VODIČ

Devet dana festivala: Sjajno snimljena brazilska melodrama na Subversive film festivalu

Junjakinje filma su sestre Euridice i Guida, kćeri patrijarhalnog i uskogrudnog pekara doseljenog iz Portugala...
 Karim Ainouz

Ovaj tjedan uživo i online teče Subversive Film Festival, jedan od zagrebačkih filmskih festivala koji se nakon odgođenih proljetnih izdanja zbivaju u rezervnom jesenskom terminu.

Tijekom devet dana donosi brojne zanimljive filmove, a večeras je na programu možda najbolji. Stiže iz Brazila, a naslov mu je "Nevidljivi život Euridice Gusmao".

"A vida Invisivel de Euridice Gusmao" film je brazilskog redatelja s berlinskom adresom Karima Ainouza. Temelji se na istoimenom romanu književnice Marthe Batalhe i prati sudbinu dviju sestara u Rio de Janeiru od 50-ih do 70-ih godina.

Junjakinje filma su sestre Euridice i Guida, kćeri patrijarhalnog i uskogrudnog pekara doseljenog iz Portugala. Euridice je poslušna, krotka i darovita muzičarka, a Guida živahna i hedonist. Guida pobjegne iz kuće s grčkim mornarom, no od te veze ne bude ništa, pa se vrati kući s trbuhom do zuba. Gnjevni otac je otjera s vrata i zabrani supruzi kontakt s njom. Da bi spriječio da sestra komunicira s Guidom, prešuti njezin posjet i smišlja laži ne bi li ih razdvojio.

Tijekom idućih desetljeća, sestre žive usporedne živote: Euridice kao kućanica u ne baš sretnom braku, a Guida kao siromašna, ali odrješita radnica i samohrana majka. Traže jedna drugu, nemajući pojma da su u istom gradu.

"Euridice Gusmao" je rasni film. Riječ je o toploj, emocionalnoj melodrami koja izmami emociju. Istovremeno, to je i feministički politički film koji secira brazilsko društvo 50-ih i institucionalni patrijarhat. K tomu, film je prava mala škrinjica retrošika. Sjajno snimljen i dizajniran, podsjeća na Fassbindera, ili - još više - na melodrame Wong Kar-waija. Onako kako Wong koristi kineski retrošik, Ainouz koristi brazilski: a iza tog vizualno lijepog svijeta krije se papreni politički film.

Mogu li gljive i njihove podzemne mreže pomoći čovječanstvu? 

U riječkoj Galeriji Filodrammatica otvorena je biotehnološka umjetnička instalacija pod nazivom "MikoMitologije: Raskid" slovenske umjetnice Saše Spačal. Izložba je svojevrsno spekulativno umjetničko istraživanje zamršenog svijeta gljiva, a temelji se na znanstveno-fantastičnoj priči o izumu "mikomitoloških strojeva" koji ljudima omogućuju uspostavljanje komunikacije s micelijem koji premrežuje Zemljinu koru. Autorica je u pripremi instalacije surađivala s mikrobiolozima iz laboratorija koji vodi evolucijska biologinja Toby Kiers s amsterdamskog Sveučilišta Vrije, a projekt su podržali Ministarstvo kulture Republike Slovenije i Grad Maribor. Izložba ostaje otvorena do 11. prosinca, od ponedjeljka do subote, od 17 do 20 sati. Ulaz je slobodan, a posjetitelji se pozivaju na poštivanje preporuka o sprečavanju zaraze koronavirusom. 


Večeras u Travnom premijera projekta "Edip" Senke Bulić
 

Ne možemo se ne zapitati zašto, unatoč tisućljetnim potragama i iskustvima u samospoznavanju, čovječanstvo ustrajava na samodestrukciji, zaboravu ljudskosti, arogantnoj i priglupoj samodopadnosti, stoji u najavi nove predstave "Edip" kazališta Hotel Bulić, u režiji Senke Bulić, čija će se premijera održati danas u 20 sati u zagrebačkom Kulturnom centru Travno.


Nepatvorene, šarene i okrutne fotografije Meksika bez filtera 

Izložba "Meksiko bez Photoshopa" autorice Suzane Bosnić Majcenić može se pogledati na web stranici Knjižnica grada Zagreba. Iako se fotografijom bavi amaterski, upravo iz tog amaterizma vrišti sirovost. A takva sirovost ne traži doradu niti filtere, ne treba dodavanje niti oduzimanje. Sve je onako kako jest - nepatvoreno, šarenilom bogato, ali često i okrutno. 

Nenadmašiva Olivera Baljak kao ministarka u riječkom HNK

“Gospođa ministarka” komediografa Branislava Nušića, u adaptaciji i režiji Tatjane Mandić Rigonat, igra večeras u HNK Ivana pl. Zajca. Priča je to o ženi političara koja mora na brzinu usvojiti obrasce ponašanja i način života “visokog društva”, nakon što joj suprug postane ministar u vladi, a glavnu ulogu utjelovila je nacionalna dramska prvakinja Olivera Baljak

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. prosinac 2020 08:12