Godine 1957. rusko-američka konzervativna filozofkinja Ayn Rand objavila je roman "Obgrljeni atlas" (Atlas Shrugged), jednu od omiljenih knjiga suvremenih tehno-oligarha. Rand u romanu zamišlja fikcionalnu situaciju u kojoj se najvažniji industrijalci, mislioci i poduzetnici povuku iz društva i zajedno izoliraju u udaljenoj planinskoj udolini. Do jučer su svi ti ljudi bili objekt zavisti i prezira masa. No bez njih se društvo neizuzetnih liliputanaca počne raspadati. Tek tada tzv. obični ljudi shvate da hiperbogatima zapravo moraju biti - zahvalni.
Film "Mountainhead" britanskog scenarista i redatelja Jesseja Armstronga očito je smišljen kao polemika i s romanom Ayn Rand i s njezinim idejama, ali i s društvenom elitom koja je te ideje danas prigrlila. I u Armstrongovu se filmu skupina najbogatijih, inovativnih poduzetnika povuče u planinsko utočište. No ondje nisu da bi bojkotirali zli, egalitarni svijet socijalne države. Jer ondje vani sve im živo ide na ruku. Jedan je od njih, Parish, zahvaljujući aplikaciji Traam upravo postao najbogatiji čovjek na zemlji. Drugi, Abredazi, vodeći je poduzetnik na polju AI-ja, a njegova umjetna inteligencija planet je bacila u politički i društveni kaos. Domaćin kućevlasnik Souper (Schwartzman) bogat je "samo" pola milijarde, što ga u društvu prijatelja čini frustriranim siročićem. Četvrti u društvu, Garret (Carell), ostalima je stariji mentor. No upravo je doznao činjenicu koju ni najveći novac ne može odagnati: boluje od neizlječivog raka. Četvero tehnoloških oligarha provest će vikend kartajući u planinskom ljetnikovcu Mountainhead, zdanju koje i u imenu nosi referencu na Ayn Rand: rani filozofski roman ruske emigrantice nosio je naslov "Fountainhead".
Englez Jesse Armstrong (1970.) svjetsku je slavu stekao kao pisac i kreator "Successiona" (Nasljeđe), najhvaljenije, najnagrađivanije i vjerojatno najbolje televizijske serije u posljednjih deset godina. U "Nasljeđu" se Armstrong bavio svijetom i likovima koji imaju stanovite sličnosti s onima iz "Mountainheada". Likovi "Successiona" bili su prebogata obitelj medijskog mogula koji se dinastičkim spletkama bore za nasljedstvo očeva imperija. Armstrongovo se majstorstvo očitovalo u tome što je znao pisati sjajne, kompleksne likove, što je poslovno-medijski svijet kojim se bavio poznavao izvanredno, a dramu je (upravo šekspirijanski) znao pošpricati proplamsajima apsurdnog situacijskog humora.
U "Mountainheadu" osjetite da je to radio isti čovjek. Armstrong se i ovaj put bavi svijetom bogatih i moćnih. I ovaj je put riječ o smjesi drame i satire. No ako je u "Successionu" sve klapalo do perfekcije, u "Mountainheadu" stvari nikako da sjednu na mjesto.
Za početak, dok gledate film stječete dojam da britanski autor o IT-ju zna manje nego o medijima. Njegov prikaz IT kulture svodi se na prvoloptaški strah od AI-ja i distopijsku grožnju. Likovi "Mountainheada" nisu ni približno slojeviti kao oni "Nasljeđa". U "Successionu" je za svoje likove nalazio smjesu sjetne sućuti i poruge, a ovdje je ostala samo karikaturalna poruga. Konačno, Armstrong možda nije najmudrije postupio kad je film odlučio sam i režirati. Rafalno-konverzacijska komorna drama u interijeru jedan je od najzahtjevnijih izazova i za iskusnog redatelja, a Armstrong to definitivno nije.
Rezultat je film koji nažalost nije ni politički pronicljiv ni osobito smiješan. U "Mountainheadu" imate dojam da ga nije napravio onaj briljantni Jesse Armstrong koji je stvorio "Succession", nego neki njegov siroviji, nedaroviti imitator.
NA VRHU (Mountainhead, SAD 2025.), komedija, režija: Jesse Armstrong, uloge: Steve Carell, Jason Schwartzman, Ramy Yousef, Cory Michael Smith, Max HBO
Ocjena: 3
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....