StoryEditor
JUTARNJI TV

Zašto su ankete toliko promašile izborni rezultat? Nekoliko je faktora u pitanju...

Tema je bila jesu li predizborne ankete krive za loše izborne rezultate SDP-a i je li HDZ uistinu iznenadio uvjerljivom pobjedom.
Rasprava u Hanza Studiju
 Jutarnji List

Rezultat izbora je za mnoge članove i simpatizere SDP-a bio iznenađenje jer su očekivali bolji rezultat oslanjajući se na ankete koje su objavljivane u tjednima i mjesecima prije parlamentarnih izbora. Jesu li predizborne ankete krive za loše izborne rezultate SDP-a i je li HDZ uistinu iznenadio osvajanjem 66 saborskih mjesta, bila je tema, na trenutke vrlo burnog razgovora u studiju Hanza Medije.

Agan Begić iz Promocije plus i Ante Šalinović iz Ipsosa, dviju agencija čije su se ankete raspoloženja birača najviše koristile tijekom predizborne kampanje, razgovarali su s Biancom Matković, članicom HDZ-a koja se u stranci bavila i analitikom, te sociologom Ivanom Burićem s Hrvatskih studija o tome što znače predizborne ankete.

Razgovor koji je imao i svoje vrlo žustre dijelove pokazao je da su ankete odraz trenutka u kojemu su rađene i da, kako je kazao Šalinović, mogu služiti analitičarima i novinarima za daljnji rad, ali da one ne pokazuju kako će birači stvarno glasati na izborima.

- Mi smo dobro predvidjeli tendencije, naše su ankete pokazivale premoć HDZ-a - kazao je Šalinović, dok je Begić istaknuo da su se ključne stvari dogodile u posljednjem tjednu kampanje i kako ankete služe kao orijentir.

- Ankete su, ustvari, zabava za ljude, a stranke ih koriste da bi usmjerile svoje kampanje. Predsjednički izbori rezultat su nedostatka lidera u kampanji - rekla je Bianca Matković, dok je Ivan Burić upozorio da bi ankete morale biti potpunije i reći puno više o uzorku ispitanika na kojem su napravljene te da bi takvi podaci morali biti dostupni i akademskoj zajednici.

Svi su sugovornici u jednom trenutku "okrivili" medije za pogrešno tumačenje anketa, no tome je suprotstavljen stav da mediji, od dnevnih novina do portala, nemaju izbora nego temeljem anketa staviti naslov "HDZ vodi" ili, zavisno od pokazatelja, "SDP pobjeđuje".

Ono što nitko ne može jamčiti jest kolika će biti izlaznost, motivacija je tu vrlo važna, što se pokazalo na slučaju platforme Možemo! ili pravilno korištenje stranačke organizacije koja i na dan izbora, kako je rekla Matković, svojim članovima šalje SMS poruke i poziva ih da izađu na teren.

Agan Begić je rekao da je platforma Možemo!, iako bez stranačke organizacije, imala veliku pomoć volontera, barem u Zagrebu, dok se takav angažman SDP-a nije mogao vidjeti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. kolovoz 2020 09:13