Izložba Davida LaChapellea "Fulmini", u prijevodu "munje", otvorena je u Salone degli Incanti u Trstu, tik uz more, u nekadašnjem lučkom hangaru. Riječ je o jednom od najboljih izložbenih prostora u Trstu, pogotovo kada je riječ o dijalogu sa suvremenom umjetnosti, i još jedan u nizu primjera kako se prostori ovog tipa mogu koristiti za kulturu. Traje do 15. kolovoza, prikazuje 90 radova i iako sam je razgledala u rano prijepodne u petak, bilo je poprilično ljudi. David LaChapelle, kojeg neki nazivaju i guruom kiča, poznat je i konzumentima visoke kulture i publici koju zanimaju showbizz portali, druži se i fotografirao je Angelinu Jolie, Naomi Campbell, Britney Spears, Pamelu Anderson, pa i Kim Kardashian i Kanyea Westa. Ne bježi, dakle, od pop kulture. Nije ni za svačiji ukus, no golema količina informacija, boja, subverzivnost koja leži u pozadini mnogih njegovih radova teško će vas ostaviti ravnodušnim. Možda ponekad i pomalo prvoloptaški, no nekim se temama i valja baviti na ovaj način. Tehnički, u temelju su analogne fotografije koje potom boji.
Dok je bio dječak od 17 godina, još nije završio niti srednju školu, njegovu seksualnost nije prihvatila najbliža okolina, iz anonimnosti ga je izvukao Andy Warhol i dao mu priliku. I upravo je LaChapelle jedan od onih koji su Warhola uspjeli dovesti u 21. stoljeće, prenijeti taj rukopis u duh današnjeg vremena. Nije slučajno ni da izložba počinje citatom iz jednog članka u Forbesu, kako LaChapelle nije inspiriran Zeitgeistom, već je Zeitgeist sam.
Kuća lutaka
"Doprijeti do nekog koga ne poznajem kroz umjetnost moj je cilj", piše na jednom od citata koji su postavljeni u prostoru, najdraži mi je ipak: "Ako hoćete realnost - vozite se autobusom".
Golemih je dimenzija rad "Autoportret kao kuća", nalik je na otvorenu kuću lutaka. Upečatljiva je grupa nagih muškaraca u borbi, gdje je u obradi njihovih tijela vidljiva često spominjana u radu ovog umjetnika ljubav prema klasičnoj umjetnosti. U drugoj prostoriji punija je žena naga na krevetu, uz polupraznu bocu votke, uokolo su još mnoge boce, žuta štampa, u pozadini reality emisija na televiziji. Potom, žene: jedna punija, druga previše mršava gledaju jedna prema drugoj (podsjetilo me to na kasnije nastale skulpture hrvatske kiparice Jelene Azinović), pa žena koja moli, a nalazi se u ružičastoj sobi nalik onoj kakve obično imaju Barbike, pa starica i labud u kupaonici, pa muškarac koji masturbira...
Jednom sam pročitala u Guardianu kako mu je najdraži rad "Silovanje Afrike" s britanskim modelom Naomi Campbell. Podsjeća po ikonografskom pristupu na Botticellijevu sliku "Venera i Mars". Naomi je Venera, ali i simbol Afrike koju iskorištavaju (čitao je o rudnicima zlata). Ona zabrinuto gleda u daljinu, zgrožena svime što se događa, dok muškarac na slici spava. Satiri su pretvoreni - a to je bolno aktualno danas - u djecu s oružjem u rukama. Botticelli je kao model uzeo Simonettu Vespucci, aristokratkinju poznatu po svojoj ljepoti, a LaChapelle najpoznatiju ljepoticu današnjice afričkog podrijetla.
Ova je slika kritika konzumerizma, pohlepe, želje za moći u suvremenom društvu. Uz ovaj rad je govorio i kako produkcija dok je snimao fotografiju nije bila nimalo lagana. Naime, iako se čini drugačije, on zapravo malo napravi u postprodukciji.
Potom, nakon vandalizma u Dublinu, u njihovu Muzeju voštanih figura dobio je dozvolu da snima figure koje su stradale. Među njima su bile ona Ronalda Reagana, Michaela Jacksona, Leonarda DiCaprija, princeze Diane... Tako razrušene voštane figure imaju jedan nadrealan element.
Snimke aviona koji kao da mahnito lutaju i sudaraju se, broda nasukanog na ledenjaku, nazivaju se "Aristokracija". Umjetnikovo je objašnjenje da simboliziraju autodestruktivnost visoke klase, uzrokovanu među ostalim i njihovom silnom dosadom. Valja napomenuti, pritom, da je i na vrhuncu slave, kada se osjećao poprilično loše, LaChapelle otišao živjeti na Havaje, u ponovnoj potrazi sa samim sobom, što je također tema njegovih radova. U posebnoj je sobi njegov odnos prema religiji, upečatljivi su, primjerice, Isus s ružičastim laticama i Bogorodica tamne boje kože s bijelim djetetom u ruci. Marija Magdalena koju su kamenovali ovdje je lijepa žena u crvenom donjem vešu koja pere Isusu noge... Slika i "Potop", priču o smaku civilizacije: na golemoj slici vidimo mnoge protagoniste, među njima je i postarija žena poznata po tome da je napravila mnoštvo operacija. On vidi "Potop" kao metaforu političkih i religioznih vremena, moralne krize koja se nadvila nad Zapadom.
Oslikani negativi
Američki umjetnik pripovijeda, a ispisano je uz izložbu, kako se AIDS pojavio kad je bio mladić i kad je njegov prvi dečko umro od ove bolesti, pa je mislio da i njega čeka sličan kraj. Okupiralo ga je pitanje kamo ide duša, u tamnoj komori je oslikavao negative fotografija za koje su mu pozirali. Kaže kako je u ovom ciklusu imao osjećaj da ga je vodilo nešto izvan njega samoga.
Na izložbi je i Kim Kardashian koja pozira kao Salvator Mundi, "Spasitelj svijeta", ikonografski jednako kao na Leonardovoj slici (riječ je o reklami, inače, za neku šminku). Kanye West, pak, pokazan je kao Isus, s trnovom krunom, bila je to i naslovnica Rolling Stonea. Pamela Anderson, inače jedna od njegovih najboljih prijateljica, pozira između dvije ljuske od jajeta, Bowie je s lutkom, Eminem drži petardu ispred genitalija, Angelina Jolie je u polju i za nju se čini da je upravo imala orgazam... Na način na koji je Warhol svojedobno slikao Marylin ili Elizabeth, on sada slika Amandu Lepore, transseksualnu ikonu.
Strastveni konzument, dakle, pop kulture i prijatelj mnogih iz tog svijeta, LaChapelle je također inspiriran širinom povijesti umjetnosti, često evocirajući kompozicije ili poze renesansnih slika ili onih iz razdoblja antike.