INTERVJU - MARKO FILIPOVIĆ

SDP-ovac koji izlazi iz Obersnelove sjene i želi voditi Rijeku: ‘Moj pristup je drugačiji, racionalan i inženjerski‘

‘Definitivno treba poraditi na zbrinjavanju otpada, a tu je i javni prijevoz. Iskorake treba napraviti u smještaju djece u vrtiće‘
Marko Filipović
 Srdjan Vrancic/Cropix

Marko Filipović SDP-ov je kandidat za gradonačelnika Rijeke i po svim dosadašnjim predizbornim anketama uvjerljiv je favorit za ulazak u drugi krug lokalnih izbora koji je, s obzirom na to da se ove godine za gradonačelničku funkciju natječe rekordnih 11 kandidata, sasvim izvjestan.

Ovaj 40-godišnji inženjer građevinarstva u SDP-u je od studentskih dana te je trenutno predsjednik gradske organizacije te stranke, a posljednjih je osam godina zamjenik gradonačelnika Vojka Obersnela. Pred Filipovićem je pomalo nezahvalan zadatak izlaska iz Obersnelove sjene, budući da je dosadašnji riječki gradonačelnik vrlo jaka politička figura te je do sada zauzimao velik dio javnog prostora u kojem nije bilo previše mjesta za druge gradske SDP-ovce.

Iako ste zamjenik gradonačelnika i predsjednik riječkog SDP-a, široj javnosti niste toliko poznati. Možete li opisati kojim ste se poslovima kao dogradonačelnik bavili?

- Posao zamjenika gradonačelnika je da dobro upozna funkcioniranje grada, radi na njegovu razvoju pripremajući projekte te da predlaže i savjetuje, a konačnu odluku uvijek donosi gradonačelnik. Prije nego što sam postao zamjenik, deset sam godina kao diplomirani inženjer građevinarstva radio u privatnom sektoru, u nekoliko tvrtki. Ono čime sam se najviše bavio kao zamjenik gradonačelnika bilo je vezano upravo uz struku, dakle uz urbanizam i komunalna pitanja, i zato odlično poznajem grad i njegove mogućnosti daljnjeg razvoja.

Od većih projekata istaknuo bih, od 2013. do 2015., stadion na Rujevici, u suradnji s HNK Rijekom. Iako je to bila privatna investicija, trebalo je jako puno suradnje kako bi se stvorile sve pretpostavke za uspješnu realizaciju projekta. Jedan od najdražih projekata, kojem sam dao osobni pečat, riječko je podzemlje, odnosno tunel od katedrale svetog Vida do talijanske osnovne škole. Naravno, bilo je tu još puno toga u čemu sam sudjelovao, od europskih projekata do art-kvarta, da sada ne nabrajam. Dio mog djelovanja odnosio se i na politički rad u gradskom vijeću, gdje smo morali osigurati uspješnu suradnju gradonačelnika i većine u vijeću koju nije činila samo SDP-ova koalicija. Ponosan sam što su proračuni za protekle četiri godine izglasani bez većih problema, neki i s blizu 30-ak glasova, dakle velikom većinom. Eto, tu se ispekao zanat.

Poteže se i pitanje stila. Vojko Obersnel bit će upamćen kao temperamentan, često vrlo konfliktan političar, vi, barem po javnim nastupima, djelujete kao njegova sušta suprotnost. Hoće li vam to štetiti ili ići u korist?

- Pa zato sam i bio veza između Vijeća i gradonačelnika. Često pomaže smireni, racionalni inženjerski pristup. Ja sam Marko, imam svoj stil i karakter i drugačije ću voditi Grad. Tu bih se poslužio onom narodnom - tiha voda brege dere.

Ako postanete gradonačelnik, sasvim je izvjesno da SDP u Vijeću opet neće imati većinu. Koga vidite kao partnere?

- Sve ove godine imali smo uvjerljivu lijevu većinu i, prema relevantnim istraživanjima, koalicija predvođena SDP-om mogla bi sa svojih 11 vijećnika predvoditi koaliciju od ukupno 18 vijećnika, što je uvjerljiva većina od 31. S onima koji žele provesti konzervativni udar i dovesti u pitanje vrijednosti i identitet Rijeke kao otvorenog, tolerantnog i progresivnog grada, a to su svakako Most i HDZ, nema razgovora. Na ovim izborima moramo sačuvati status Rijeke kao otvorenog i tolerantnog grada. Možemo! je opcija s kojom bismo definitivno sjeli i razgovarali, naravno, pod uvjetom da svi skupa ostvarimo očekivani rezultat na izborima.

U nešto ste nezahvalnijoj poziciji u odnosu na ostale kandidate jer nudite politiku kontinuiteta, a ostali nude promjene i mogu biti vrlo kritični prema dosadašnjem načinu upravljanja gradom. Što je, pak, novo što vi nudite, u odnosu na politiku koju je posljednjih 20 godina vodio Vojko Obersnel?

- Mlad sam, pun entuzijazma, poznajem svaki kutak grada, kako grad funkcionira i što treba te mogu Rijeci donijeti jedan novi ritam. Planiram, kao inženjer, puno više biti fokusiran na efikasnost i realizaciju. Korona nas je sve usporila i zaustavila i zato je potrebno udariti taj novi ritam grada koji će ga pokrenuti na svim razinama. Ovih osam godina pripremao sam se za preuzimanje funkcije prvog čovjeka grada. Znam što je bilo dobro i to ću nastaviti, ali znam i ono gdje treba drugačije pristupati. Fokusirali smo se na kvalitetu života u Rijeci - od plana izgradnje 1000 stanova za mlade i novih vrtića do povećanja plaća smanjenjem prireza na 10 posto.

Jačanje riječkog gospodarstva primarna nam je zadaća. Mislim da možemo postići veću sinergiju gospodarstva i gradske uprave. Naravno, uprava mora biti efikasnija, digitalizirana, a i naša komunalna poduzeća bit će svima na raspolaganju jer su tu zbog građana i poduzetnika.

Drugi dio izuzetno bitan za Rijeku jest promet. Komunikacija s Vladom bila je dobra, ali ponekad i riječki tvrdoglava, pa se na neke projekte koje smo definirali u strategiji, a sada se realiziraju, čekalo malo dulje. Treći dio programa su projekti u zajednici. Bitno nam je osigurati malo više novca za sport, nastaviti s programima poput građanskog odgoja, koji je preuzeo niz jedinica lokalne samouprave. Mislimo da je to dio riječkog identiteta koji smo ponudili kao nadstandard, i to cijeloj Hrvatskoj. Tu je i jedan veliki investicijski ciklus koji nas očekuje, što od državnih projekata, što od onih komunalnih, kao i dovršetak svih investicija u kulturi - gradske knjižnice i broda Galeb te parka u kompleksu Benčić.

Za velike državne projekte, poput dvotračne pruge kroz Rijeku koja bi postala osnovica javnog prijevoza ili nove bolnice, koji nas očekuju u ovom mandatu, Grad je stvorio sve pretpostavke izradom dokumentacije, darivanjem zemljišta i svega ostalog i tu mora postojati sinergija države, Županije i Grada, a takav odnos treba zadržati s bilo kojom Vladom. Mislim da će i tu pomoći moj smireni, inženjerski pristup, ali uvijek na korist Rijeke i Riječana. Korak po korak do novog ritma grada.

Jedna od stvari koje su mnogi zamjerali lokalnom SDP-u svojevrsna je netrpeljivost na razini Grad - Županija, odnosno Vojko Obersnel - Zlatko Komadina, koja se često teško mogla sakriti od javnosti. Što tu namjeravate poduzeti, kakva će biti vaša suradnja sa županom?

- Mislim da suradnja s Primorsko-goranskom županijom definitivno može biti bolja i za to treba napraviti iskorak na obje strane. Tu moraju možda zapuhati neki novi vjetrovi i za početak bih ja taj novi odnos počeo izgrađivati putem projektnih suradnji. U posljednjih godinu dana to se već i događa, primjerice na obnovi travnjaka na igralištu Roberta Komena ili gradnji dvorane Medicinske škole... Ako je suradnja do sada i bila pod nekim percepcijskim upitnikom, mislim da će se to sada bitno promijeniti.

Što, prema vašoj ocjeni, u Rijeci nije dobro, što treba mijenjati?

- Definitivno treba poraditi na zbrinjavanju otpada, gdje jesu napravljeni određeni iskoraci, ali je to velik posao koji nas čeka. Tu je i javni prijevoz, gdje nabavom novih autobusa i sustavom semaforizacije određenih raskrižja također možemo učiniti iskorak. Jednako tako, iskorake treba napraviti u smještaju sve naše djece u vrtiće. Zadatak nam je da do kraja mandata svako dijete ima mjesto u vrtiću. Stanovanje je također bitna tema i tu smo spremni napraviti veliki iskorak za mlade. Definirali smo model dugoročnog najma za stanove koje Grad gradi, što bi potaknulo mobilnost i oslobodilo mlade tereta kredita.

Što je s tim nesretnim autobusnim kolodvorom, koji se za Obersnelom vuče kao sjena?

- Kao što svi dobro znamo, to nije samo kolodvor nego golemi projekt na više razina, odnosno investicija od 50 do 60 milijuna eura. To je još aktualan projekt i smatram da tu moramo pronaći privatnog partnera. Već imamo potencijalne investitore koji vrlo ozbiljno sagledavaju cijeli projekt. Sam kolodvor najmanji je dio, tu je i velik komercijalni dio, s trgovačkim centrom, kinodvoranom i novim parkiralištem koje je iznimno bitno za onaj dio našeg programa koji se odnosi na promet. Ako u idućem razdoblju bude prostora za europsko financiranje, iskoristit ćemo i tu mogućnost. Kako god bilo, Žabicu ćemo završiti s privatnim partnerom odabranim na natječaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 19:35