modela Seal 5 i Seal U, a koji su upravo na akciji. Limuzina srednje klase Seal 5 kreće od 29.990 eura, a SUV srednje klase Seal U od 36.990 eura, oba s kompletom zimskih guma.
U oba je slučaja, također, riječ o tehnologiji Super DM, odnosno kombinaciji jakog elektromotora i velike litij-željezo-fosfatne baterije (Blade) s podrškom 1,5-litrenog benzinca s visokim stupnjem kompresije (15,5:1) i Atkinsonovim ciklusom, ali i stupnjem toplinske iskoristivosti od rekordnih 43 posto. To je od 2008. do danas već četvrta generacija plug-in hibridnog pogona tvrtke BYD.
Kineski proizvođač na našem tržištu posluje putem trgovačke mreže Harmony New Energy i Auto Hrvatska sa salonima u Zagrebu i Splitu, a nudi jamstvo u trajanju od šest godina ili 150.000 kilometara.
BYD Seal U DM-i
Prostrani SUV sa 218 KS, a kao 4x4 s 324 KS
Čak 4,8 metara dug SUV pokreću najmanje dva motora – električni od 197 KS i 1,5-litreni od 101 KS – uz ukupni doseg na struju i benzin od čak 1080 kilometara. U najsnažnijem izdanju s pogonom na sva četiri kotača pridružuje im se i treći, a snaga raste na 324 KS
Premda postoji i u električnom izdanju, 2023. na IAA Mobility u Münchenu predstavljeni Seal U postoji i u plug-in hibridnom izdanju kao Seal U DM-i, gdje kratica DM označava inovativni plug-in hibridni pogon (Dual Mode), a slovo i inteligenciju. Tri su paketa opreme i pogona – Boost za 39.500 eura i Comfort za 42.000 eura s prednjim pogonom i 218 KS, odnosno Design za 47.500 eura s pogonom na sva četiri kotača i 324 KS.
S uskim svjetlima, kromiranim letvicama na masci hladnjaka i otvorima za zrak u obliku slova X, ali i stražnjem kraju s diodnim svjetlima po cijeloj širini, minijaturnim spojlerom na prtljažniku i skrivenim ispušnim cijevima, Seal U je dio BYD obitelji Ocean. Uz to sjajno pristaju i četiri neutralne boje – bijela (bez doplate), siva, sivoplava i crna (750 eura) – te aerodinamični aluminijski naplatci od 19 cola.
Riječ je o priličnih 4,79 metara dugom, 1,89 metra širokom i 1,67 metra visokom predstavniku segmenta D-SUV, s međuosovinskim razmakom od 2,77 metara. Stoga ne čudi što je mjesta u izobilju čak i na stražnjem sjedalu, na kojem opušteno sjede i viši od 1,90 metra. Ništa manje uvjerljiv nije ni prtljažnik od 425 litara, što preklapanjem naslona raste na 1440 litara.
Podjednako moderan je u unutrašnjosti, gdje vozača i putnike dočekuju već prepoznatljivi rotirajući središnji zaslon od 39,6 centimetara, ali i čitav niz high-tech detalja – od digitalne instrumentne ploče, projekcije podataka o vožnji na vjetrobran (head-up) do središnjeg grebena s kristalnom ručicom mjenjača i osnovnim prekidačima za najčešće korištene funkcije, što Kinezi nazivaju Ocean Heart. Serijska oprema izuzetno je bogata.
Umjetnom kožom presvučena sjedala, primjerice, isporučuju se bez doplate, baš kao i stakleni panoramski krov, dvostruki bežični punjač telefona, električno podesiva, grijana i ventilirana sjedala s memorijom, ambijentalna rasvjeta... Nije, međutim, samo serijska oprema bogata, nego su i materijali ugodni na dodir.
Osnovno izdanje Boost pokreće 197 KS jak elektromotor, koji struju crpi iz litij-željezo-fosfatne Blade baterije od 18,3 kWh, a tek kad se baterija isprazni ili pod izrazitim opterećenjem priključuje mu se i 1,5-litreni atmosferski benzinac s izrazito visokim stupnjem kompresije (15,5:1) i Atkinsonovim ciklusom, odnosno stupnjem toplinske iskoristivosti od rekordnih 43 posto.
Samo na struju prevali lijepih 70 kilometara, uz 8,9 sekundi do stotke i krajnju brzinu od 170 km/h, a zahvaljujući potrošnji od svega 6 litara na sto kilometara i 60-litrenom spremniku goriva ukupni doseg iznosi čak 1080 kilometara.
Još veći doseg ima izdanje Comfort zahvaljujući bateriji od 26,6 kWh (samo na struju prevali 125 kilometara). Najsnažnije izdanje, pak, pokreću ne jedan već dva elektromotora – 204 KS sprijeda i 163 KS straga, odnosno ukupno 324 KS – što mu ne osigurava samo pogon na sva četiri kotača, već i performanse dostojne sportskog coupea (5,9 sekundi do stotke i krajnjih 180 km/h). Jedino što zbog baterije od 18,3 kWh, kao i u osnovnom Boostu, ukupni doseg iznosi 870 kilometara.
Baterija se, međutim, na istosmjernom punjaču napuni od 30 do 80 posto kapaciteta za 35 minuta.
Spoj vrhunske učinkovitosti i performansi
BYD Seal 5 i Seal U opremljeni su naprednim Super DM PHEV pogonskim sklopovima, koji omogućavaju vrhunsku učinkovitost: već isključivo električni doseg iznosi upotrebljivih 100 km, dok ukupni premašuje 1000 km
Iako se u jednom trenutku činilo da su hibridna električna vozila s vanjskim punjenjem (PHEV) ušla u svojevrsnu ‘slijepu ulicu’, tržište je prepoznalo njihove kvalitete i potražnja za njima ponovno raste. Kada se sagledaju mogućnosti koje pruža PHEV sustav ugrađen u BYD-ove modele Seal 5 i Seal U, postaje jasno i zašto. Zahvaljujući bateriji kapaciteta 18,3 kWh, automobili pružaju uvjerljiv potpuno električni doseg – kod modela Seal 5 čak 100 km – dok ukupni doseg na električnu energiju i benzin kod istog vozila doseže 1050 km, što je ponajbolja vrijednost među vozilima usporedivog pogona i to sa spremnikom goriva obujma 48 litara. To jasno ilustrira iznimnu učinkovitost.
Tajna je u jedinstvenom Super DM sustavu (DM je kratica od Dual Mode), pri čemu, kako mu i samo ime kaže, pogon može djelovati na dva različita načina. Prvi je potpuno električni, gdje vozilo pokreće elektromotor koji koristi samo energiju pohranjenu u bateriji, a drugi je hibridni, pri kojem je prioritet također dan električnom pogonu, dok motor s unutarnjim izgaranjem djeluje kao generator i radeći u najučinkovitijem režimu rada opskrbljuje sustav električnom energijom. Tada pogonski sustav djeluje kao serijski hibrid, no kada je potreba za snagom povećana, npr. pri pretjecanju, sustav se pretvara u paralelni hibrid, gdje benzinac izravno pokreće kotače kao podrška elektromotoru i tako omogućuje najbolje performanse.
Stavljanje prioriteta na električni pogon omogućuje iznimnu učinkovitost cijelog sklopa, čemu bez dvojbe pomaže i napredni 1,5-litreni Xiaoyun benzinski motor. Snažnija turbo verzija spomenutog motora čini jezgru pogonskog sklopa modela Seal U s AWD pogonom, kod kojeg je ukupna snaga sustava čak 238 kW (324 KS), što mu omogućuje ubrzanje s mjesta do 100 km/h za samo 5,9 sekundi. Pritom čisto električni doseg ostaje itekako upotrebljivih 70 kilometara, a ukupni, uz 60-litarski spremnik goriva, velikih 870 kilometara. Za lakšu svakodnevnu uporabu na električni pogon Seal U omogućuje i brzo DC punjenje (približno 35 minuta za punjenje od 30 do 80 posto kapaciteta baterije).
Prilagođena Blade baterija
Veliki kapacitet i prilagodba za PHEV
Za svoja PHEV vozila BYD koristi posebno prilagođenu verziju baterije Blade. U usporedbi s uobičajenim, Blade ima 50-ak posto manji volumen i prilagođena je brojnim ciklusima punjenja i pražnjenja, uobičajenima kod PHEV vozila. Pritom jamči i iznimnu sigurnost u slučaju sudara, s obzirom da je svaka ćelija u aluminijskoj strukturi saća ujedno i strukturni element. Veliki kapacitet baterije od 18,3 kWh omogućuje čisto električni doseg od 70 do 100 km, ovisno o modelu i verziji.
Xiaoyun benzinac 1.5
Dvije verzije za dvije namjene
U benzinac obujma 1,5 litara ugrađene su neke od najsuvremenijih tehnologija kako bi ga se učinilo iznimno učinkovitim. Atmosferska verzija ima ekstremno visoki omjer kompresije 15,5:1, radi prema Atkinsonovom ciklusu sa ‘skraćenom’ kompresijom i razvija 72 kW (98 KS) uz termički stupanj djelovanja od čak 43%. Turbo verzija s punjačem promjenjive geometrije radi prema Millerovom ciklusu i razvija 96 kW (130 KS) uz neznatno niži stupanj djelovanja (40%), a namijenjena je težem modelu Seal U s AWD pogonom.
BYD Seal 5 DM-i
Na struju sto, a uz benzin čak 1050 km
Priličnih 4,8 metara duga kineska limuzina, iza čijeg dizajna stoji slavni njemački dizajner Wolfgang Egger, energiju crpi iz baterije od 18,3 kWh, a zatim i 48-litarskog spremnika goriva kojim napaja štedljivi 1,5-litreni benzinac s Atkinsonovim ciklusom
Dvije godine nakon što se na tržištu pojavio plug-in hibridni Seal U DM-i, u veljači ove godine stigla je i istom inovativnom tehnologijom pokretana limuzina srednje klase Seal 5 DM-i, čiji dizajn potpisuje Wolfgang Egger, 62-godišnji Nijemac koji je tijekom svoje bogate karijere radio i za Alfa Romeo, Seat, Lanciju, Audi i Lamborghini, a na čelu dizajnerskog odjela tvrtke BYD je od kraja 2016.
Zahvaljujući prednjoj masci sa svjetlima i otvorima za zrak u obliku slova X, već na prvi pogled lako je zaključiti da je riječ o modelu iz BYD obitelji Ocean. Isto vrijedi za stražnji kraj s diodnim svjetlima po cijeloj širini, minijaturnim spojlerom na prtljažniku i skrivenim ispušnim cijevima. Uz to sjajno pristaju i čiste linije, četiri neutralne boje – bijela (bez doplate), siva, sivoplava i crna (750 eura) – te serijski aluminijski naplatci od 17 cola.
U aerodinamičnoj karoseriji visokoj 1,52 metra i straga opušteno sjede i odrasli, prije svega zahvaljujući ukupnoj duljini od priličnih 4,78 metara. Tijesno, također, nije ni u prtljažniku, dapače. Već u osnovnom položaju proguta za klasu rekordnih 508 litara, a s preklopljenim naslonom stražnjeg sjedala čak 1295 litara.
U skladu s tradicijom, unutrašnjost krasi rotirajući središnji zaslon od 32,5 centimetara, a zatim i digitalna instrumentna ploča (22,4 centimetra). Kinezi, srećom, nisu pretjerivali s virtualnim prekidačima, pa se svjetlima i dalje upravlja ručicama iza upravljača, prozori se otvaraju prekidačima na vratima, telefonom i glazbom prekidačima na upravljaču, a pogonom prekidačima oko kristalne ručice automatskog mjenjača.
I, dakako, podržava bežični Apple CarPlay i Android Auto. Sjedala su već serijski presvučena umjetnom kožom, a Seal 5 je opremljen i filtrom zraka za najsitnije čestice u posljednje vrijeme sve češćih prometnih gužvi po zdravlje opasne (PM2,5).
Premda postoji i u električnom izdanju, Seal 5 DM-i je plug-in hibrid s prednjim pogonom, a sve dok ima struje u litij-željezo-fosfatnoj Blade bateriji od 18,3 kWh – stotinjak kilometara prema standardu WLTP – pokreće ga elektromotor od 163 KS i 210 Nm. Samo u iznimnim situacijama – s posve ispražnjenom baterijom i pod iznimnim opterećenjem – priključuje mu se i 1,5-litreni atmosferski benzinac s četiri cilindra, Atkinsonovim ciklusom i 101 KS.
Do stotke stiže za kratkih 7,5 sekundi i na autocesti dohvati krajnjih 180 km/h, a uz kombiniranu prosječnu potrošnju od 4,8 litara s punom baterijom i 48-litrenim spremnikom goriva prevaljuje oko 1000 kilometara, prema standardu WLTP.
Dva su paketa opreme – osnovni Comfort za 30.990 eura i bogatiji Design za 32.990 eura. Već osnovni Comfort uključuje metalik boju, diodna svjetla, dvozonsku automatsku klimu, krovni otvor, sjedala u veganskoj koži, aluminijske naplatke od 17 cola, automatsko uključivanje svjetala i brisača, stražnje parking senzore i kameru, šest zvučnika i četiri USB-priključka.
Design još dodatno časti električno podesivim sjedalom suvozača, kamerom s pogledom 360 stupnjeva, bežičnim punjačem telefona, audiouređajem s osam zvučnika, nadzorom mrtvog kuta, pomoći pri promjeni voznog traka i upozorenjem na otvorena vrata. Jamstvo je šest godina ili 150.000 km.
TEHNIČKI PODACI:
Snaga 156 kW/212 KS
• Baterija 18,3 kWh • Pogon prednji
• Dimenzije 478 x 184 x 152 cm
• 0-100 km/h 7,5 sekundi • Najveća brzina
180 km/h • Potrošnja 4,8 l/100 km
• Doseg 1050 kilometara (samo na struju 100 km)
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s BYD.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....