‘Sjećanje na pobjedu‘

Na dan Thompsonova koncerta jedna je galerija u središtu Zagreba bila otvorena do ponoći kako bi podsjetila na Tita i važnost antifašizma

 Lucija Ocko/Cropix
Osim izložbe u Forumu, s početkom u 20 sati održavala se i večer eksperimentalne ambijentalne glazbe na kojoj se okupilo pedesetak ljudi
Osim izložbe u Forumu, s početkom u 20 sati održavala se i večer eksperimentalne ambijentalne glazbe na kojoj se okupilo pedesetak ljudi

Na dan kada su Zagrebom odzvanjali fašistički povici jedna je galerija u središtu grada podsjećala na Tita i važnost antifašističkog pokreta.

Antologijski Titov portret Antuna Augustinčića središnji je eksponat izložbe "Sjećanje na pobjedu – Trg maršala Tita" u galeriji Forum, vidljiv s ulice kroz veliki stakleni prozor svakome tko prođe Teslinom. Riječ je o jednom od odljeva čuvenog spomenika iz 1948. postavljenog ispred Titove rodne kuće u Kumrovcu. No tu su i druga djela istaknutih umjetnika poput Titova portreta Marina Tartaglie te poliptiha Zlatka Kauzlarića Atača, uklonjenog iz Hotela Dubrovnik.

image
Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix
image

Marino Tartaglia: ‘Portret maršala Tita‘, 1951.

Lucija Ocko/Cropix

U subotu su odlučili ostati otvoreni do ponoći, kaže nam voditelj Foruma Feđa Gavrilović, ujedno i autor izložbe koja ličnost Tita, kako tumači, sagledava kao simbol antifašizma bez nostalgije i idolatrije, koje se uz nju katkad vežu.

"Uklanjanje Tita kao vođe antifašističkog otpora sa zagrebačkog trga simbol je uklanjanja svakog sjećanja na antifašizam (i, posljedično, prešutne glorifikacije fašizma) u javnom prostoru. Kako je Galerija u neposrednoj blizini bivšeg Trga maršala Tita, a u fundusu Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti postoji odljev antologijskog Titovog portreta Antuna Augustinčića, pomislih kako bi postavljanje spomenika u Galeriji, vidljivog kroz golemi Richterov izlog, bilo dobar način za postavljanje pitanja o antifašizmu danas", ističe Gavrilović.

I dok je na Thompsonovu koncertu na Hipodromu bilo oko pola milijuna ljudi u Forumu su se posjetitelji, od 18 sati kada je galerija otvorena do 20 sati kada smo je posjetili, mogli izbrojiti na prste jedne ruke. Dva mlađa para, jedna starija gospođa, otac sa malim sinom kaže nam čuvarica. No tijekom ostatka večeri stalno su dolazili. Izložba je inače jako dobro posjećena, kaže Gavrilović. To je bio i jedan od razloga da ostanu otvoreni do kasnih noćnih sati u subotu, kada su Zagreb preplavile rijeke ljudi.

Grupna izložba "Sjećanje na pobjedu – Trg maršala Tita", navodi Gavrilović, pokušava postaviti pitanje o antifašizmu u javnom prostoru osvrćući se na primjer danas nepostojećeg Trga maršala Tita u glavnome gradu Hrvatske:

"Aktualnost izložbe proizlazi iz suvremene političke realnosti Hrvatske (pa i cijelog europskog postkomunističkog istoka), gdje je ograđivanje od antifašizma postalo normalnim stajalištem. Vrijednosti antifašističke borbe sustavno su minorizirane i relativizirane u medijima, u simboličkom i realnom javnom prostoru, te u edukaciji, kako bi se što učinkovitije poništila svaka memorija na nju. Takva je društvena klima pogubna, jer otvara vrata svemu onome protiv čega se antifašizam postavljao u svojoj povijesti, poput svih vrsta netrpeljivosti, klerikalizacije javnog prostora, te privatizacije javnih dobara".

Na izložbi su još i radovi Vladimira Dodiga Trokuta, "koji komentira tanku granicu između kulta ličnosti i banalizacije", Ivana Fijolića i Jurice Pušenjaka "koji reinterpretiraju odnos prema antifašističkom vođi", fotografije Bojana Mrđenovića i Jovice Drobnjaka te dokumentacije performansa Dalibora Martinisa i Siniše Labrovića, "koji komentiraju ograđivanje od antifašizma u Hrvatskoj danas, na primjeru odnosa prama antifašističkoj kulturnoj i simboličkoj baštini – javnim spomenicima, ali i toponimima, imenima ulica, javnoj memoriji i edukaciji, dakle svemu kolektivnom i nevidljivom".

image

Postav s kipom Ivana Fijolića ‘T&to‘, 2011.

Lucija Ocko/Cropix

Slikarica Natalija Borčić Peuc prikazala je pak svoju viziju Titove špilje na Visu gdje je 1944. bio vrhovni štab partizanske vojske i sjedište Titove vlasti. Silueta Titova spomenika uronjena je u gotovo posve apstraktnu zelenkasto-plavu apstraktnu kompoziciju.

image

Natalia Borčić Peuc: Titova špilja, 2025.

A osim izložbe posvećene Titu, u KIC-u, pod kojim djeluje i galerija Forum, s početkom u 20 sati održavala se i večer eksperimentalne ambijentalne glazbe, Ambientalika, na kojoj su se zagrebačkoj publici predstavljala dvojica talijanskih dark ambient umjetnika - New Risen Throne Vestigial. Sjedilo se u posve zamračenoj prostoriji. Okupilo se pedesetak ljudi.

image

Večer eksperimentalne ambijentalne glazbe Ambientalika u KIC-u

Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix
image
Lucija Ocko/Cropix

"New Risen Throne stvara duboke imerzivne i uznemirujuće zvučne pejzaže već gotovo 20 godina", piše u najavi koncerta, "i jedan je od najistaknutijih umjetnika u svijetu dark ambienta, dok je Vestigial poznat po svojim atmosferskim zvučnim pejzažima i eksperimentalnom noiseu".

U KIC-u su izveli nove skladbe, a po završetku koncerta održan je razgovor s umjetnicima nakon čega je uslijedio dugi after party. Mnogi su s koncerta otišli pogledati izložbu o Titu...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
09. srpanj 2025 10:40