BANKROTOM NA BANKROT

Kad snovi postanu noćna mora: Tamna strana industrije hiperautomobila

U medijima snažni i ultraskupi automobili dominiraju, bogataši na njih troše milijune... No stvarnost je mnogo surovija

Cizeta- Morodoer V16T

 Cizeta
U medijima snažni i ultraskupi automobili dominiraju, bogataši na njih troše milijune... No stvarnost je mnogo surovija

U svijetu u kojem Ferrari godišnje zarađuje više od 1,5 milijardi eura neto, a Porsche vrijedi skoro kao Volkswagen, lako je pomisliti da proizvodnja superautomobila i hiperautomobila znači i sigurnu zaradu. U medijima i na društvenim mrežama snažni i ultraskupi automobili dominiraju, bogataši ih naručuju personalizirane do posljednje šava, a investitori rado ulažu u egzotične startupe u potrazi za novim Paganijem ili Koenigseggom. No stvarnost je mnogo surovija. Iza svakog uspješnog brenda kriju se deseci onih koji su propali, nestali ili jednostavno "izgorjeli" u pokušaju da budu "sljedeća velika stvar". Ovo je priča o pet takvih imena i još ponekom koji još uvijek pokušava preživjeti.

image

Gumpert Apolo

Gumpert

1. Gumpert - kada inženjering nije dovoljan

Roland Gumpert, bivši šef Audijevog sportskog odjela, odlučio je 2004. lansirati vlastiti superautomobil. Rezultat je bio Gumpert Apollo - brutalna, spartanska jurilica koja je briljirala na stazi, ali se ponašala kao testni prototip na cesti. Iako je ostvario impresivna vremena na Nürburgringu i privukao pažnju medija, Apollo nikad nije postao komercijalni hit. Kupaca je bilo premalo, a tvrtka je 2013. bankrotirala. Iako se Gumpert naknadno pojavio kao partner u kineskom projektu Apollo Automobil, originalna ideja više nikad nije oživjela u punom sjaju.

image

Vector W8

RM Sotheby‘s

2. Vector - naglo prekinut američki san

Vector Motors bio je jedan od najambicioznijih pokušaja stvaranja "američkog Lamborghinija". Krajem 80-ih predstavili su W8 – futuristički klinasti hiperautomobil inspiriran zrakoplovnima i s motorom od 634 KS, koji je auto tjerao do 351 km/h. Bile su to nevjerojatne brojke za to doba, jer tadašnji pojam za superautomobile Ferrari F40 imao je "samo" 478 KS. No, problemi s proizvodnjom, kvaliteta i skandali oko financija (uključujući optužbe za pronevjeru) zapečatili su sudbinu Vectora. Tvrtka je preživjela nekoliko pokušaja oživljavanja, ali nakon smrti osnivača Geralda Wiegerta 2021., i ova saga je završila.

image

Bizzarini 5300 GT

Bizzarini

3. Bizzarrini - legenda s kratkim dahom

Ime Giotta Bizzarrinija povezano je s Ferrarijem, Lamborghinijem i Iso Grifom, no njegov vlastiti brend nije imao sličnu dugovječnost. Bizzarrini 5300 GT bio je elegantan i moćan sportski automobil 60-ih, ali tvrtka nikad nije imala stabilnu financijsku osnovu. Problemi s isporukama i tržištem prisilili su je na zatvaranje već krajem desetljeća. Nedavni pokušaj oživljavanja imena Bizzarrini s replikama i novim modelima i dalje ostaje više povijesni kuriozitet nego pravi povratak.

image

Cizeta- Morodoer V16T

Cizeta

4. Cizeta - egzotičan koliko i neuspješan

Claudio Zampolli, bivši Lamborghini inženjer, i glazbeni producent Giorgio Moroder udružili su snage kako bi stvorili Cizeta-Moroder V16T, automobil s masivnim V16 motorom i radikalnim dizajnom. Premijerno prikazan 1988., automobil je bio sve što su kolekcionari željeli, osim pristupačan i pouzdan. Proizvedeno je tek nekoliko primjeraka, Moroder je ubrzo napustio projekt, a tvrtka je doživjela bankrot. Danas je Cizeta predmet najskupljih aukcija, no nikad nije dosegnula komercijalni uspjeh.

image

Arash AF-10

Arash

5. Arash – britanska ambicija bez temelja

Arash Farboud imao je velike snove, izgraditi britanski hiperautomobil koji će parirati Bugattiju. Njegova tvrtka Arash Motor Company predstavila je niz modela, uključujući AF10 s deklariranih 2000 KS. No, automobili su ostali u fazi prototipa, serijska proizvodnja nikad nije zaživjela, a internetska stranica brenda se već godinama nije promijenila. Arash je postao još jedan simbol neostvarenih ambicija, s više rendera nego stvarnih vozila na cesti.

image

Aston Martin Vanquish Volante

Aston Martin

Kronični gubitaši koji još uvijek "voze"

Neki proizvođači superautomobila možda nisu propali, ali svakako nisu profitabilni. Lotus je desetljećima mijenjao vlasnike i preživljavao zahvaljujući nostalgiji i entuzijazmu, tek nedavno pronašavši novu priliku kroz kineski Geely, no i to ne ide po planu et se gubici i dalje gomilaju. Aston Martin, iako kultno ime, redovito bilježi gubitke i preživljava zahvaljujući injekcijama kapitala iz arapskih fondova, F1 povezivanja i stalnim novim modelima bez značajnog komercijalnog uspjeha. Bugatti je do 2021. poslovao s gubitkom, jer VW-ova filozofija "cijena nije bitna" nije bila održiva. Kada je te godine prvi puta ostvaren dobitak, bio je "mizaran", samo oko 8 milijuna eura. Novi vlasnik Rimac Grupa sada pokušava promijeniti taj smjer, ali i dalje se radi o kompleksnoj matematici između brenda, prestiža i realnih tržišnih performansi. Tako je Bugatti-Rimac prošlu godinu završio s ogromnim gubitkom od 158 milijuna eura.

Snovi nisu profitabilni

Stvaranje superautomobila izgleda glamurozno: karbonska vlakna, nevjerojatne brzine, klijenti iz svjetskog jet-seta. No iza kulisa kriju se nemoguće marže, ekstremni troškovi razvoja, nepredvidivi kupci i zakonske prepreke. Uspjeh poput Koenigsegga ili Pagania više je iznimka nego pravilo. A za svakog tko postane globalni fenomen i ostvari uspjeh, deseci zauvijek nestanu u zaboravu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 18:38