Zagreb Design Week

Nekad je u dvorištu bilo smetlište koje su čistili bagerima. Danas je to hit destinacija

Tina Marković i Daniel Tomičić
 Darko Tomas/Cropix
Daniel Tomičić i Tina Marković oživili su Halu V Tehničkog muzeja koja je bila puna glomaznog otpada

Daniel Tomičić i Tina Marković na čelu su Zagreb Design Weeka koji se ovaj tjedan do nedjelje održava u Tehničkom muzeju u Hali V, a koji se prometnuo u jedan od najvažnijih događaja na ovom području.On je diplomirao povijest umjetnosti i povijest, a ona kroatistiku i pedagogiju. Kaže kako joj pedagogija itekako pomogla u poslu u kojemu puno treba raditi s ljudima. Njega, pak, oduvijek zanima dizajn automobila odakle je i sve krenulo.

- Auto je najkompleksniji dizajn uopće, dodat će. Pokrenuli su prvo konferenciju o dizajnu automobila, no shvatili su, govore, kako je ta niša preuska. Tina se više bavi tehničkim dijelom i organizacijom, Daniel ostalim aspektima posla.- Svatko je od nas dvoje našao u čemu je najbolji. A ovo što gledamo u Tehničkom muzeju finale je godine dana rada koja je za nama, reći će. Na pitanje predstavlja li im ponekad problem što rade i žive zajedno, Daniel odgovara: „Ponekad. No, uglavnom je prednost.Upoznali su se 2007. godine. Brzo su zajedno počeli putovati, odlaziti na evente vezane uz automobilsku industriju.- Tu sam se ja zaljubila u evente. Stalo mi je da događaj ima sadržaj, ali i da izgleda dobro. Kada smo mi počinjali, u Zagrebu se uistinu malo toga na ovom polju događalo. I to je bila naša početna premisa, da živimo u gradu u kojemu takvih događanja ima. Odnosno, zašto bismo odlazili u Beč ili Milano, za konzumaciju ove vrste kulture, govori Tina Marković.

image
Tina Marković i Daniel Tomičić
Darko Tomas/Cropix

U pretpandemijsko doba znalo ih je posjetiti i dvadeset tisuća ljudi, neki su, govore, dolazili i svaki dan. Održavaju i koncerte, radionice i još mnoge promocije kroz čitav tjedan. U neformalnom razgovoru prije početka intervjua, spomenuli su kako su željeli napraviti jedan feel good event. Uistinu, svako od otvaranja Tjedna dizajna ona je vrsta otvaranja, na kojemu se poželite zadržati, popiti čašu vina u velikom parku iza hale, u kojemu su i neki od izložaka, te DJ. Događaj na kojemu poželite ostati, a ne odraditi nužan "smal talk" te pobjeći. Primijetila sam među mnogim programima da ove godine najavljuju i nastup benda koji je bio popularan osamdesetih godina Denis&Denis, „uz njihov koncert umjetnica Monika Milas napravila je i prateći video materijal na tragu njihove estetike” kaže Tina Marković. - Što se tiče feel good osjećaja, stvar je u balansu. Trudimo se ponuditi sadržaj za svakoga od onih koji dizajn dobro poznaju do onih kojima dizajn tek treba približiti, od roditelja s malom djecom, preko tinejdžera, studenata, odraslih do građana treće životne dobi.

image
Zagreb Design Week
Zeljko Puhovski/Cropix

Atmosferi zasigurno pridonosi i sjajan izložbeni prostor, golema Hala V, koja prije njih nije godinama bila u upotrebi. U jednom je trenutku tamo bio diskont Željka Keruma, a potom je hala golemog opsega, koja ima oko tri tisuće kvadrata plus tisuću kvadrata vanjskog prostora, godinama bila prazna. Govore kako su naišli i na veliko razumijevanje i ravnateljice Tehničkog muzeja Markite Franulić.

- Izvorno je Hala bila sagrađena za Zagrebački zbor, tako da je namijenjena za što radimo. Kada smo došli, vrt je iza bio smetlište, u kojemu su se našli građevinski otpad, gume, frižideri, bilo je svega. Sve smo očistili kamionima i bagerima, i sada je tu park. Nakon nas, u prostor su ušli još mnogi događaji kulture, izložbe, kazališne predstave i slično. Očito je prostor ovakvog profila bio potreban gradu, govori Daniel Tomičić.

image
Zagreb Design Week
Damir Krajac/Cropix

Prije Tjedna dizajna pokrenuli su i Produkteku, platformu za spajanje dizajnera proizvođača i distributera. Bavili su se i coworking prostorima. Kao i već spomenutim konferencijama o automobilima. I tako je, malo po malo, spajajući sva stečena iskustva u jedno, nastao Zagreb Design Week, kojemu se kasnije pridružio i Art Zagreb, prodajna izložba umjetnina.

image
Zagreb Design Week
Damir Krajac/Cropix

- Željeli smo napraviti događaj vezan uz dizajn koji je, dakle, za široku javnost, masovni događaj. Naše je razmišljanje, dok smo pokretali Tjedan dizajna, išlo u pravcu da se u tom trenutku u Hrvatskoj nisu niti razvile osnove oko toga što dizajn jest. Željeli smo se vratiti nekoliko koraka unatrag i objasniti publici da je sve oko njih zapravo dizajn te na koji način dizajn daje dodanu vrijednost našim životima, kaže Tina, a nastavlja Daniel: - Ponekad se dizajn u percepciji šire javnosti pogrešno predstavlja. Primjerice, riječ dizajn najprisutnija je u široj javnosti kao marketinški proizvod kojim se podiže cijena, kojim se prodaju primjerice dizajnerske cipele. Većina ljudi kad se spomene dizajn misli na modu. I dan danas nas znaju zvati ljudi i pitati kad počinje taj Fashion Week. Naravno, dizajn je puno više, i posvuda je, ali je u svijesti šire javnosti apstraktniji. I naša je želja takvu percepciju promijeniti.

Tina Marković nadovezat će se kako se ranije taj pojam, dizajnerski, „povezivao s nečim skupim, teško priuštivim. Ljudi su imali otpor u stilu to nije za mene, no u principu dizajn radi za ljude, to je njegova bit”. Je li priuštiv? „Postoje razni razredi cijena, iznenađujuće je koliko su neke stvari dostupne" odgovara. Uz konkretno izlaganje namještaja, odjeće i ostalog produkt dizajna, imaju i žiriranu izložbu dizajna, na kojoj je mnogo zanimljivih prototipova. Ima li neki rad za kojeg im je žao da nije izveden?

- Puno njih. Primjerice, imali smo prezentaciju rada Ines Borovac Body hub, koja je ove godine osvojila i nagradu u kategoriji inovacije. Ona je zamislila upravljanje kompjuterom uz pomoć čitavog tijela. Ljudi puno sjede za kompjuterom pogrbljeni pa kasnije vježbaju. Ona je spojila sve u jednom: s pokretima tijela upravljamo primjerice Photoshopom, nešto slično kao Nintendom. To je ideja, san, teško da će biti ostvarivo u ovakvom obliku, no neka će modifikacija zasigurno postojati, kaže Daniel. Tina Marković ističe, među ostalim, i senzomotorički namještaj za djecu firme Benussi&the Fish, koji je, smatra, postao još i aktualniji u doba pandemije. Ovi su dizajneri, dodaje, krenuli u izradu prototipova te, nadodaje, koliko joj je poznato, i u pretprodaju. - Do prošle smo godine izlagali isključivo domaće dizajnere, a sada je to međunarodna nagrada. Problem je, međutim, u Hrvatskoj, što se ti proizvodi razvijaju predugo. Do trenutka u kojemu dođu na tržište, oni su mahom već zastarjeli, ili je netko napravio nešto slično. Puno je problema na našem tržištu, ne postoji primjerice netko tko se bavi izradom prototipova, netko kome će dizajner doći s dobrom idejom koju će on dalje razvijati kroz proizvod. Postoje iznimci, naravno, ako se neka firma bavi namještajem, prepoznat će dobar dizajn.

image
Zagreb Design Week
Damir Krajac/Cropix

Financijski, snalaze se na razne načine, pomažu ih Grad Zagreb, i Turistička zajednica grada Zagreba, razne ambasade, javljaju se na natječaje, štandovi plaćaju kotizaciju, publika ulaznice, pronalaze i sponzore...

image
Zagreb Design Week
Damir Krajac/Cropix

- Javili smo se na projekt nizozemske države koji preko programa stimulacije podržava održavanje izložbi u svijetu. Takvim se izložbama promovira zemlja. Mi smo odabrali dvije kustosice koje imaju respektabilnu karijeru. Inače je glavna tema ovogodišnjeg Zagreb Design Weeka otpornost: „Pandemija, izolacija, potresi, strah i nesigurnost potaknuli su nas da se pozabavimo otpornošću” zaključuju naši sugovornici.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. listopad 2021 17:23