Danas se izbor imena za novi model automobila ne prepušta slučaju. Proizvođači angažiraju specijalizirane agencije, pravne savjetnike i timove za brendiranje koji provode lingvističke analize, pravne provjere i testiranja među kupcima. Cilj je pronaći naziv koji će biti prepoznatljiv, lako izgovorljiv na ključnim tržištima i pravno čist. No nekada, usprkos pažljivom planiranju, pojavi se prepreka - netko je već registrirao ime, neka obitelj zatraži naknadu ili konkurencija zaprijeti tužbom. U nastavku donosimo najzanimljivije primjere kada je ime automobila postalo pitanje novca, prava i prestiža.
Porsche 911 – zašto nije ostao 901
Kada je Porsche 1964. predstavio nasljednika modela 356, planirano ime bilo je 901. No francuski Peugeot imao je već od 1929. registrirano ekskluzivno pravo na troznamenkaste brojeve s nulom u sredini za nazive automobila. Da bi izbjegao pravne komplikacije, Porsche je u posljednji trenutak preimenovao model u 911. Danas je to najpoznatije automobilsko ime na svijetu. Ironično, nastalo je zbog pravnog problema.
Honda Jazz - jer je Fit već bio zauzet
U Japanu i SAD-u, Honda svoj popularni gradski model prodaje pod imenom Fit. No u Europi to ime nije bilo dostupno zbog ranijih registracija, pa je Honda bila prisiljena koristiti alternativni naziv Jazz. Iako nije bilo sudskog spora, riječ je o klasičnom slučaju gdje prava na naziv određuju strategiju brendiranja na različitim tržištima.
Lexus protiv Lexisa - pravna drama u Britaniji
Kada je Toyota krajem 1980-ih lansirala svoj luksuzni brend Lexus, naišla je na problem u Ujedinjenom Kraljevstvu. Tvrtka LexisNexis, poznata po pravnim bazama podataka, tvrdila je da sličnost imena može izazvati zabunu. Toyota je na kraju pobijedila u sporu, ali je postupak trajao godinama i bio vrlo skup.
Citroën Picasso – kada umjetnost nosi kotače
Citroën je krajem 1990-ih odlučio svoj novi monovolumen nazvati Xsara Picasso, koristeći poznato prezime slikara kako bi se istaknuo na tržištu. Da bi to postigao, Citroën je sklopio ugovor s Picassovim sinom Claudeom, kojem je navodno isplatio 20 milijuna dolara, plus dodatnu naknadu po prodanom vozilu. Iako su se drugi članovi obitelji Picasso pobunili, pravno je sve bilo pokriveno. Ime se koristilo na Xsari, C3 i C4, do 2018., kada je zbog troškova zamijenjeno imenom SpaceTourer.
Apple iCar – da je zaživio morao bi platiti naziv
Kada se Apple počeo ozbiljno baviti projektom vlastitog automobila, najčešće se spominjalo ime iCar. No to ime već su ranije registrirali brojni proizvođači vozila i opreme, uključujući i Citroën koji je 2005. koristio naziv za futuristički koncept. Apple nikad nije javno pokrenuo spor, ali bi vrlo vjerojatno izbjegao komplikacije kupnjom prava ili odustajanjem od tog imena. Naposljetku je projekt Apple Car ugašen prošle godine, tako da neće biti nikakvih problema ili sporova.
Nissan Qashqai - ime koje nisu svi htjeli
Qashqai je malo komplicirano ime, no unatoč tome je postalo jedno od najprepoznatljivijih u SUV segmentu. No na početku, Nissan je imao problema s njegovim prihvaćanjem na svim tržištima. U Australiji se model jedno vrijeme prodavao kao Dualis, jer je Qashqai bio teško izgovorljiv i izazivao nedoumice kod lokalne publike. Tek kasnije, nakon dodatnih registracija i marketinških prilagodbi, Nissan je ujednačio naziv na globalnoj razini. Riječ je o rijetkom slučaju gdje problem nije bio pravni, već fonetski i kulturni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....