THE SIGNATURE DISH: 4 of a Kind

Rovinj - gourmet pozornica baštine i održivosti

The Signature Dish: 4 of a Kind - Absurd Enough to Matter nije tematska večera. To je kulturni obred. To je manifest gastronomije kao umjetnosti. To je gesta u kojoj stol postaje oltar, a zajedništvo čin očuvanja

Rovinj je danas jedno od središta europske gourmet scene, ali njegova snaga ne proizlazi iz trenda, nego iz tradicije. Ovdje gastronomija nije uvezena ideja, nego produžetak života na obali.

Grad je izgradio reputaciju na onome što je autentično i održivo. U njegovim restoranima luksuz se ne mjeri egzotikom, nego blizinom: svježinom mora, sezonalnošću zemlje, poštovanjem prema onome što priroda daje. Gourmet identitet Rovinja počiva na istom temelju kao i freske istarskih crkvica - na uvjerenju da istinsko bogatstvo nastaje u zajednici, u dijeljenju i čuvanju onoga što je već dano.

image
/Privatna Arhiva

Ovdje je održivost više od metode: ona je nužnost. Iz generacije u generaciju prenosi se znanje kako koristiti malo, a stvoriti puno, kako sačuvati resurse i istodobno slaviti njihovu vrijednost. U tome leži snaga rovinjske kuhinje: u ravnoteži između tradicije i inovacije, između luksuza i odgovornosti.

Zato Rovinj nije samo kulisa ovog projekta, nego njegovo prirodno središte. On potvrđuje da gastronomija može biti jednako važan kulturni čin kao i umjetnost jer u njemu gourmet iskustvo nije udaljeno od svakodnevice, nego u njoj ima svoje korijene. Upravo u Rovinju, gdje stol ima dostojanstvo oltara, The Signature Dish dobiva svoju punu logiku.

Projekt The Signature Dish: 4 of a Kind već je prepoznat kao jedan od najboljih svjetskih događaja: dobitnik je dviju prestižnih Eventex nagrada u kategorijama Gala Event i Experiential Event. Time se Rovinj i Istra upisuju uz bok najvećih svjetskih manifestacija. To priznanje nije samo nagrada, nego i potvrda da se gastronomski čin može uzdići do umjetničkog, da održivost može biti luksuz, a baština polazište za suvremenu inovaciju.

image
Maja Danica/Maja Danica

Ali upravo zato novi koncept ide još smjelije. Jer priznanje nije kraj, nego poticaj. Ako je prošle godine pokazano da je moguće prevesti baštinu u iskustvo koje razumije globalna publika, ove godine ideja ide dublje: u samu srž freske, u samu jezgru zajedništva. Stol postaje oltar, a večera obred. Ono što je bilo priznato, sada postaje radikalizirano - do kraja, do samog ruba smisla i apsurda.

Freske - zidovi kao arhiv i vodič

Bale - Sv. Duh

Posljednja večera prikazana bez monumentalnosti: skromno, intimno, s vrčem vina u središtu. To je početak i ključ: zajedništvo, gesta dijeljenja prije svega drugog.

Beram - Sv. Marija na Škriljinah

Zidovi iz 1474. nose Ples mrtvaca, ali i prizore gozbe. Smrt i blagovanje, sveto i obično, u istom su kadru. Detalj praseta i golubice pokazuje kako su i svakodnevni motivi jednako važni kao i oni uzvišeni.

Vižinada - Sv. Barnaba

Simboli zemlje: klasja, kruh, grozdovi. I usred njih jastog na vojničkom štitu - znak mora. Istra nikad nije jedno, nego uvijek susret dvaju krajolika.

Freske nisu inspiracija u estetskom smislu, nego arhiv zajednice. One nose način na koji su ljudi razumijevali život, smrt, rad i blagdan. Stol večere čita te znakove i prevodi ih u suvremeni jezik.

image
/Privatna Arhiva
image
/Privatna Arhiva

Chefovi

Marina Gaši - Glas mora i zemlje

Marina je posvećena blizini i jednostavnosti. Njezina kuhinja ne prikriva krajolik nego ga oslobađa, dopuštajući da more i unutrašnjost govore sami za sebe. U njezinim tanjurima osjeća se jasnoća svjetla i ritam valova, ali i šutnja polja. Minimalizam nije ograničenje, nego najveći luksuz: sloboda da priroda govori bez suvišnih prijevoda.

image
/Maja Danica

Danijel i Ilija Đekić - Čuvar gozbe

U prizoru malenog praseta na beramskoj freski prepoznaje se ono što Đekić čini u kuhinji: vraća ozbiljnost svakodnevici, pretvara obični stol u svečanost. Njegova filozofija nije u raskoši, nego u uvjerenju da zajedništvo samo po sebi ima ritualnu snagu. On hranu ne gradi kao atrakciju, nego kao argument: da se zajednica oblikuje upravo oko stola.

image
/Privatna Arhiva

Jeffrey James Vella - Tumač putovanja i povratka

Na freski golubice on vidi priču o letu, nemiru, povratku i pripadanju. Njegova kuhinja govori istim jezikom: svaki tanjur je promišljen kao put, s početkom, odmakom i povratkom u središte. Kod Velle ništa nije slučajno - svaka odluka nosi značenje. Njegovo kuhanje je disciplina i kontemplacija: umjetnost koja uči da i u najjednostavnijem činu postoji dubina.

image
/Privatna Arhiva

Maša Salopek - Benedikcija u slatkom

Njezini deserti nisu završetak, nego završni akord koji ostaje. Maša pristupa slastici kao sjećanju: ono što se pamti kada stol utihne. Ona pandešpanju pretvara u znak kontinuiteta - običan recept prenesen u novu jasnoću. U njezinu radu desert nije epilog, nego blagoslov: završna gesta koja zaokružuje obred i pretvara ga u trajnu memoriju.

image
/Maja Danica

David Žefran - kuhar koji priča priče tanjurom

David Žefran, sociolog po obrazovanju, ali chef po srcu, napustio je akademiju za kuhinju. Usavršavao se u Stockholmu, u restoranu Frantzén, a danas vodi Milku u Kranjskoj Gori - restoran s dvije Michelinove zvjezdice. Njegov stil spaja lokalne sastojke i duboku pažnju prema prirodi, timu i detaljima. Svaki tanjur priča priču o Sloveniji. Žefran nije samo kuhar - on je vizionar koji gastronomiju živi kao umjetnost i odgovornost.

image
/Privatna Arhiva

Večera kao suvremeni obred

Večera je strukturirana kao pet činova:

Prolog (Bale) - zajednički čin dijeljenja

I. More (Gaši) – jasnoća i slojevitost krajolika.

II. Gozba (Đekić) - običnost uzdignuta u ceremonijalno

III. Duh (Vella) - meditacija o letu i povratku

Epilog (Salopek) - desert kao memorija, završna nota koja ostaje.

Ova struktura nije dramaturgija večere, nego liturgija stola. Svaki čin ima funkciju obreda: ne samo nahraniti, nego i prenijeti smisao.

The Signature Dish postavlja gastronomiju uz bok umjetnosti. Freske koje su stoljećima prenosile poruku zajednici sada se nastavljaju na stolu. To je produžetak baštine, ne kopija.

Održiva gastronomija ovdje nije trend nego nužnost. Lokalni sastojci, minimalni otpad, poštovanje ritma zemlje i mora - to su temeljne odlike. Kao što freske čuvaju boju stoljećima, tako i stol može čuvati smisao samo ako je usklađen s prirodom. Održivi luksuz nije kontradikcija nego jedini luksuz koji ima smisla.

image
Maja Danica/Maja Danica

Ovaj projekt pokazuje da hrana može biti jednako snažan nositelj identiteta kao slika, pjesma ili molitva. On otvara pitanje što znači čuvati baštinu u 21. stoljeću. Odgovor je: ne samo restaurirati zidove, nego i prevesti njihovo značenje u suvremeni jezik.

Prošlogodišnja nagrada svjetskog žirija dokazala je da taj jezik razumije i globalna publika. Ovogodišnji koncept ide još smjelije: dublje u freske, dublje u tradiciju, dublje u samu srž održivosti i kulturne odgovornosti.

Jer prevoditi fresku u jelo jest apsurd. Ali upravo taj apsurd čini čin mogućim. Jer samo ono što se usuđuje biti apsurdno može trajati.

The Signature Dish: 4 of a Kind - Absurd Enough to Matter nije tematska večera. To je kulturni obred. To je manifest gastronomije kao umjetnosti. To je gesta u kojoj stol postaje oltar, a zajedništvo čin očuvanja.

image
Maja Danica/Maja Danica

Glazba - Marcela Oroši (OKVIR)

Glas Marcele Oroši nije samo glazba uz večeru, nego njezin dio. On ne ulazi u prostor kao ukras, nego ga preobražava, dajući svemu što se odvija novu dimenziju.

Njezino pjevanje počiva na preciznosti: svaki ton je postavljen s namjerom, svaki prijelaz pažljivo oblikovan. Tišina između nota nije praznina, nego jednako važan element izvedbe - prostor u kojem slušatelj postaje svjestan samog trenutka. U toj disciplini prepoznaje se ista logika koja vodi i veliku kuhinju: ništa suvišno, ništa razmetljivo, samo ono bitno.

image
/Maja Danica

Marcela ne stvara zid između izvođača i publike. Ona se kreće kroz prostor, uspostavljajući odnos koji je istodobno blizak i univerzalan. Njezin repertoar ne gradi atmosferu radi dojma, nego radi smisla: poput obale koja spaja more i kopno, glazba povezuje jelo, priču i zajednički doživljaj u cjelinu.

U arhitekturi ove večeri glazba je svod: ona daje dubinu svemu što se zbiva. Bez nje struktura bi postojala, ali ostala bi nedovršena. S njom večer dobiva sloj koji nadilazi okus i postaje iskustvo u punom smislu riječi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 16:18