Galerija Spot

Nedavno otkriveni nadrealistički kolaži iz 60-ih godina pripovijedaju jednu finu žensku priču

Nada Vrkljan Križić: Na zov Mjeseca, 1961.
Na izložbi "Izreži i zalijepi" izlažu se djela Inke Švertasel i Nade Vrkljan Križić

Gledajući kolaže u zagrebačkoj Galeriji Spot, prisjetila sam se i tajanstvenih djela Picassove muze Dore Maar, koje sam imala sreće netom prije pandemije gledati uživo u londonskom Tate Modern, ali i kolaža koje je radila naša Vera Fischer. Je li riječ, slučajno, o ženama? Ne bih rekla. Pa i upravo se i u pozivu na izložbu kolaža Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić, "Izreži i zalijepi", spominje feministička pozicija s koje autorice koje izlažu polaze. Nada Vrkljan-Križić bila je povjesničarka umjetnosti i romanistica, zaposlena i u MSU, a u svojem se višegodišnjem stvaralaštvu bavila, među ostalim, i autsajderima. No, slabo je do sada, do ove izložbe, bilo poznato da se sama okušala u umjetničkom mediju, i to - iznimno dobro.

Na kolažu kojim se poziva na izložbu, nazvanom "Na zov Mjeseca", crno-bijelom, našli su se, u mističnoj povezanosti, ženska glava, gorila, pas i još jedna ženska figura, sve je vezano uz podsvijest, snove. Tek je nekoliko kolaža ove autorice prethodno bilo pokazano na izložbi Igora Zidića, "Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost", no to je bilo još početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, nakon čega nisu izlagali. Inka Švertasek bila je samouka umjetnica, njezin se opus, vezan uz kolaže, ovom prigodom prvi put izlaže, svojedobno su njezine slike i skulpture bile pokazane u Korčuli, odakle je rodom. Izlažu se radovi koji su nastali šezdesetih godina prošlog stoljeća. Radovi se ove dvije autorice izlažu u zanimljivom dijalogu, radovi se isprepliću, daju jedni drugima novo značenje. Koliko je poznato, nisu se tijekom života imale prilike upoznati.


Izložba traje do 28. svibnja, i dio je međunarodnog projekta posvećenog ženama Arhiva umjetnica na mreži.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 02:05