Prvi put nakon dugo vremena, vlasnici kuća u Americi imaju ozbiljnih poteškoća pri prodaji. Tijekom ljeta zabilježen je nagli porast povučenih oglasa: na svakih 100 novih nekretnina koje su se pojavile na tržištu, čak 21 ubrzo je nestala iz ponude. Umjesto da prihvate niže ponude, mnogi frustrirani prodavatelji radije potpuno povlače svoje nekretnine s tržišta, prenosi New York Post.
Jake Krimmel, viši ekonomist poznate platforme za oglašavanje nekretnina Realtor.com®, ranije je za Daily Mail prokomentirao kako američko tržište nekretnina prolazi kroz "okrutno ljeto" - period u kojem tržište stagnira, a svi se dionici, od prodavatelja preko graditelja do kupaca, suočavaju s jedinstvenim izazovima, što rezultira široko rasprostranjenim nezadovoljstvom.
U takvim uvjetima, nakon višegodišnje dominacije prodavatelja, mijenja se dinamika moći na tržištu. Za prodavatelje to znači da je ljestvica podignuta "više nego ikada". Stoga se neki okreću kreativnijim taktikama kako bi privukli pozornost kupaca. Jedna od njih uključuje neočekivani potez s - desertom od šljiva.
Naime, komentar uz sada već kultni recept The Original Plum Torte s portala New York Times Cooking postao je viralan nakon što je jedna korisnica podijelila svoje iskustvo s prodajom kuće 1988. godine.
"Nažalost, kuća se nikako nije prodavala. Čitala sam da miris svježeg kruha pomaže, pa sam u pećnici zagrijala zamrznuti kruh. Nije upalilo. Očajna, odlučila sam ispeći ovaj tart od šljiva za dan otvorenih vrata. I gle čuda - uz miris slatkog kolača koji je ispunio kuhinju, kuća je prodana", napisala je.
Dizajnerica interijera otkrila što nevjerojatno povećava cijenu nekretnine bez velikih ulaganja
Allaire Conte, autorica članka na New York Postu, kao strastvena pekarica i novinarka koja prati tržište nekretnina, odlučila je istražiti moć tarta od šljiva i otkriti znanstvenu pozadinu slogana "miris prodaje".
Ona u svom članku navodi kako je miris već dugo "tajno oružje" u svijetu trgovine - industrija "scent marketinga" danas vrijedi 3,6 milijardi dolara. Sve se temelji na jednostavnoj istini: mirisi snažno potiču sjećanja i emocije. Još početkom 1990-ih neurolog Alan Hirsch otkrio je da prisutnost cvjetnog mirisa može povećati želju za kupnjom kod Nikeovih kupaca i do 84 posto. Danas brendovi poput Cinnabona ili Samsunga koriste prepoznatljive mirisne potpise kako bi izazvali emocionalne reakcije i stvorili dublju vezu s potrošačima.
Za razliku od vida ili sluha, miris ima izravnu vezu s hipokampusom i amigdalom - centrima za emocije i memoriju u mozgu. Zbog toga poznat miris može u trenu vratiti zaboravljene uspomene i izazvati intenzivne emocije. Upravo na tome počiva cijela strategija "mirisnog marketinga".
"Jedan prepoznatljiv miris može stvoriti vezu u vašem umu… pa kad pomislite na brend, sjetite se mirisa, a kada osjetite miris, on automatski budi pozitivne emocije", objasnila je Tianyi Zhang, doktorandica eksperimentalne psihologije na Sveučilištu u Oxfordu, lani za Atlas Obscura.
Tu tajnu odavno koriste i agenti za nekretnine.
"Imamo vlastiti miris koji smo razvili s lokalnim proizvođačem svijeća u Miamiju. Senzorni alati poput mirisa snažno utječu na kupce, iako toga možda nisu svjesni", rekao je Christopher Wands iz agencije Douglas Elliman.
Drugim riječima, kolač od šljiva ne samo da kuću može učiniti mirisnom i ugodnom, nego potencijalnim kupcima može probuditi osjećaj da je već njihova.
Šokantno: stručnjaci tvrde da je zrak u stanovima 2 do 5 puta onečišćeniji nego onaj vani!
No, mirisi imaju i drugu stranu medalje.
"Miris može biti trenutačni razlog za odbijanje. Plijesan i mirisi kućnih ljubimaca najveći su problem - kupci tada često odmah izlaze iz kuće", upozorila je Nancy Batchelor, agentica u tvrtki Compass.
U nekim slučajevima reakcija nije samo emotivna: Nancy Batchelor prisjetila se razgledavanja na kojem su potencijalni kupci odbili nastaviti obilazak zbog alergija izazvanih dlakom kućnih ljubimaca, prejakim svijećama ili umjetnim osvježivačima zraka.
No, čak i ugodni mirisi mogu izazvati sumnju.
"Jednom sam pokazivala luksuznu vilu vrijednu nekoliko milijuna dolara u kojoj su u svakoj prostoriji gorjele svijeće s mirisom cimeta. Kupci su odmah izgubili interes jer su stekli dojam da vlasnici pokušavaju nešto prikriti", ispričala je za New York Post.
I drugi posrednici složili su se da pretjerani mirisi često djeluju kao znak očaja ili pokušaj prikrivanja problema, čak i kada je namjera bila samo stvoriti ugodnu atmosferu.
Najčešći su odbojni mirisi duhanski dim, mirisi kućnih ljubimaca, vlage, plijesni...
Zato stručnjaci savjetuju da se prodavatelj, prije nego što kuću ispuni novim mirisima, pobrine ukloniti one neugodne. Tek kada je prostor "čist", vrijedi posegnuti za blagim i prirodnim aromama. Svjež miris doma možda neće izazvati jednaku euforiju kao topla torta iz pećnice, ali sigurno neće natjerati kupce da pobjegnu glavom bez obzira.
Autorica članka priznaje da dobro poznaje moć mirisa - radila je u cvjećarnici i pekarnici, gdje su kupci nerijetko komentirali kako u prostoru divno miriše, a čak su je i prijatelji poslije smjene znali pohvaliti da fino miriše.
Vođena znatiželjom, odlučila je sama ispeći kultni kolač od šljiva. Slijedila je recept i nakon pola sata pećnica je počela širiti neodoljivu kombinaciju maslaca, karameliziranog šećera, cimeta i sočnih šljiva. Miris je, kako je opisala, bio topao, pomalo blagdanski, ali dovoljno univerzalan da nije izazivao specifične asocijacije. Do trenutka kada je torta bila gotova, mirisi su se proširili do hodnika cijele zgrade, stvarajući dojam dobrodošlice čak i nakon što se vraćala iz bacanja smeća.
"Bilo je lako zamisliti kako ovakav miris može otvoriti vrata kupčevoj mašti i pomoći mu da prostor doživi kao svoj dom", napisala je.
I agenti s kojima je razgovarala složili su se da miris pečenja neće sam od sebe zaključiti prodaju, ali je aktiviranje svih pet osjetila uvijek dobar potez.
"Prodaja doma nikada nije samo pitanje kvadrata i cijene. To je emocionalno iskustvo. Kada kupci uđu i sve izgleda lijepo, prostor djeluje ugodno i miriše fantastično - tada se zaljubljuju u nekretninu. A kad su ljudi strastveni oko nečega, spremni su platiti više", pojasnila je Jessica Vance, vlasnica agencije Jessica Vance Real Estate and Mortgages.
Iako autorica članka nije namjeravala prodati nekretninu, priznala je da se, dok je sjedila za kuhinjskim stolom s još toplim komadom torte, iznova zaljubila u mjesto u kojem živi.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....