Art-agent

"Za uspjeh na globalnom tržištu nije dovoljan samo talent. Evo u čemu je tajna"

Kristijan Jurković

 Dragan Matic/cropix/Cropix
Kipar Nikola Vudrag, koji upravo izlaže u Veneciji, a jedan je od umjetnika s kojim intenzivno surađuje, dobar je primjer, kaže Jurković

Art-agent Kristijan Jurković, rođeni Zagrepčanin s austrijskom adresom, već gotovo čitavo desetljeće, među ostalim, radi i na plasmanu nekolicine hrvatskih umjetnika na inozemno tržište. Uspio je dosad mnogima organizirati izložbe, većinom u galerijama u Austriji, gdje živi, ali i drugdje. (Ivana Jurić i Fedor Fischer, umjetnički par koji zastupa, otvorili su upravo prošli tjedan izložbu u Innsbrucku).

Njegov posao, priča Jurković, traži da je u konstantnom pokretu. Jer, plasman umjetnika nije samo izlaganje radova u galerijama, tu su i kontakti s kupcima, kolekcionarima, raznim umjetničkim fundacijama i institucijama. Za njega, kao art-agenta, od esencijalne su važnosti, kaže, direktni kontakti prema širokom krugu ljudi iz art businessa, odnosno da bude u doticaju sa svima koji nešto u tom svijetu znače, a najbolje mjesto za to zasigurno je Venecijanski bijenale, gdje se naročito tijekom nekoliko dana otvorenja sjati svjetski umjetnički svijet.

"Venecijanski bijenale iz svakog aspekta posjetitelje nikada ne ostavlja ravnodušnim. S jedne strane, uvijek ima promatrača koji su načelno razočarani argumentacijom da se radi o konceptualnoj umjetnosti koja nije u relaciji s kriterijima po kojima osobno doživljaju i konzumiraju umjetnost. Tu se najčešće radi o razočaranju po pitanju estetskih kriterija. S druge strane, posjetitelji koji imaju predispoziciju promatranja i sagledavanja izloženih radova iz jedne šire perspektive i konteksta, izložbu će doživjeti na potpuno drukčiji način. Jasno, opet svatko s pozitivnom ili negativnom reakcijom", govori Jurković o svojim dojmovima s ovogodišnjeg izdanja čuvene smotre.

On je u Veneciju došao ciljano, kao, uostalom, većina njegovih kolega, umjetničkih menadžera, da promovira umjetnike koje zastupa. Jedan od njih je i kipar Nikola Vudrag, koji izlaže na velikoj skupnoj izložbi u Palazzo Mora, koja se odvija paralelno sa službenim programom Bijenala.

"Izložba ECC-a vrlo je bitan i respektabilan institucionalni izlagački prostor s multidisciplinarnim konceptom. Predstavljeni su kuratorski selektirani i probrani umjetnici iz više od 20 zemalja i izložba u kontinuitetu traje svih sedam mjeseci održavanja venecijanskog Bijenala. Sam Palazzo Mora vrlo je poznata venecijanska građevina, a izložba se smatra jednom od najposjećenijih ekstenzija Bijenala koju u par mjeseci posjeti više od 500 tisuća zaljubljenika u umjetnost. Vrlo velik dio posjetitelja otpada na međunarodne kustose, muzejske direktore i galeriste. Menadžment izložbe i organizacija na zavidnoj su internacionalnoj razini, tako da ne čudi da je Vudrag pripremao ovo izlaganje više od pet mjeseci."

image

Radovi Nikole Vudraga u Palazzo Mora u Veneciji

/Privatni Arhiv

Upravo je Vudrag, priča Jurković, dobar primjer hrvatskog umjetnika koji ima potencijal da napravi, kako kaže, održivu međunarodnu karijeru.

A za to je, tvrdi, potrebna mašinerija, profesionalan tim, kontinuiran i prije svega fokusiran rad.

"Umjetnikov dio je maksimalna koncentracija na produkciju, a dio art-agenta i cijelog tima su business development i menadžment. U trenutku kada je Vudrag dosegnuo razinu šire ekspozicije na međunarodnom art-tržištu, tek je tada za njega zapravo pravi profesionalni rad krenuo i tada je započela naša intenzivna suradnja."

Na svijetu je, smatra Jurković, mnoštvo vrlo talentiranih umjetnika, ali, nažalost, bez uspjeha.

"I uz preduvjet velikog talenta teško je napraviti zavidnu karijeru ako se nema nekoliko esencijalno važnih elemenata koji su neophodni da se mogu prijeći osobne granice i potisnuti vlastiti ego. Balans ega jedan je od najbitnijih faktora u karijeri umjetnika. Bez ega nema relevantnog umjetnika, a s previše ega isto tako nema relevantnog umjetnika...

Dakle, kada kažem da netko ima potencijal za održivu karijeru, mislim na umjetnike koji imaju kapacitet i snagu izdržati pritisak i očekivanja vanjskog svijeta s jedne strane i borbu sa svojim unutarnjim svijetom s druge strane. Takvi umjetnici imaju šanse postati relevantna imena na međunarodnoj sceni. Moj je posao prepoznati takve umjetnike".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. svibanj 2024 22:52