BOLNO PRIZEMLJENJE

Kako je Pakistan oborio indijski Rafale

Neki indijski vojni dužnosnici sugeriraju da su francuski borbeni avioni podbacili u sukobu

Dassault Rafale Zračnih snaga Indije

 Hindustan Times/ddp Usa/profimedia/Hindustan Times/ddp Usa/profimedia
Neki indijski vojni dužnosnici sugeriraju da su francuski borbeni avioni podbacili u sukobu

Seljani su već bili navikli su na tutnjavu borbenih zrakoplova iz obližnje zračne baze. Ali zvuk je u ranim jutarnjim satima 7. svibnja, u selu Akalia Kalan, na sjeveru Indije, bio drugačiji nego ikad prije. Svjedoci su ga opisali kao urlik razbijen nizom eksplozija.

Oni koji su izašli iz kuća vidjeli su kako nebom prolijeće vatrena kugla i zatim se ruši u obližnje polje. Ostaci su jasno ukazivali da je riječ o borbenom zrakoplovu. Prema riječima mještana, dvoje slučajnih prolaznika je poginulo. Dvojica indijskih pilota već su se katapultirali. Pronađeni su u okolnim poljima, ozlijeđeni.

Indija još nije službeno potvrdila, ali bio je to jedan od njezinih borbenih zrakoplova, izgubljen tijekom četverodnevnog sukoba s Pakistanom u svibnju. Indijska vlada osporava pakistanske tvrdnje da su oborili šest ratnih aviona, među kojima i tri nova francuska Rafalea. Strani vojni dužnosnici vjeruju da je uništeno pet indijskih zrakoplova, uključujući barem jedan Rafale. Indijski vojni časnici, iako ne žele otkriti točan broj srušenih aviona, priznali su gubitke. Štoviše, navode i da bi uzrok gubitaka mogla biti ljudska pogreška, a ne tehnološki nedostatci.

Ta su priznanja prije svega važna jer je Kina glavni dobavljač oružja Pakistanu. Ovo je bio prvi sukob u kojem su se na suprotnim stranama našli napredni kineski borbeni zrakoplovi i rakete protiv zapadnjačkih i ruskih sustava. SAD i saveznici posebno su zainteresirani za cijeli slučaj, jer smatraju kako bi Kina mogla upotrijebiti iste sustave u eventualnom ratu oko Tajvana.

Kineski J-10 i PL-15

U prvim izvještajima navedeno je da su presudnu ulogu imala pakistanska oružja, a to su kineski borbeni zrakoplovi J‑10 i zrak‑zrak rakete PL‑15. Čini se da je Indija podcijenila kinesko oružje. Kina je navodno također osigurala Pakistanu obavještajne podatke u stvarnom vremenu i dojave o nadolazećim napadima.

Ipak, budući da su kasnije postigli uspjeh, veći problem vjerojatno je bio način na koji su Indijci prve noći upotrijebili zrakoplove. Posljednje iznenađenje, stiglo je u lipnju, kada su indijski mediji objavili snimku zapovjednika Shiv Kumara, obrambenog atašea u Jakarti, s govora održanog početkom mjeseca.

Rekao je da je Indija izgubila avione jer je političko vodstvo zapovjedilo ratnom zrakoplovstvu da ne napada pakistanske protuzračne obrambene sustave. Prvog dana gađali su samo uporišta militanata.

„Nakon gubitka promijenili smo taktiku i počeli napadati njihove vojne instalacije“, izjavio je zapovjednik Kumar.

image

Rafalei Indijskog ratnog zrakoplovstva u formaciji Vajraag, posebnom rasporedu letjelica u obliku klina ili strelice

Naveen Sharma/zuma Press/profimedia/Naveen Sharma/zuma Press/profimedia

Sve je to uslijedilo nakon priznanja general‑poručnika Anila Chauhana, indijskog načelnika obrane, u televizijskom intervjuu krajem svibnja, koji je kazao da je Indija prve noći izgubila zrakoplove zbog „taktičkih pogrešaka“. Dodao je kako su pogreške ispravljene nakon dva dana, što je omogućilo svim borbenim zrakoplovima da ponovno lete i iz velike daljine pogađaju ciljeve u Pakistanu. Indijske rakete probile su zatim pakistanske protuzračne obrane i pogodile nekoliko vojnih baza.

Jedna od teorija koja kola među stranim dužnosnicima jest da Indija na prvi dan rat nije na Rafale ugradila rakete dugog dometa Meteor, vjerojatno pretpostavivši da su oni izvan dosega pakistanskih aviona ili da će pakistanski odgovor biti slabijeg intenziteta.

Druga teorija govori da indijski zrakoplovi nisu bili opremljeni odgovarajućim sustavima za elektronsko ometanje, ažuriranim softverom ni relevantnim podacima za zaštitu od pakistanskih novih oružnih sustava. Treće, šire objašnjenje, glasi da Indiji nisu bili dostupni ključni podaci, odnosno tehničke i obavještajne informacije potrebne da bi razumjela kako Pakistan uspijeva otkriti indijske zračne operacije i rute zrakoplova, brzo prenijeti te informacije vlastitim borbenim avionima, i precizno usmjeriti projektile prema indijskim ciljevima.

Klub boraca

Ali ako su zrakoplovi bili izloženi jer je političko vodstvo naredilo da se fokusiraju samo na ciljeve militanata, kako sugerira kapetan Kumar, tada bi odgovornost ležala najviše na vladi Narendre Modija. Iako se time nastojalo izbjeći eskalaciju, što je dosljedno indijskoj strategiji u dosadašnjim sukobima s Pakistanom, takva odluka pokazuje kako su podcijenili pakistanski vojni napredak. Takav razvoj događaja otvorio je prostor za napade iz oporbe. Tvrde da se skriva istina.

“Zašto premijer odbija sazvati zajednički sastanak svih stranaka i uključiti oporbu? Zašto je odbijen zahtjev za izvanrednom sjednicom parlamenta?”, pita Jairam Ramesh, glasnogovornik oporbene Kongresne stranke.

Imat će ovaj događaj posljedice i na najveći "vojni" posao Indije u posljednjim godinama. Već se ove godine očekuje raspisivanje natječaja za 114 novih borbenih aviona, a glavni kandidati su francuski Dassault Rafale, švedski Saab Gripen te američki Boeing i Lockheed Martin.

Neki indijski vojni dužnosnici sugeriraju da su Rafale podbacili u sukobu. Također, žale se da je Dassault nevoljko dijelio izvorni kod softvera Rafalea, čime je onemogućio prilagodbu zrakoplova za potrebe Indijaca. Kako se navodi, kineski su diplomati također ogovarali Rafale pred potencijalnim kupcima, pokušavajući ih nagovoriti da odaberu kineske zrakoplove.

image

Dva indijska borbena zrakoplova Hawk Mk-132 lete u formaciji tijekom vježbe Tiger Triumph 2025, 8. travnja 2025. iznad Bengalskog zaljeva u Indiji

Ssgt. Aaron Irvin/u.s Air/zuma Press/profimedia/

Direktori Dassaulta nastoje umiriti zemlje koje su već kupile Rafale, poput Egipta, Indonezije, Katara i UAE-a, kao i moguće buduće kupce, no ne žele biti preoštri u javnim nastupima jer se boje da ne naljute Indiju. Također nije jasno koliko su Dassaultu dopustili da uopće sudjeluje u indijskom istraživanju.

Eric Trappier, predsjednik zrakoplovnog sektora Dassaulta, odbacio je tvrdnje Pakistana da su srušili tri Rafalea kao “jednostavno neistinite”

“Kad se objave svi detalji, stvarnost će mnoge iznenaditi”, rekao je 11. lipnja za francuski časopis. Dodao je kako je Rafale “‘daleko bolji od svega što Kina trenutačno nudi’.”

I francuska vlada je pod pritiskom jer će možda morati objasniti prvi gubitak Rafalea u borbi. Marc Chavent, zastupnik francuskog parlamenta, krajem svibnja podnio je pitanje vladi u kojem izražava zabrinutost da sustav elektroničkog ratovanja SPECTRA na indijskim Rafalima nije uspio otkriti ili ometati kineske rakete zrak-zrak PL‑15. Pitao je hoće li novije verzije Rafalea imati unaprijeđeni sustav SPECTRA i razmatra li Francuska razvoj zrakoplova posebno namijenjenog elektroničkom ratovanju. Performanse SPECTRA sustava zanimaju i dosadašnje i buduće korisnike Rafalea.

Dotle, u Akalia Kalanu i okolnim selima, rodbina poginulih i ozlijeđenih suočava se s konkretnim problemima. Raj Kumar Singh, koji je preminuo od ozljeda glave uslijed eksplozije, iza sebe je ostavio suprugu, dvoje djece i 70-godišnju majku. Nemaju sredstava za život. Još nisu primili odštetu, niti ih je posjetio lokalni dužnosnik ili političar. Jedan mještanin kaže da vlasti “žele zataškati vijest o ovoj nesreći”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2025 17:57