Plavooka ljepotica

Velika polemika oko ‘Djevojke s bisernom naušnicom‘ koju je napravila umjetna inteligencija: ‘Jako smo razočarani‘

Julian van Dieken inspiriran Vermeerovom Djevojkom s bisernom naušnicom,  Mauritshuis museum, Haag,  9. ožujka 2023.

 Simon Wohlfahrt/Afp/Profimedia/Simon Wohlfahrt/afp/profimedia
Djelo van Diekena jedno je, naime, od više od tri tisuće prijavljenih za inicijativu ‘My Girl with a Pearl‘, interpretaciju slavnog Vermeerovog djela

Iako je ovih dana haški muzej Mauritshuis posudio svoju najveću atrakciju, sliku "Djevojka s bisernom naušnicom" Johannesa Vermeera, za umjetnikovu veliku retrospektivu koja se održava u Rijksmuseumu u Amsterdamu, to ne znači da je zid na kojem inače visi ostao prazan. Trenutačno je u tom muzeju izloženo pet interpretacija Vermeerova glasovitog portreta iz 1665. godine, a sve su stvorili ljubitelji umjetnosti. Jednu od varijanti slike izradila je, međutim, umjetna inteligencija, što je izazvalo burne reakcije.

Komad, nazvan "Djevojka sa svjetlećim naušnicama", rad je njemačkog A. I. umjetnika, odnosno "digitalnog kreatora, kako sam sebe naziva, Juliana van Diekena, koji se javio na otvoreni poziv muzeja Mauritshuis. Djelo van Diekena jedno je, naime, od više od tri tisuće prijavljenih za inicijativu "My Girl with a Pearl", pri čemu su brojni ljubitelji majstora iz Delfta pozvani da pošalju svoje verzije njegove poznate slike.

Kako ističu iz tog muzeja, ovaj otvoreni poziv izazvao je eksploziju kreativnosti.

"Čak 3482 ‘Djevojke‘ iz cijelog svijeta našle su put do Haaga. Slikane, crtane, u vuni, glini, drvu, tkanini, laticama cvijeća, gumbima, keramici, povrću, voću, školjkama, staklenim perlama, balonima, Lego kockicama ili kao tetovaže." Izbor od 170 prijavljenih radova predstavlja se u digitalnom obliku, a pobjednici, njih pet, su u postavu.

"Trenutačno slika koju sam izradio AI alatima i Photoshopom visi u Haagu u muzeju Mauritshuis u istoj prostoriji u kojoj inače visi jedna od najpoznatijih slika na svijetu - ‘Djevojka s bisernom naušnicom‘", napisao je van Dieken na svom Instagramu.

"Moja je slika jedna od 170 na izložbi pod nazivom @mygirlwithapearl. Slike stvaraju ljudi iz cijelog svijeta, koristeći sve vrste alata i metoda. Na izložbi je nekoliko AI slika. Svatko je mogao izvesti svoju verziju slavne slike, bilo da je to fotografija, crtež, AI slika, što god želite. Ja sam je napravio pomoću [AI programa] MidJourney i Photoshopa."

Obrazlažući svoj rad ističe da je razmišljao o tome "kako bi ti novi alati umjetne inteligencije mogli promijeniti kreativne procese".

Međutim, Muzej Mauritshuis suočava se s kritikama zbog izlaganja slike napravljene pomoću umjetne inteligencije, a koja je inspirirana slavnom Vermeerovom "Djevojkom s bisernom naušnicom".

Kontroverza je, kako piše The Art Newspaper, potaknula i raspravu o valjanosti slika stvorenih pomoću AI alata. "Neki umjetnici smatraju da umjetna inteligencija potiče promjenu paradigme, postavljajući pitanja o autorskim pravima i tržišnoj vrijednosti."

Van Dieken na svojoj LinkedIn stranici navodi: "Naravno da je prilično progresivno i posebno to što je muzej među ostalim izabrao ovu sliku. Prva AI slika u ovom muzeju? To je povijesna akcija."

Međutim, van Diekenova slika izazvala je bujicu komentara na Instagramu muzeja Mauritshuis. Umjetnica iz Colorada Julia Rose Waters kaže, na primjer, da je "jako razočarana što su odabrali AI djelo. Taj je izbor izbacio drugog umjetnika koji je posvetio stvarno vrijeme za gradnju svojih kreativnih vještina u korist strojno stvorene umjetnosti".

Američki umjetnik Graham McCarthy kaže da je "prikazivanje rada umjetne inteligencije ovdje smiješno".

Neki, međutim, smatraju da je to "sjajna slika koja se, baš kao i original, majstorski poigrava svjetlom i sjenom. Stoga je zasluženo zauzela mjesto originala u Mauritshuisu".

Oglasili su se i iz Mauritshuisa putem priopćenja u kojem navode da inicijativa "My Girl with a Pearl" nije natjecanje. "Nije bila riječ o ‘najljepšem‘ ili ‘najboljem‘. Za nas je polazište oduvijek bilo da je autor bio inspiriran svjetski poznatom slikom Johannesa Vermeera. A to može biti ostvareno na najrazličitije načine."

Kao odgovor na kritike, dužnosnici Mauritshuisa navode i da su suci bili impresionirani van Diekenovim djelom i da način na koji je napravljeno nije utjecao na njihovu odluku. - U osnovi je jedini kriterij bio da je kreativni proces bio u osnovi rada koji je poslan Mauritshuisu - rekao je glasnogovornik muzeja za Hyperallergic. "To definitivno nije bilo natjecanje… Najmlađi ‘umjetnik‘ imao je tri godine, najstariji 94. Crteži, slike, kreacije s tekstilom, drvom, papirom, photoshopom - sve je bilo moguće."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 14:59