Klasičan par velikih prednjih svjetala polako odlazi u povijest. Suvremeni automobili gledaju svijet uskim, oštrim, visoko postavljenim "očima", koja su zapravo dnevna svjetla ili "svjetlosni potpis", dok se pravi farovi sele niže, u masku ili čak u odbojnik. Taj trend, danas je postao dizajnerski potpis gotovo svake marke, od Ferrarija, preko Audija do Hyundaija i Citroëna.
Razvoj LED tehnologije omogućio je proizvođačima da svjetlo pretvore u dizajnerski alat. Dnevna svjetla, koja su zakonski obavezna, postala su svojevrsne svjetleće obrve automobila, dok su glavni farovi, duga i kratka svjetla, premješteni niže, u tampon zonu između maske, odbojnika i blatobrana. Ta je podjela omogućila tanje, preciznije linije i stvaranje potpuno nove vizualne "mimike".
Ferrari Purosangue sa skrivenim svjetlima iznad masivnih usisnika zraka ekstreman je primjer tog pristupa, dok su Hyundai Kona i Tucson cijeli identitet izgradili na konceptu svjetlosne maske, s LED potpisom koji obuhvaća cijeli nos vozila. Citroën je pak pionir u tom smjeru, s modelom C5 X čije je „dvostruko“ svjetlo preuzeto s koncepta C-Xperience iz 2016., a ista filozofija sada definira i novu Lanciju Ypsilon s visokim LED lukom.
U isto vrijeme, mnogi proizvođači koriste svjetlosne trake koje povezuju lijevi i desni rub automobila, poput VW ID modela, Cupre Tavascan ili Tesle Model Y. Škoda Enyaq i Peugeot 308 oblikuju prave svjetlosne „maske“, dok Audi Q6 e-tron i BMW i7 idu u smjeru ultratankih modula koji mijenjaju intenzitet i boju. Tesla je, očekivano, otišla najdalje. Njen Cybertruck ima samo jednu horizontalnu LED liniju preko cijele širine vozila, dok su pravi farovi gotovo nevidljivi, skriveni u vertikalnim modulima odbojnika.
Podijeljena svjetla više nisu tehničko rješenje nego sredstvo izražavanja. Ona stvaraju prepoznatljivost, zamjenjuju masku hladnjaka koja je u eri električnih vozila izgubila funkciju i postaju nova "lica automobila". Prednji kraj danas nije otvor za hlađenje motora, nego "platno za slikanje identiteta marke".
Električni automobili dodatno ubrzavaju tu promjenu. BMW-ov koncept i Vision Dee uvodi interaktivne LED panele koji mogu prikazivati animacije ili poruke, dok kineske marke poput HiPhija, Xpenga i BYD-a eksperimentiraju s prilagodljivim svjetlima koja mijenjaju oblik i sekvencu ovisno o situaciji.
Svjetlo je, više nego ikad, postalo "komunikacijski jezik automobila". Nema više "očiju" u tradicionalnom smislu, sada imamo svjetlosne potpise, kodirane emocije i digitalne izraze koji pričaju priču o marki, tehnologiji i budućnosti u kojoj će prednja svjetla biti više nekakav ekran nego far kakav pamtimo od nekada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....