Slavi 20 godina

Po ovom modelu želimo pamtiti Mercedes: Nekad najsnažnija serijska limuzina i najbolji auto na svijetu – S 65 AMG W221

U ovom trenutku još za ne prevelik novac možete kupiti po mnogima najbolju i najvatreniju S-klasu ikad (W221), i to s V12 motorom

Mercedes S65 AMG W221

U ovom trenutku još za ne prevelik novac možete kupiti po mnogima najbolju i najvatreniju S-klasu ikad (W221), i to s V12 motorom

Limuzina visoke klase S-klasa je oduvijek kod Mercedesa predstavljala zaista nešto posebno, a što je ostala i do danas. Svaki novi model S-klase je oduvijek bio primjer najboljeg automobilskog inženjerstva, a generacija W221 iz 2006. nije bio iznimka. Označio je povratak tradiciji "većeg i boljeg“, koju je prethodna (omražena) generacija W220 privremeno prekinula, još jednom naglašavajući luksuzni karakter i podižući mogućnosti i povezivost COMAND elektroničkog sustava na novu razinu.

image

Mercedes S65 AMG W221

Za one koji su željeli još više "posebnosti" u svojoj S-klasi, 2006. godine lansirane su dvije AMG verzije limuzine W221 – S63 i S65. Bio je dostupan i coupe (CL-klasa), ali ovdje ćemo se usredotočiti isključivo na limuzine. Do 2010. godine, S63 je imao atmosferski 6,2-litreni V8 motor snage 386 kW (525 KS) i 630 Nm okretnog momenta, što ga je činilo najsnažnijim atmosferskim V8 motorom na svijetu. Ubrzavao je od 0 do 100 km/h za 4,6 sekundi, a od 0 do 160 km/h za 12,7 sekundi.

image

Mercedes S65 AMG W221

Nakon modernizacije 2010. godine, zamijenjen je 5,5-litrenim V8 M157 s dva turbopunjača snage 400 kW (544 KS) i 800 Nm okretnog momenta (ili s opcijskim AMG Performance paketom do 420 kW/571 KS i 900 Nm). U kombinaciji sa sedamstupanjskim automatskim mjenjačem MCT, ovaj je motor postizao znatno nižu potrošnju goriva od originalnog velikog atmosferskog V8 motora. Ali kako Amerikanci kažu, nema zamjene za zapreminu...

Redizajn iz 2010. godine donijelo je i nove sustave pomoći vozaču, uključujući najnovije verzije Night View Assist Plus i sveobuhvatne zaštite putnika Pre-Safe. Sve je to bio samo dodatak opremi koju je Mercedes pomno upakirao u novu S-klasu – čiji bi potpuni popis ispunio malu knjigu. Čak ni osnaženi S63 nije mogao parirati snazi i okretnom momentu S65, koji su ostali nepromijenjeni do 2010.

image

Mercedes S65 AMG W221

Njegov 6,0-litreni twin-turbo V12 motor isporučivao je 450 kW (612 KS) i 1000 Nm okretnog momenta, što je S65 učinilo najsnažnijom serijskom limuzinom na svijetu. Model S65 se nudio isključivo s dugim međuosovinskim razmakom i težio je 2250 kg (još uvijek manje od novog BMW-a M5), ali je i dalje imao snagu da ga pomakne u drugačiju dimenziju od svega ostalog na tržištu. Već pri 1000 okretaja u minuti, S65 je proizvodio 570 Nm okretnog momenta.

image

Mercedes S65 AMG W221

Ubrzavao je od 0 do 100 km/h za 4,4 sekunde i dosezao 160 km/h za manje od 10 sekundi. Najveću brzinu od 250 km/h dosezao je za nešto više od 20 sekundi – a da radilica još nije stigla do 4500 okretaja u minuti. Ipak, Mercedes je morao smanjiti okretni moment s izvornih 1200 Nm na 1000 Nm kako bi mjenjač mogao podnijeti kamionski moment. Bi-turbo V12 motor M275 iz 2002. godine nastao je nakon M137 iz 1999., dvanaestcilindričnog motora s tri ventila koji je bio poznat po taloženju ulja i savijanju cilindara.

Poput M137, 36-ventilski M275 imao je aluminijski blok i glave s jednom bregastom osovinom, ali je kućište radilice bilo ojačano košuljicama od lijevanog željeza. To je doduše povećalo težinu za 50 kg u usporedbi s M137, ali ukupnih 270 kg je i dalje izvrsno za motor s takvim brojem cilindara i volumenom. Istovremeno, dva turbopunjača više su nego adekvatno riješila rezerve snage prethodnika. Zahvaljujući ogromnom okretnom momentu, V12 je lako upravljao petstupanjskim automatskim mjenjačem s dugim prijenosnim omjerima, dok je S63 s M156 V8 motorom imao klasični sedamstupanjski automatski mjenjač. M275 je robustan i općenito ne pati od curenja ulja, ali nije bez mana. Ovi automobili su izuzetno složeni u smislu elektronike i kvarovi se s vremena na vrijeme neizbježno događaju.

image

Mercedes S65 AMG W221

Na primjer, mogu se pojaviti problemi s ulaskom i pokretanjem bez ključa ili bočnim zračnim jastucima. Stoga se preporučuje održavanje akumulatora automobila u dobrom stanju, idealno stabilizatorom napona, posebno ako će automobil biti parkiran dulje vrijeme. Ako motor ne pali kako treba, problem može biti u zavojnicama paljenja ili modulu paljenja. Ako je problem sa svjećicama (što nije neuobičajeno kod ovih motora – iskrenje, oštećenje izolatora), njihova zamjena na S65 V12 je puno teža nego na običnom automobilu. Ima ih 24 i službena zamjena u ovlaštenom servisu traje 4–5 sati. V8 motor ima 8 svjećica i njihova zamjena traje otprilike 1,5 sat.

image

Mercedes S65 AMG W221

Čak i bez kvarova, svjećice treba mijenjati svake četiri godine kao preventivnu mjeru, navodi Auto bild. Neko vrijeme kružila je glasina da se peterostupanjski mjenjač V12 motora mora rastavljati svakih 60 tisuća kilometara radi pregleda i izmjene ulja, ali u stvarnosti se radi samo o rutinskom servisu automatskog mjenjača koji biste trebali obaviti na svakom automobilu – uključujući izmjenu filtera, brtve i ulja u ATF-u. S63 je izvorno bio dostupan i s kratkim i s dugim međuosovinskim razmakom, ali nakon redizajna 2010. godine s dodatkom 5,5-litrenog biturbo V8 motora, izvedba s kratkim međuosovinskim razmakom je ukinuta.

Model S65 je oduvijek bio dostupan isključivo s dugim međuosovinskim razmakom. Prilikom kupnje provjerite udaljenost automobila od tla na svakom kotaču. Ako su Airmatic zračni jastuci oštećeni (što se događa), kompresor se mora stalno napuhavati i brže se troši. U najgorem slučaju, zračni ovjes može se potpuno urušiti. I S63 i S65 imali su Active Body Control (ABC), koji je mogao detektirati i prilagoditi se bočnom vjetru. Iako upravljanje u uskim zavojima nije bilo tako dobro, stabilnost pri većim brzinama bila je izvrsna.

image

Mercedes S65 AMG W221

Razumno je u proračunu godišnje izdvojiti barem 3000 eura za gume, jer se kod tako teških i snažnih automobila stvarno ne isplati štedjeti na kvaliteti, uzorku ili stanju guma. Standard su bili 19" kotači s različitim širinama sprijeda i straga, opcionalno AMG kovani kotači od 20", dok su korištene gume dimenzija 255/35 sprijeda i 275/30 straga. Unutrašnjost S63 ili S65 je zaista impresivna, posebno jer prividna jednostavnost krije niz tehničkih gadgeta. Tempomat s ograničivačem brzine je vrlo intuitivan. Opcijski Distronic koristio je radar, koji je automatski kočio pri vožnji u koloni i, prema Mercedesu, smanjio rizik od udara u vozilo ispred do 75 posto. Izvrsna opcija bio je Night View Assist – infracrvena kamera koja je vozaču omogućavala da vidi do tri puta dalje nego s običnim prednjim svjetlima. Uistinu sofisticirana tehnologija. Visoki vozači cijenit će udobnost iznimno podesivim, širokim i istovremeno vrlo potpornim masažnim sjedalima s ventilacijom.

image

Mercedes S65 AMG W221

Zbog svoje masivnosti, potrebno im je neko vrijeme da se zagriju, ali nakon što se zagriju, trostupanjsko grijanje je zaista vrhunsko. Međutim, elektronika koja kontrolira dinamiku, masažu i grijanje sjedala može uzrokovati probleme – kao i mehanizam za meko zatvaranje vrata. Najbolja stvar kod ovih automobila, barem ako kupujete rabljeni, je nevjerojatan gubitak vrijednosti. Novi S63 s 6,2-litrenim motorom koštao je od 120.000 eura naviše (bez dodatne opreme), S65 je počinjao od tada astronomskih 175.000 eura. Ako ste spremni riskirati, možete potražiti S63 ako imate oko 20.000 eura ili više. Prestižna S-klasa 65 AMG rablkena danas stoji od 30 do 60 tisuća eura ovisno o stanju, godištu i kilometraži, ali primjerice model "Final Edition" kakvih je izrađeno tek 130 primjeraka stoji čak 320.000 eura. Ovom fantastičnom automobilu cijena više neće padati...

image

Mercedes S65 AMG W221

Ali ako vam srce želi Mercedesov V12, ali vam je S65 izvan budžeta, možete se odlučiti za S600. Neće ponuditi isti zvuk, ali ako želite V12 zbog profinjenosti, a ne sirove snage, S600 bi vam mogao čak i bolje odgovarati. Udobnost šasije je još veća, neki popravci (poput kočnica) su jeftiniji, a izbor automobila je nešto širi. I počinju od oko 15.000 eura. Kupnja S63/S65 samo je vrh ledenog brijega, jer ispod površine pronaći ćete ogromne operativne troškove. Potrošnja će uvijek biti dvoznamenkasta, a s V12 motorom često će počinjati s brojkom 2. Osim toga, cijene dijelova odgovaraju nabavnoj cijeni novog automobila. Ali S65 W221 je apsolutni vrhunac onoga što je Mercedes ikada proizveo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 03:40