KSKP MODEL

Ismijavali su ih, a sad nova praksa kupovine i plaćanja osvaja svijet

KSPK je lani činio 342 milijarde dolara potrošnje diljem svijeta, u odnosu na nešto više od dvije milijarde prije deset godina

Ilustracija, kupovina

 Mikhail Reshetnikov/alamy/profimedia/Mikhail Reshetnikov/alamy/profimedia
KSPK je lani činio 342 milijarde dolara potrošnje diljem svijeta, u odnosu na nešto više od dvije milijarde prije deset godina

Burritos naručen online, karte za Coachellu i injekcije botoksa. Nije to nešto neophodno samo za određeni dio američkih potrošača. Sada je moguće sve to kupiti putem opcije "kupi sada, plati kasnije" (KSPK).

Takve su kupnje često predmet izrugivanja. Plaćanje ručka na rate neki smatraju vrhuncem besmislenog konzumerizma. Drugi pak u tome vide nešto još mnogo mračnije: oblik posuđivanja koji se nalazi na samom rubu financijskog sustava, osmišljen za iskorištavanje nesigurnih dužnika.

Međutim, ni ismijavanje ni tjeskoba ipak nisu usporile rast te industrije. Prema podacima Worldplaya, tvrtke za platna rješenja, KSPK je lani činio 342 milijarde dolara potrošnje diljem svijeta, u odnosu na nešto više od dvije milijarde prije deset godina. Starije financijske kuće, poput JPMorgan Chasea i PayPala, ušle su na to tržište upravo u trenutku dok KSPK tvrtke preuzimaju poslove koji su prije pripadali bankama. Potencijal modela KSPK u poslovnim kreditima, tom rascjepkanom, staromodnom tržištu, mogao bi biti čak i veći nego u potrošačkom segmentu. I tako se pojavilo novo tržište za portfelje KSPK dugova, koji se sekuritiziraju i otkupljuju, često upravo od strane upravitelja imovinom.

Ideja o zajmu na prodajnom mjestu nije nova. Još su davne 1856. godine poduzetnici Isaac Singer i Edward Clark počeli prodavati šivaće strojeve na rate, što se pokazalo vrlo uspješnim. Današnja industrija funkcionira slično. Kada kupac kupi proizvod za, recimo, 100 dolara, može ga otplatiti u obrocima. KSPK zajmodavac, poput švedske tvrtke Klarna ili američke kompanije Affirm, trgovcu odmah isplaćuje cijeli iznos, u zamjenu za proviziju od otprilike tri dolara. Trgovcima ovakav način isplate odgovara jer povećava prodaju. Pokazalo se, naime, da kupci koji koriste ovaj model plaćanja potroše najmanje 20 posto više od onih koji ga ne koriste, čak i ako cijena proizvoda ostaje ista. Kupac zatim vraća iznos zajmodavcu tijekom određenog vremena, najčešće se radi o četiri rate unutar šest tjedana, i za to ne plaća kamatu.

Ovo je platforma koja je razbjesnila ugostitelje, sad se širi u Europu

Unatoč trenutačnom uspjehu ove industrije, postoje znakovi da je ona, zapravo, još u početnim fazama razvoja. Manje od dva posto klijenata Bank of America rođenih prije 1965. (baby boomers) ima nepodmireno dugovanje po kreditu KSPK, u usporedbi s 10 posto milenijalaca i pripadnika generacije Z. Budući da mlađe generacije troše sve više, očekuje se da će tržište nastaviti rasti. U zemljama gdje je KSPK već dulje vrijeme prisutan, pokazuje se da doprinosi većoj prodaji. Primjerice, više od svake pete online kupnje ide preko ovog modela dok je u Americi taj udio znatno manji - manje od jedne od šesnaest online prodaja ostvaruje se na taj način. Na tržištu se pojavljuje sve više lokalnih i regionalnih pružatelja ovih usluga, poput kolumbijske tvrtke Addi, singapurske Atome ili saudijske Tamare.

Kako industrija rate, granica između modela KSPK i tradicionalnih financija postaju sve mutnije. Klarna, jedan od pionira industrije, posluje u Europi od 2017. godine. Sebastian Siemiatkowski, suosnivač i direktor Klarne, kaže da je želi pretvoriti u digitalnog financijskog asistenta pokretanog umjetnog inteligencijom. Affirm je prije dvije godine lansirao debitnu karticu te u posljednje dvije godine bilježi nagli porast; danas ima gotovo dva milijuna korisnika kartice. Kupci ih mogu koristiti u trgovinama, bilo za jednokratno plaćanje ili na rate, čime se ovakav model kupovine, dosad uglavnom vezan za e-trgovinu, preselio i u fizički svijet. U posljednje dvije godine, usluge oba spomenuta diva u KSPK plaćanju postale su dostupne i putem Appleovih i Googleovih digitalnih novčanika.

Tradicionalne financijske institucije idu u suprotnom smjeru. PayPal je 2020. počeo nuditi KSPK usluge, oslanjajući se na svoje čvrste odnose s trgovcima. Prošle je godine ova kompanija obradila 33 milijarde dolara KSPK potrošnje te tvrdi da taj iznos raste oko 20 posto godišnje. Nekoliko banaka sada omogućava svojim klijentima da podijele veće iznose na manje rate nakon kupnje. Zahvaljujući nedavnim ugovorima s tvrtkama poput Adyena, JPMorgan Paymentsa i Stripea, Klarnine su usluge sada dostupne milijunima trgovaca.

Kako AI proteini mijenjaju granice znanosti i medicine

Nekoliko brzorastućih startupa nada se da će uspjeti poremetiti tržište trgovačkih kredita, golemog segmenta u kojem dobavljači posuđuju novac tvrtkama koje kupuju njihove proizvode. Samo američke kompanije prijavljuju oko 4,9 bilijuna dolara trgovačkih obveza, iznosa koji duguju drugim tvrtkama za robu kupljenu na kredit. To je tržište oko četiri puta veće od 1,2 bilijuna dolara duga na američkim kreditnim karticama. Usto, zastarjelo je i spremno za inovacije. Dobavljači koji posuđuju moraju ručno procijeniti kreditnu sposobnost svakog klijenta, s malo dostupnih informacija, te potom i potraživati plaćanje.

Suosnivač tvrtke Billie specijalizirane za KSPK kredite između poduzeća, Matthias Knecht, procjenjuje da takvo kreditiranje kasni otprilike 15 godina za potrošačkim tržištem. Richard Thornton, suosnivač startupa Hokoda, smatra da je potencijalni učinak na poslovnu potrošnju veći nego kod potrošača, zbog ograničenih alternativa koje su dostupne mladim tvrtkama. Thornton ističe da kad mala poduzeća dobiju pristup modelu KSPK, prosječna vrijednost njihove košarice raste oko 40 posto.

Za pružatelje usluga takvog plaćanja brže širenje znači i lakšu bilancu. Ideja otplaćivanja burrita na rate možda zvuči smiješno, no relativno netransparentno tržište KSPK portfelja cvjeta. Upravitelji imovinom i privatne investicijske tvrtke koje kupuju taj dug vjeruju da su pronašli privlačnu klasu imovine čija osnovna potraživanja brzo dospijevaju. U listopadu je Elliott Advisors, britanski ogranak ogromnog hedge fonda Elliott, kupio Klarnin britanski kreditni portfelj vrijedan 39 milijardi dolara. Također, globalna investicijska tvrtka KKR je 2023. pristala kupiti do 44 milijarde dolara KSPK duga od PayPala, a Affirm je izdao oko 12 milijardi dolara vrijednosnica osiguranih imovinom. Jedan insajder KPSK tržište opisuje kao "banket" na kojem nema dovoljno duga da zadovolji potražnju.

Ali, neka teška pitanja i dalje lebde nad industrijom, koja je eksplodirala u proteklom desetljeću, razdoblju bez duljeg gospodarskog pada. Najvažnije je pitanje olakšava li KSPK rizično zaduživanje potrošača koji žive iznad svojih mogućnosti.

Korisnici KSPK plaćanja nedvojbeno imaju niže prihode od onih koji koriste kreditne kartice. Ipak, nije sve tako ružičasto. Klarna bilježi rast gubitka od potrošačkih kredita za 17 posto na godišnjoj razini u prvom tromjesečju ove godine. Istraživanje američke središnje banke (Federalnih rezervi) pokazuje da je udio korisnika KSPK financiranja koji su zakasnili s uplatom porastao s 15 posto u 2021. na 24 posto u 2024. godini.

Unatoč tome, stope neplaćanja ostaju niže nego kod drugih oblika potrošačkog kredita. Američki ured za financijsku zaštitu potrošača (CFPB) navodi da su stope neplaćanja za KSPK kredite iznosile dva posto u razdoblju od 2019. do 2022., u usporedbi s 10 posto kod duga po kreditnim karticama kod sličnih dužnika. Iako su Klarnini kreditni gubici porasli prošle godine, porasle su i njezine kreditne aktive. Ukupna stopa neplaćanja tvrtke i dalje je ispod prosjeka u industriji.

Čini se da čuveni švedski model više ne funkcionira

Može li se rastuća hrpa problematičnog potrošačkog duga nastaviti skrivati od očiju banaka i donositelja politika? Neki vjerovnici strahuju od "slaganja" kredita (zaduživanje kod više izvora istodobno). Takvo ponašanje može dovesti do silazne spirale, gdje potrošači uzimaju sve više novih zajmova kako bi otplatili stare. Ipak, druga istraživanja CFPB-a pružaju određenu utjehu. Ona pokazuju da se mjere financijskog pritiska, poput duga po revolving karticama ili dodatnih naknada na kreditne kartice, ne povećavaju nakon korištenja KSPK. Također, korisnici KSPK nisu skloniji posuđivati iz drugih izvora u 18 mjeseci nakon što pristanu platiti neku kupnju na rate.

U lipnju je FICO, glavna američka kompanija za kreditni rejting, objavio da će početi izrađivati ocjene na temelju povijesti korištenja usluge "kupi sada, plati kasnije". Direktorica FICO-a Julie May ukazuje na iznenađujuće otkriće do kojeg je došla nakon jednogodišnjeg istraživanja podataka Affirma. Naime, kod onih koji najčešće koriste kredite, kreditni rejting se poboljšao ili je ostao isti kada se uzmu u obzir KSPK zajmovi. Neka druga istraživanja provedena u Skandinaviji pokazuju slične pozitivne rezultate. Christine Laudenbach i njezini kolege sa Sveučilišta Goethe u Frankfurtu nedavno su analizirali milijun zahtjeva za kredit kod neimenovane nordijske banke koja koristi KSPK podatke. Klijenti s poviješću korištenja KSPK financiranja i urednom poviješću otplate mogli su dobiti kredite po prosječno 1,4 postotna boda nižoj kamatnoj stopi od one koju bi im sugerirala njihova kreditna ocjena.

Konačna će se presuda o modelu KSPK donijeti tek u ozbiljnoj gospodarskoj krizi. No, iako su njegovi korisnici uglavnom mladi, a mnogima je to prvo iskustvo zaduživanja, postoje razlozi za optimizam. Kako ovaj novi oblik financiranja postaje sve uobičajeniji, čini se sigurnijim i korisnijim nego što to kritičari tvrde. Zato, slobodno kupite taj burrito na rate i ne dopustite nikome da vas zbog toga osuđuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 00:03