Nezapamćen interes vladao je za otvorenje izložbe "D'Annunzijeva mučenica" u četvrtak navečer u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci, čemu je definitivno na ruku išlo "trolanje" sa zastavama Kraljevine Italije.
Stotine ljudi čekali su u redu da uopće uđu u muzej, a na otvorenje je došla i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek. Došla je i manja skupina ljudi iz Italije, među njima i Giordano Bruno Guerri, autor tršćanske izložbe koji je u srijedu u Trstu otkrio spomenik D'Annunziju.
Ispred muzeja su, što definitivno nije uobičajeno, dežurala dva policijska kombija, a nekoliko policajaca stalno se šetkalo, pregledavalo goste iz Italije, no sve je prošlo bez incidenata. Jedino se uoči izložbe, kako piše Novi list, pojavio jedan muškarac za kojeg navode da je 'glumio' D'Annunzija pa su ga policajci legitimirali.
Izložba je dio programskog pravca "Doba moći" projekta Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture i bit će otvorena tijekom čitave iduće godine.
FOTOGALERIJA: Otvorena izložba 'D'Annunzijeva mučenica'
Izložba "D'Annunzijeva mučenica - L'olocausta di D'Annunzio" otvorena je točno na 100. godišnjicu okupacije Rijeke koju su proveli Gabriele D'Annunzio i paravojna skupina legionara.
Autorice izložbe su Tea Perinčić i Ana-Maria Milčić.
Otvarajući izložbu ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek rekla je kako je ovdje tematizirano vrlo turbulentno i prijelomno povijesno razdoblje u kojem su se začele te počele provoditi neke od najpogubnijih ideologija, čije posljedice, kako je rekla, osjećamo i danas.
- To su bile ideje koje su imale destruktivne posljedice jednoumlja, koje su pokušale uništiti tadašnju multietničnost Rijeke. U sadašnjem vremenu posebno je bitno istaknuti da o kontroverznim pitanjima i prijeporima iz prošlosti trebamo progovarati na ovakvim mjestima, na stručan, nepristran i objektivan način, bez dnevnopolitičkih i populističkih pristupa - izjavila je ministrica i istaknula da je izložba upozorenje što se može dogoditi ako se zaborave temeljne vrijednosti.
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel ocijenio je da je mnogo toga što se dogodilo danas, na 100. godišnjicu D'Annunzijeve okupacije Rijeke, posebno otkrivanje njegova spomenika u Trstu, skandalozno u kontekstu moderne Europe izgrađene na temeljima antifašizma.
Istaknuo je da je D'Annunzio bio preteča fašizma jer je u Rijeci provodio ideje po kojima je samo talijanska nacija prava i vrijedna, dok su ostali, uključujući i Talijane koji se nisu s njim slagali, manje vrijedni te su bili izloženi teroru. Nekoliko godina nakon njegova boravka u Rijeci Mussolini je proveo sličan koncept, rekao je.
- Mi u Rijeci ne možemo sa simpatijama gledati na D'Annunzija. To je čovjek koji je uništio sve što je dotaknuo - naglasio je Obersnel.
Direktorica Rijeka 2020 Emina Višnić rekla je da se na ovaj način otvara prostor za dijalog i raspravu, ali i šalje jasna poruka i jasan stav te zagovara vrijednosti Europe koje nas drže zajedno.
Autorica izložbe Tea Perinčić navela je da su željeli podsjetiti na mučno razdoblje ljudske povijesti iz kojeg nešto treba naučiti i krenuti dalje. Druga autorica Ana-Maria Milčić istaknula je kako je jako važno da stručnjaci povjesničari i muzealci čuvaju integritet svoje struke i pristupaju temi s kritičkim odmakom.
U ime Primorsko-goranske županije obratila se Sonja Šišić, pročelnica Upravnog odjela za kulturu, sport i tehničku kulturu.
Izložba donosi specifičan pogled na D'Annunzijev boravak u Rijeci iz perspektive žena koje su u to vrijeme živjele u Rijeci, onih koje su u Rijeku došle iz Italije s ili za D'Annunzijem i onih koje su mu bile ljubavnice.
Izdvojene su priče o tad 20-godišnjoj emancipiranoj Riječanki i Hrvatici Zori Blažić, koja je u svom dnevniku dokumentirala važno svjedočanstvo o životu u Rijeci za D'Annunzijeve okupacije nekoga tko nije bio Talijan, učiteljici Nicolini Fabris, koja je bila tajna veza D'Annunzija za vrijeme riječke blokade te je podučavala mlade legionare te slavne pijanistice Luise Baccare, koja je u to vrijeme bila službena D'Annuzijeva ljubavnica te je s njime promovirala ideje "talijanske Rijeke".
Istodobno, Rijeka se personificira kao žena u djelima umjetnika toga vremena, posebno futurista, ali i u satiričnim časopisima u kojima se često Rijeka, Jugoslavija i Italija prikazuju u liku žena. Koncept izložbe je da je Rijeka ostala mučenica nakon D'Annunzijeva odlaska, kao i mnoge žene u njegovu životu.
Ministrica Obuljen Koržinek u izjavi za novinare prije otvaranja izložbe rekla je da nije dobro to što se dogodilo u Trstu te da to najoštrije osuđuje.
- Moramo odvojiti ekstremne pojedince i skupine koje hraneći svoje populističke agende stalno provociraju. Proučavanje povijesti pripada arhivima, muzejima, upravo ovakvim institucijama koje uče da turbulentna događanja u povijesti netko slavi, a netko je zbog njih patio. Ali to je europska povijest i moramo gledati prema naprijed - rekla je ministrica.
Otvaranje je bilo pod pojačanim policijskim nadzorom zbog postavljanja zastave Kraljevine Italije na ogradu Guvernerove palače i još dva pokušaja postavljanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....