TUŽNA VIJEST

Umro je Damir Krizmanić Kriza, jedan od najvažnijih kroničara Rijeke

Damir Krizmanić Kriza

 Torpedo Media
Damir Krizmanić nije samo snimao scenu, bio je njezin integralni dio
Damir Krizmanić nije samo snimao scenu, bio je njezin integralni dio

Rijeka je izgubila jednog od svojih najvažnijih kroničara i tihog svjedoka najburnijih godina svoje popularne kulture - Damira Krizmanića Krizu, fotografa čiji je objektiv zauvijek zabilježio energiju, lice i duh gradske punk i novovalne scene sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. Kao entuzijast s fotoaparatom oko vrata, Kriza je od 1979. pa idućih desetak godina bio neizostavan na koncertima i probama riječkih bendova. Njegove su crno-bijele fotografije Parafa, Termita, Mrtvog kanala i drugih danas neprocjenjivi dokumenti vremena, slike koje ne prikazuju samo glazbenike, nego cijelu jednu generaciju "s Konta" koja je stvarala vlastitu kulturu otpora, improvizacije i slobode.

Krizmanić nije bio samo fotograf nego je bio i dio scene. Bio je prijatelj s ljudima koje je snimao, razumio ih je i dijelio njihovu energiju. Njegove fotografije nisu bile naručene, nisu bile medijski "proračunate" - bile su autentične, sirove i žive, baš kao i Rijeka tog doba.

Riječki pisac i novinar Edi Jurković, autor knjige "Kad je život bio novi val", bio je Krizin urednik u omladinskom časopisu Val koji je redovito objavljivao njegove fotografije.

- On nije samo snimao scenu, bio je njezin integralni dio. Bio je kućni prijatelj s bendovima, svaki je dan bio na probama, a kada ne bi svirali, sjedio bi s njima na Kontu. Bio je pojava, jedan od rijetkih ljudi u gradu koji su imali Gusove kožne jakne. Tada nije bilo lako doći do kožne jakne pa ih je za bendove izrađivao kipar Goran Nemarnik Gus i posjedovanje Gusove jakne u ono vrijeme bila je velika stvar. Kriza je bio jedini fotograf u Rijeci koji je sustavno pratio scenu gotovo do kraja osamdesetih. Osim za Val, koji je bio jedini časopis u Rijeci koji je objavljivao takve fotografije, radio je fotografije i za plakate koncerata, za omote albuma - prisjeća se Jurković.

image

Grupa Paraf

Damir Krizmanić Kriza

Mizerne honorare u Valu Krizmanić je, po Jurkovićevim riječima, "krpao" odlascima na brod.

- Otišao bi ploviti i kada ga ne bi bilo, tih mjeseci bila bi fotografska "rupa" na sceni. Ono što bi zaradio potrošio bi na opremu, na novi aparat, na filmove koje je razvijao u kadi u neboderu u kojem je živio. To mu je bio laboratorij, što je bila vrijedna "infrastruktura" u to vrijeme. S tadašnjom opremom ishodi su uvijek bili neizvjesni. Od 16 fotografija na filmu, morao si dobiti nešto, ako zakaže fleš na koncertu, pa izvučeš dvije-tri koje su upotrebljive, već to bi bio veliki uspjeh - kaže Jurković.

Nakon desetljeća na glazbenoj sceni, Krizmanić se krajem osamdesetih zaposlio kao fotograf u riječkom Konzervatorskom zavodu. Tada je prestao aktivno fotografski pratiti bendove koji su se dobrim dijelom i sami u tim godinama ugasili. Došlo je do prirodne smjene generacija, kako u riječkom rocku tako i u riječkoj rock-fotografiji. Krizmanićev ogroman opus, raspršen po privatnim arhivima i digitalnim platformama, ostaje dragocjena kronika jedne urbane epohe koja je u velikoj mjeri odredila i današnji imidž Rijeke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 03:39