Kad sam stigao na BYD-ov novi testni poligon izgrađen ovoga ljeta u Zhengzhou, nedaleko njihove tek dvije godine starije megatvornice automobila, nisam očekivao da će me dočekati toliko zanimljivo mjesto koje podsjeća na spoj adrenalinskog zabavnog parka i tehnološkog laboratorija, makar su već i najave bile obećavajuće. Kineski autogigant, naime, tamo može testirati sve predserijske i serijske modele i fino ih "brusiti", a posjetitelji pak za cijenu jednog boljeg ručka mogu isprobati modele svih brendova iz BYD-ova portfelja, uključujući Denza, Fang Cheng Bao i luksuzni Yangwang.
Domaćini iz BYD-a dočekali su nas s velikim entuzijazmom i proveli kroz svoj novi testni poligon. Ovaj prostor funkcionira kao svojevrsni iskustveni centar, osmišljen da pokaže mogućnosti vozila u raznim ekstremnim scenarijima kroz osam demonstracijskih zona – od off-road izazova i vožnje po pješčanoj dini (najvećoj na svijetu u zatvorenom prostoru) do vodenih prijelaza, bazena i kontroliranog proklizavanja.
Svaka zona namijenjena je testiranju različitih aspekata različitih vrsta vozila, no ono što smo najviše iščekivali i zbog čega smo stigli u Kinu čekalo nas je na grubom asfaltu glavne staze duljine 1758 metara s devet tehničkih zavoja i 550-metarskim pravcem gdje su nas dočekala tri primjerka Yangwang U9, spremna za vožnju i demonstraciju svojih impresivnih sposobnosti.
Yangwang U9 – električno čudo s 1305 KS
Automobil je to koji diljem svijeta izaziva veliki interes jer je iz "drugog plana" sve nadmašio rekordima – Yangwang U9 u Xtreme verziji s 3000 konjskih snaga, naime, upravo drži dva svjetska rekorda. S brzinom od 496,22 km/h na stazi Papenburg u Njemačkoj trenutačno je najbrži električni auto na svijetu, a osim toga, drži i rekord Nürburgringa s vremenom kruga od 6:59,157 minuta.
Mi smo dobili priliku voziti osnovnu verziju od "samo" 1305 KS, koja se od prošle godine prodaje u Kini po cijeni od oko 200.000 eura. Već prvi pogled na njegovu nisku i šiljastu karoseriju signalizira snagu i moć koja se manifestira kroz ubrzanje od 0 do 100 km/h za 2,36 sekundi i najveću brzinu od 309 km/h, što svjedoči da je ovaj automobil stvoren za ekstremne domete u vožnji.
Pokreću ga četiri elektromotora, po jedan na svakom kotaču, dok srce vozila čini BYD-ova 80 kWh Blade baterija otporna na udarce i probijanje, a prema kineskom ciklusu testiranja omogućuje do 450 km dometa. Zahvaljujući 800-voltnoj arhitekturi, U9 podržava punjenje do 500 kW, što omogućuje podizanje napunjenosti s 30 na 80 posto u svega deset minuta – pod uvjetom da je dostupan punjač dovoljne snage.
Kad smo krenuli na kruženje stazom, dakako da smo na umu imali njegovih 2,5 tona mase, no takva težina nije osobit problem zahvaljujući pametnoj optimizaciji. BYD je, naime, koristio obilje karbonskih vlakana i laganu strukturu karoserije, što automobil čini znatno agilnijim od očekivanog. Na pravcima brutalno ubrzava, tijelo lijepi u sjedalo, dok u zavojima pruža začuđujući osjećaj lakoće i preciznosti.
Veliki dio zasluga pripada DiSus-X inteligentnom sustavu aktivnog ovjesa, koji upravlja svakim kotačem zasebno. Sustav smanjuje naginjanje karoserije, održava optimalan kontakt kotača s podlogom i omogućuje da automobil ostane stabilan i predvidljiv čak i pri maksimalnoj brzini i agresivnim promjenama pravca. Upravljač je iznenađujuće direktan, reagira brzo i precizno, a elektronika učinkovito kontrolira prijenos snage i prianjanje. Karbonsko-keramičke kočnice pritom grizu snažno i pouzdano, bez zasićenja čak i nakon niza intenzivnih kočenja.
Svaki krug po stazi pokazivao je savršeno usklađivanje snage, elektronike i ovjesa. Ukupno, Yangwang U9 predstavlja fascinantan spoj najmodernije tehnologije, brutalnih performansi i atraktivnog dizajna te je demonstracija kineskog inženjerskog umijeća u supersportskoj klasi.
Yangwang U8: SUV koji pluta i osvaja ekstremni teren
Potom smo uskočili u Yangwang U8 i onome što smo gledali samo na internetu i čudili se, sada smo svjedočili uživo. Uputili smo se, naime, "na plovidbu" terencem u dubokom bazenu. Na kraju uspješno i bez mokrih cipela i čarapa jer je potpuno nepropustan.
Podsjetimo, statusni luksuzni SUV Yangwang U8 u Kini se prodaje od 2023. godine i predstavlja jedinstven spoj ekstremne tehnologije i prestiža. No, ne da impresionira samo luksuznim interijerom i naprednim infotainment sustavima, već i nevjerojatnim off-road sposobnostima i pogonom.
Koristi sustav četiri zasebna elektromotora – po jedan na svakom kotaču (individual wheel drive/IWD), a tu je i produživač dometa – dvolitreni turbo benzinac koji služi za punjenje baterije i kao generator. Ovaj 3,5 tona težak terenac tako raspolaže snagom od 880 kW (1196 KS) i okretnim momentom od 1280 Nm, pa od 0 do 100 ubrzava za tek 3,6 sekundi!
Međutim, jedna od zanimljivijih funkcija Yangwanga U8 je njegova sposobnost "plivanja", a da je to zaista u stanju, uvjerili smo se na BYD-ovu testnom poligonu. Iako nije amfibijsko vozilo u klasičnom smislu, U8 može do pola sata ostati na vodi do 1,7 metara dubine zahvaljujući robusnoj "body-on-frame" konstrukciji i vodonepropusnoj karoseriji uz brzinu od 3 km/h. Velika širina i visina vozila te pažljivo raspoređena masa omogućuju da SUV plutajući sigurno prebrodi poplave, kakvih u Kini prečesto ne manjka.
Karoserija i šasija su zapečaćeni u ključnim dijelovima: na spojevima vrata, motornom prostoru i baterijskom odjeljku pa ne propuštaju vodu i ne tonu odmah, a gume, karoserija i zračne komore zapravo djeluju kao – improvizirane plovne komore – što je dovoljno da zadrže vozilo na površini barem spomenutih pola sata.
Električni motori pritom omogućuju precizno i kontrolirano kretanje u vodi, dok sustav individualnog pogona kotača pomaže u manevriranju. Yangwang U8 po tome nadmašuje očekivanja kada je riječ o mogućnostima terenskih vozila jer njegova sposobnost plutanja nije samo zanimljiv trik, već znak ozbiljnosti u dizajnu za ekstremne uvjete i avanturistički duh. Ludo iskustvo.
Denza Z9GT parkira bočno pritiskom na tipku
Imali smo prilike isprobati i model Denza Z9GT, luksuznu limuzinu podmarke BYD-a, koja je osmišljena kao izravni konkurent Porscheu Panameri, a koja iduće godine dolazi i u Europu u dvije verzije: kao potpuno električni model te kao plug-in hibrid. Električna verzija ima 952 KS i do 100 km/h ubrzava za 3,4 sekunde uz domet od 630 km, dok plug-in hibrid ima 870 KS i domet od 1000 kilometara. Sve sami superlativi...
Posebnost ovog automobila koju smo iskusili je jedinstvena opcija "crab walk mode", značajka jednostavnog parkiranja koja mu omogućuje da jednim manevrom uđe u prazan prostor. Dakle, nema potrebe za vožnjom naprijed ili natrag. Kada je ovaj način rada aktiviran, stražnji kotači mogu se pomicati i okretati u različitim smjerovima, pa se Denza Z9GT može pomicati i bočno.
Na koncu, možemo zaključiti kako BYD svim ovim posebnostima iz svoje riznice tehnoloških čuda koje smo iskusili poručuje da vožnja za njih nije – samo vožnja, već iskustvo koje spaja inovaciju, uzbuđenje, adrenalin i dizajn na način koji zaista ostavlja bez daha.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....