Sutra se u Galeriji Karas u Zvonimirovoj ulici otvara izložba Luke Tomića i Monike Eliette Jandl naziva ‘Moving particles‘. Radi se o suradnji između poznatog austrijskog umjetničkog kolektiva, Grupe 77, i Hrvatskog društva likovnih umjetnika koja je pokrenuta prošle godine.
Suradnja se realizira u formatu Double Acta – zajedničkih izložbi jednog hrvatskog i jednog austrijskog umjetnika/umjetnice u Galeriji PLÜ23 u Grazu i potom u drugoj godini razmjene u Galeriji Karas u Zagrebu.
Rad mladog umjetnika Luke Tomića inspiriran je Partizanskim spomen-grobljem u BiH. Radi se o memorijalnoj nekropoli koju je projektirao Bogdan Bogdanović, a sagrađena je 1965. godine u čast palim jugoslavenskim partizanima u Mostaru koji su poginuli za vrijeme Drugog svjetskog rata u Jugoslaviji.
Devastacija partizanskog groblja kao inspiracija
Groblje danas stoji zapušteno te je devastirano fašističkim natpisima na zidovima, razrušenim spomen-pločama, da bi na kraju postalo mjesto ilegalne aktivnosti, dok država ni grad ne poduzimaju više ništa po tom pitanju, smatra autor.
Autor kaže da nekropola izgleda i zrači okultnom energijom s puno planetarne, prirodne i ezoterijske simbolike, a njezina devastacija savršeno prikazuje kontradiktornu situaciju današnje Bosne i Hercegovine.
- Inspiriran monumentalnošću, a ljut oko situacije ovog mjesta, odlučio sam započeti umjetnički projekt na temu Bogdanovićevog Partizanskog spomen-groblja. Hodajući po groblju, našao sam mjesto gdje su bacali prošle devastirane spomen-ploče nakon što su postavili nove koje su ponovno devastirane. Sakupio sam ih nekoliko te ih izlažem u konglomeratu u kojem sam ih opazio na lokaciji samog spomenika kako bih prikazao estetiku ruševnog stanja u kojem se ova nekropola trenutačno nalazi.
S obzirom na svoju osobnu povezanost sa samim spomenikom, također pripremam poliptih ulja na platnu na temu samog spomenika. One su poput autorske mentalne mape samog spomenika s elementima istog. Kroz slike sam također htio prikazati ezoteričnost spomenika kakvim ga ja vidim bez političke konotacije za koju se veže. Centralna, već prije izložena, slika prikazuje antropomorfni tlocrt samog spomenika, a oko njega se nalaze dijelovi samog spomenika koji su kroz neke elemente fluidno povezani jedni s drugima
Uz instalaciju i dokumentaciju land art-a, izlažem i video performans u kojem ritualno u pletari(posuda za vino) prinosim vodu sa Neretve do vrha Nekropole gdje se nalazi već spomenuta fontana te uljevam vodu iz Neretve tamo gdje simbolički pripada u spomeniku, rekao je Luka Tomić.
Umjetnička suradnja
Luise Kloos, članica Grupe 77, i Josip Zanki, dopredsjednik HDLU-a, odabrali su upravo Tomićev rad za predstavljanje projekta, zajedno s austrijskom umjetnicom, Monikom Eliette Jandl. Njihov je rad predstavljen na jesen prošle godine u galeriji PLÜ23 u Grazu, unutar izložbe Moving Particles, a sada nastavljaju suradnju u istoimenoj izložbi, u Galeriji Karas u Zagrebu.
Radovi Jandl i Tomića komuniciraju kroz suprotnosti: dok Jandl stvara izmišljene krhotine, dijelove mogućih ruševina, Tomić intervenira na stvarnoj ruševini koristeći krhotine, ali isto tako i izlažući krhotine u galeriji; dok Jandl izbjegava značenja i polazi od negiranja slike – ikonoklazma, Tomić sve gradi na značenjima i narativnosti slika; dok Jandl koristi bjelinu zida izlažući reducirane formate, Tomić koristi pod i istu tu bjelinu zida prekida ekranom.
U najčudesnijem dijelu poetike ovih dvaju toliko različitih radova, umjetnik i umjetnica dotiču se vremenitosti ruševina i ljepote krhotina. Nakon praznine, ratova, uništenja, neshvaćanja i prolaznosti, jedino što nam ostaje jesu ostaci koji bilježe vrijeme, amorfne i vremenite krhotine, očišćene, ali i ispunjene značenjima.
Inače, Grupa 77 značajna je štajerska umjetnička inicijativa sa zanimljivim izvanregionalnim poljem djelovanja, a utemeljili su je 1977. god. poznati slikar Gottfried Fabian i njegovi prijatelji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....