Majstori nikad nisu bili traženiji, plaćeniji i cjenjeniji, no naći onog koji će radove izvesti kvalitetno, u dogovoreno vrijeme i po dogovorenoj cijeni čini se jednako dobitku na lotu. Jednom našem čitatelju (podaci poznati redakciji) učinilo se da je zaista osvojio jackpot kad je angažirao "pouzdanog i kvalitetnog majstora" za uređenje stana, ali je otrježnjenje, kako kaže, bilo razočaravajuće, bolno i skupo.
Vlasnik je stana u zgradi u zagrebačkom naselju, koji je trebalo obnoviti. Nakon mnogo razmišljanja je li ga bolje prodati ili obnoviti, odlučio je krenuti u adaptaciju. Od poznanika je dobio nekoliko brojeva majstora i ubrzo shvatio da nitko od preporučenih nije dostupan barem šest mjeseci. Javio se i "ozbiljnijim" izvođačima, tvrtkama koje nude rješenja po principu "ključ u ruke", no čim je dobio prvu ponudu za izradu arhitektonskog rješenja i vizuala, shvatio je da mu ni ta opcija nije prihvatljiva jer je bila preskupa.
Na kraju je poslao upit domaćem portalu s podacima o onome što traži. Javilo mu se desetak izvođača, a osobno se odlučio razgovarati s onima koji su mogli u relativno kratkom vremenu početi raditi te koji su bili cjenovno prihvatljivi.
Jesenski broj magazina D&D dostupan i putem Hanza Media webshopa: Vodimo vas na najljepše hrvatske farme!
- Majstor kojega sam odabrao na razgovor je došao s kćeri. Jedini nije tražio predujam, obećao je da će napraviti sve što sam tražio, a ono što mi se učinilo kao izvrsno rješenje bilo je to da sve radi sam, od rušenja i odvoza materijala, dovoza novih stvari, pomoći pri biranju sanitarija i keramike te ostalog materijala do sređivanja vodoinstalaterskih i električarskih radova, postavljanja i izrade namještaja, bojenja zidova, lijepljenja pločica, čak je ponudio i to da će "prekrojiti" staru kuhinju i od nje izraditi novu, izraditi namještaj po mjeri... - nabraja.
Činilo mu se, nastavlja, da je majstor kojega treba držati kao kap vode na dlanu, obiteljski čovjek s djecom koji nastoji ispuniti ono što je obećao, onaj koji je rekao da mu se može javiti u svako doba dana i noći ako ima nedoumica ili ako mu nešto nije jasno.
- Ali njegovo je predstavljanje očito bilo unaprijed zacrtano, imao je svoj "modus operandi". Alarm mi je trebao zazvoniti u trenutku kad sam ga pitao ime tvrtke u kojoj radi: rekao je da je zatvara jer se više time ne misli baviti, kako planira novi posao te da će meni urediti stan dok sređuje papirologiju jer nije zadovoljan birokracijom i načinom na koji se tretiraju "privatni poduzetnici". Ono što sam od njega dobio je e-mail u kojem je naveo što će sve napraviti, što ulazi u cijenu rada te na koji će mu način biti plaćeno: adaptacija cjelokupne kupaonice po želji, mogućnost zamjene vrata u klizna, demontaža svog namještaja u stanu te odvoz istog, gletanje svih zidova, brušenje i bojenje, montaža nove klime, reparatura postojeće kuhinje odnosno montaža nove, postavljanje novog laminata, izrada pregradnog zida od knaufa, reparatura vrata i prozora te premaz novim nanosom boje, uz napomenu da završava sve što treba napraviti u stanu, a sve što se kupi majstor preveze, unese i složi - prepričava.
Čitatelj: ‘Što sam naučio? Ovo preporučujem svakom malom, privatnom investitoru‘
Ne vjerujte riječima i pustim obećanjima, sve tražite u pisanom obliku.
Svakako provjerite sve dostupne podatke o osobi/tvrtki koju planirate angažirati.
Tražite recenzije prethodnih klijenata.
Svakako unaprijed tražite detaljnu specifikaciju radova.
Sastavite ugovor o radovima i svakako ga potvrdite kod javnog bilježnika (majstor koji to odbije očito radi "na crno" ili posao ne misli obaviti kako ste se dogovorili).
Vodite računa o tome da su kvalitetni majstori zauzeti i da ćete morati čekati da počnu s radovima.
Svakako zamolite nekoga tko se razumije u radove ili stručnjaka da nadgleda sve što se radi pa da možete na vrijeme reagirati.
Plaćate li radove u ratama, zadnju nemojte nikako platiti prije nego što s majstorom obiđete stan i provjerite rade li sve električne i vodovodne instalacije, jesu li spojeni svi električni uređaji, imate li internetsku vezu, otvaraju li se ladice na namještaju, rade li lampe…
Majstor je, kaže, počeo raditi početkom godine i obećao da će svi radovi biti gotovi za mjesec dana.
- Na početku je u stan dolazio redovito, rekao bih gotovo svaki dan i redovito me obavještavao što radi i kako poslovi napreduju. Upoznao se i sa susjedima te predstavnikom suvlasnika u zgradi, čak se s nekima dogovorio i da će im napraviti poslove za koje nisu mogli naći majstore - kaže čitatelj i dodaje da ugovor o radovima nisu potpisali jer je majstor, kako je rekao, zatvarao svoju tvrtku, a ovim je poslom "izašao klijentu ususret".
‘Pogledajte što su majstori napravili od kuće! Vrhunac je bio vodoinstalater koji je izazvao poplavu, ali ni tu nije bio kraj‘
Međutim, već nakon prve uplate usporio je s radovima.
- Plaćanje smo dogovorili "na ruke", u dvije, tri rate, kako je i napisao u ponudi. Na početku smo se bili dogovorili i da će izraditi dio namještaja po mjeri, otišli smo u trgovinu, izabrali materijal, a on mi je naknadno poslao račun za izradu, uz dogovor da će gotov preuzeti i izraditi dogovoreno. S obzirom na to da je na izradu materijala trebalo čekati mjesec dana, nisam ga htio gnjaviti, vjerujući da će dovršiti posao, no onda je počelo zavlačenje: prvo se razbolio, pa mu se pokvario automobil, onda kombi kojim je materijal trebao dovesti, na kraju se prestao javljati na telefonske pozive, na poruke, na elektroničku poštu - naglašava.
Drveni materijal koji je bio gotov stajao je na skladištu jer ga majstor nije preuzeo pa je morao angažirati osobu po preporuci. A od materijala koji je platio nije bilo moguće napraviti ono što mu je majstor obećao izraditi.
- Alarm mi je trebao zazvoniti i kad sam vidio da kupljeni ormar s kliznim vratima danima stoji nedovršen, bez vrata. Ispostavilo se da ga je pogrešno sastavio pa vrata nije bilo moguće staviti, a nije dovršio ni kupaonicu. Kupaonska klizna vrata ostala su bez štokova, tuš nije osigurao silikonom, ugradbeni vodokotlić je curio... Ispostavilo se da je mnogo toga napravio pogrešno ili uopće nije napravio. Dva kvalitetna radijatora koja je skinuo i za koje sam kupio boju kako bi ih osvježio nestala su, a na kraju mi nije vratio ni ključeve stana! - prepričava svoj mučni slučaj.
Što kaže odvjetnik? ‘Kad majstor shvati da će izgubiti spor, sklon je nagodbi‘
Odvjetnik Mislav Bistrović naglašava kako njegov ured često ima slučajeve s prevarama majstora, ali primjećuje da su ljudi neinformirani i da rade greške koje bi se lako mogle izbjeći. Ne vode, na primjer, pisanu komunikaciju, plaćaju cijeli iznos unaprijed...
- U slučajevima u kojima ne postoje nikakvi dokazi o dogovorenom poslu, na primjer ako je sve dogovoreno usmeno i plaćeno gotovinom na ruke, šanse za uspjeh u sporu su preniske. S druge strane, oko 70 slučajeva u kojima postoje pisani tragovi o dogovoru i plaćanju uspijevamo riješiti izvansudski. Majstor, na primjer, izvede dogovoreno, pristane popraviti nedostatke i da neko sredstvo osiguranja, poput zadužnice. Oko 30 posto slučajeva završi na sudu, ali se i veći dio takvih predmeta na kraju riješi dobrovoljno jer kad majstor ili tvrtka shvate da će vjerojatno izgubiti spor, skloni su nagoditi se. U manjem broju slučajeva baš se mora ići sudski do kraja, odnosno do ovrhe. U takvim je slučajevima naplata neizvjesna jer je u pravilu riječ o serijskim prevarantima koji već imaju cijeli niz spornih situacija i nemaju nikakve imovine na kojoj bi se mogla provesti ovrha. Takvi bi pojedinci zapravo trebali biti i kazneno procesuirani - naglašava Bistrović.
Kao dokaz da će se vratiti i nastaviti posao majstor je ostavio nekoliko prljavih majica, produžni kabel te jeftinu vaservagu i električnu bušilicu.
Majstori su tražili 14.000 eura pa sam sve napravila sama za 1700!‘ Evo kakvim se trikovima ova žena poslužila pri renovaciji kuhinje
Dogovoreni je iznos primio u cijelosti - za dvije transakcije postoji i njegov potpis da je novac primio, dok treću nisu stigli napisati jer mu je "novac trebao hitno za popravak pokvarenog auta".
- Koliko me oštetio? Financijski puno jer sam bio prisiljen naknadno uložiti u novi radijator, u izmjenu onoga što je pogrešno napravio, izmjenu brava, nov namještaj, u dovršetak svega onoga što nije napravio, u novog majstora. Vrijednost svega je nekoliko tisuća eura. Dva radijatora koja je otuđio stoje dodatnih 300-tinjak eura, kutija za osigurače koju je također uzeo 40-ak eura… - kaže.
Savjeti odvjetnika Mislava Bistrovića
1. Pisani ugovor ili dogovor temelj su zaštite
Najbolje je rješenje sklapanje ugovora, uz precizno navođenje svih stavki, od opisa radova i materijala do rokova izvođenja i cijene. Čak i ako nemate formalni ugovor, pisana komunikacija putem e-maila ili aplikacija poput WhatsAppa može poslužiti kao dokaz.
2. Plaćajte na bankovni račun
Izbjegavajte plaćanja gotovinom. Najsigurniji način plaćanja je uplata na bankovni račun majstora ili njegove tvrtke. Ako ste ipak primorani platiti gotovinom, obavezno sastavite pisanu potvrdu o primitku novca. Ključno je da ju majstor vlastoručno potpiše.
3. Pametno dogovorite dinamiku plaćanja
Nikada nemojte plaćati 100 posto iznosa unaprijed. Najbolja praksa je dogovoriti plaćanje u fazama, sukladno napretku radova.
4. Što kad se majstor prestane javljati?
Vaša pisana komunikacija i dokazi o uplati postaju ključni. Majstoru pošaljite pisanu obavijest, koristeći prijašnje kanale komunikacije, u kojoj ga obavještavate da zbog kršenja ugovornih obveza i rokova jednostrano raskidate ugovor. Zatražite povrat cjelokupnog uplaćenog iznosa. Ako ne odgovori ili odbije vratiti novac, sljedeći korak je podnošenje tužbe putem odvjetnika.
5. Što ako majstor "sfuša" radove?
Najvažnije je napraviti kvalitetno osiguranje dokaza. Pravno najčvršći način osiguranja dokaza jest putem sudskog osiguranja dokaza ili angažiranjem javnog bilježnika da sastavi zapisnik o utvrđenom činjeničnom stanju na licu mjesta. Alternativno, preporučuje se napraviti detaljan video i foto zapis svih nedostataka. Angažirajte treću, nepristranu stručnu osobu, na primjer ovlaštenog sudskog vještaka ili nadzornog inženjera, da pregleda radove i sastavi stručni nalaz i mišljenje. Takav će dokument s vašim snimkama biti snažan dokaz u eventualnom sudskom postupku za naknadu štete.
6. Što ako majstor zatvori obrt ili tvrtku?
Ako majstor zatvori obrt, on je i dalje osobno odgovoran jer obrt nema zasebnu pravnu osobnost. Ako majstor posluje preko tvrtke onda ona odgovara za dug, a ne majstor osobno. Ako tvrtka završi u stečaju i nema imovine, onda se dug neće moći naplatiti. Takva se situacija može izbjeći ako majstor da osobno jamstvo, što znači da bi kao jamac odgovarao s tvrtkom.
Iako može dokazati da je majstor radio kod njega - ima ponudu primljenu elektroničkim putem, dvije priznanice da je primio novac s navedenim podacima s osobne iskaznice, poruke i fotografije koje su izmjenjivali, zabilježene telefonske razgovore, susjede koji su ga vidjeli da je radio u stanu... - naš sugovornik zna da je preskočio nekoliko važnih koraka kojima bi osigurao da se ne nađe u sadašnjoj situaciji, ali pitanje je koliko još ljudi pristaje na "brže i povoljnije" ponude, pa makar i "na crno".
Renovirali kuhinju za samo 600 eura i to bez majstora: Htjeli su bijele ormariće, ali nisu imali novca, evo kako su uspjeli
- Ono što najviše frustrira je činjenica da ti i takvi majstori i dalje rade, kao i ovaj u mom slučaju, jer znaju da će se uvijek naći netko tko ih treba i tko je spreman prihvatiti pravila majstora kako bi dobio ono što je platio, a oni su sigurni da za svoju rabotu nikome neće odgovarati. Čak i da imam potpisan ugovor, prevaranti dobro znaju koliko traju sudski procesi i da se gotovo nitko ne želi upuštati u beskrajne postupke u kojima ćete na kraju vi kao investitor izgubiti više živaca da biste dokazali da nisu napravili ono što su napisali da će napraviti - zaključuje.
Hrvatska obrtnička komora: ‘Sud časti postupa u nešto više od 100 predmeta po godini‘
Majstorima se mogu zvati samo osobe koje su položile majstorski ispit. Nažalost, uvriježeno je da majstorima zovemo sve i one koji to stvarno jesu i one koji nisu, navode iz Hrvatske obrtničke komore te građanima preporučuju da budu oprezni i provjere odabrane izvođače radova ili usluga.
"Prije sklapanja posla potrebno je zatražiti i potvrditi ponudu koju je izdao izvođač radova ili usluga, na kojoj je moguće vidjeti na koji način je registriran budući izvođač radova. Ako je obrtnik, za obavljanje mnogih djelatnosti morao je položiti majstorski ispit, najveći stupanj obrtničkog obrazovanja. Za manji broj djelatnosti potrebna je odgovarajuća srednja škola ili položen ispit o stručnoj osposobljenosti", navode iz HOK-a i dodaju da majstorska diploma jasno pokazuje poslodavcima, potencijalnim klijentima, ali i široj javnosti da je upravo ta osoba dokazala izvanredne praktične vještine i teorijska znanja u svojoj struci.
Svaka fizička osoba koja obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili prijavila poreznim tijelima ili koja nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za njezino obavljanje, naime, ne poštuje propise. Obavljanje neregistriranih djelatnosti, naglašavaju, uređeno je Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, a inspekcijski nadzor provodi Državni inspektorat.
"Diploma o majstorskom zvanju znak je kvalitete, jamči visoku razinu stručnosti i kvalitete proizvoda i usluga koje pružaju majstori. Upravo ova činjenica ključna je za zaštitu i sigurnost potrošača", navode.
Izvođača radova moguće je provjeriti u Obrtnom registru koji sadrži popis, odnosno podatke o svim obrtima u Hrvatskoj - Preglednik obrtnog registra - pretraga (gov.hr). U svrhu zaštite ugleda obrtnika i zaštite potrošačkih prava pri Hrvatskoj obrtničkoj komori djeluje Sud časti kao nezavisno tijelo za alternativno rješavanje sporova, kojemu oštećeni prijavitelj može podnijeti prijavu protiv registriranog obrtnika za kojeg smatra da mu je počinio štetu te pokušati spor riješiti sklapanjem nagodbe.
Od osnivanja 1995. godine Sud časti Hrvatske obrtničke komore postupao je u oko 2900 predmeta, po godini nešto više od 100 predmeta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....