ŠALABAHTER IZ FILMA

‘Fantastična četvorka: Prvi koraci‘ donosi emociju, svježinu i dobre glumce, ali spotiče se na starim problemima

Marvelov reboot sporije počinje, dramaturški je suzdržan i vizualno neinventivan, ali nudi novu nadu za posrnuli filmski svemir

Kad je 2005. godine izašao film "Fantastična četvorka" Tima Storyja, adaptacija likova iz istoimenog Marvelovog stripovskog serijala, bio je to pokušaj studija 20th Century Fox da etablira još jednu franšizu nakon što je to uspješno učinio 2000. i 2003. s filmovima "X-Men" i "X2".

Foxu se možda nije žurilo, ali nije bio jedini koji je Marvelove junake – kupljene po, budimo iskreni, diskontnim cijenama dok je izdavač tonuo u financijske probleme – požurio pretvoriti u unosne filmske serijale, oslanjajući se na uspjeh Batmanovih filmova Tima Burtona i Joela Schumachera.

New Line Cinema snimila je "Bladea" 1998., "Bladea 2" 2002. i "Blade: Trojstvo" 2004.; Columbia je 2002. i 2004. imala velike hitove "Spider-Man" i "Spider-Man 2"; Universal je 2003. snimio prilično smjelu, ali ne do kraja uspješnu verziju "Hulka"; a Artisan je 2004. išao kontra mainstreama s brutalnijim "Punisherom".

Iako kritičari nisu bili oduševljeni Storyjevim filmom, on je postao nemali hit – 333 milijuna dolara prihoda nasuprot budžetu između 87 i 100 milijuna – pa je Fox odobrio snimanje nastavka. Film "Fantastična četvorka: Dolazak Srebrnog Letača" ponovno je režirao Story; kritičari ni ovaj put nisu bili zadovoljni, a uspjeh je bio ponovno nemali, ali ipak manji nego kod prvog filma – 301 milijun dolara uz budžet od 130 milijuna.

Treći film bio je u planu: glavni glumci imali su ugovore za tri filma, a Story je bio zainteresiran za režiranje i trećeg i četvrtog nastavka. No, Fox je na koncu odustao jer je "Srebrni Letač" bio manje uspješan od prethodnika.

"ŠALABAHTER IZ FILMA" O "FANTASTIČNOJ ČETVORCI: PRVIM KORACIMA" POGLEDAJTE U NASTAVKU TEKSTA:

Kad je 2015. godine izašao film "Fantastična četvorka" Josha Tranka, Marvel više nije bio hodajući mrtvac koji prodaje obiteljsko srebro da bi platio režije, nego je već priveo kraju drugu fazu svog vrlo uspješnog Filmskog svemira – pripovjedačkog pothvata kakav sedma umjetnost dotad nije vidjela. Dvanaest filmova koji su činili prve dvije faze uprihodili su oko devet milijardi dolara.

Nakon vrlo uspješne trilogije filmova o Spider-Manu koje je režirao Sam Raimi – koja je uprihodila 2,5 milijardi dolara – Columbia je producirala dva neuspješna filma o antijunaku Ghost Rideru, pa se 2012. vratila Spider-Manu. "Čudesnog Spider-Mana" iz 2012. i njegov nastavak "Čudesni Spider-Man 2" iz 2014. režirao je Marc Webb; oba su prešla 700 milijuna dolara i trebala su poslužiti kao temelj za mali filmski svemir. No, Sony – vlasnik prava na Spider-Mana – i Marvel, koji ih je nekoć bio prisiljen prodati da bi preživio, postigli su dogovor: ubuduće će dijeliti prava na lik, a njegova nova verzija pojavit će se u MCU-u – Marvelovu filmskom svemiru. Kad je taj dogovor zaživio, prethodni su planovi napušteni.

Fox je nakon "Dolaska Srebrnog Letača" snimio film "X-Men početak: Wolverine" (2009.) – priču o postanku najpopularnijeg lika iz serijala "X-Men", Wolverinea, kojega je igrao Hugh Jackman. Međutim, taj je naslov podbacio: 373 milijuna dolara prihoda nasuprot budžetu od 150 milijuna. Kako bi se oporavio od ta dva neuspjeha, Fox je 2011. napravio reboot serijala "X-Men" s filmom "X-Men: Prva generacija" redatelja Matthewa Vaughna. Iako nije postigao golemi financijski uspjeh – 353 milijuna dolara prihoda nasuprot budžetu od 140 do 160 milijuna – dopao se i kritičarima i publici te udahnuo nov život u serijal.

Uspjeh "Prve generacije", međutim, nije riješio najveći Foxov problem – neuspjeh filma o Wolverineu. Premda to naizgled zvuči nelogično, Fox je zapravo upao u problem kad se Jackman toliko dobro srodio s likom Wolverinea da je publika počela tražiti spin-offove s njim u glavnoj ulozi. Studio je znao da ga iz kreativnog ponora ne može izvući samo "Prva generacija", već da mu je potreban barem jedan dobar film o Wolverineu. Na sreću, upravo to je dobio kada je James Mangold 2013. režirao drugi film o Jackmanovu liku, nemaštovito naslovljen "Wolverine". Oslanjajući se na radnju filma "X-Men: Posljednja fronta" iz 2006. – prvog Foxovog ozbiljnijeg posrtaja u serijalu "X-Men" – "Wolverine" je rehabilitirao naslovnog junaka i donio Foxu pravi kino-hit: 414 milijuna dolara prihoda nasuprot budžetu od 100 do 132 milijuna.

Kako bi kapitalizirao uspjeh Vaughnova filma i monetizirao nostalgiju za Singerovim vrlo dobrim ostvarenjima, studio je 2014. snimio "X-Men: Dani buduće prošlosti" – film u kojemu se pojavljuju i Vaughnovi i Singerovi likovi. Taj je film bio velik hit i uprihodovao je 746 milijuna dolara.

Kao i početkom 21. stoljeća, "Fantastična četvorka" – ovaj put u režiji Josha Tranka – trebala je biti novi pokušaj studija Fox da etablira još jednu franšizu. I kao prvi put, taj pokušaj nije uspio. Kritičari su film pokopali, publika ga je odbacila, a kući je ponio čak dvije Zlatne maline – za najgoreg redatelja i za najgori film. Planirani nastavak odmah je napušten, a Fantastična četvorka vraćena u bunker.

Kad je u drugoj polovici srpnja ove godine izašao film "Fantastična četvorka: Prvi koraci", dočekala su ga slična očekivanja – ali u bitno drukčijim okolnostima. Fox je sada u vlasništvu Disneyja, baš kao i Marvel. Filmovi o Spider-Manu koje su zajednički radili Sony i Marvel postigli su velik uspjeh. Istovremeno, Sonyjevi filmovi o likovima iz Spider-Manove orbite uglavnom su loši – obraz im donekle spašava simpatična i zabavna trilogija: "Venom" (2018.), "Venom: Neka bude pokolj" (2021.) i "Venom: Posljednji ples" (2024.). DC, čije likove u filmove adaptira Warner Bros., za Marvelom kaska još od 2013. i teško će ga sustići prije 2030. Ukratko, Marvelov jedini ozbiljni konkurent – jest Marvel sam. Nije li to san svakog monopolista? No što kad se taj san pretvori u noćnu moru?

Negdje putem – a utjecaj pandemije koronavirusa pritom se ne smije zanemariti – Marvel je upao u kreativnu krizu. Nakon što je 2019. dovršio "Sagu beskonačnosti", 23-dijelnu priču o sukobu Osvetnika i Thanosa, počeo je živjeti na staroj slavi i recikliranim idejama. Gledatelji nisu dobro prihvatili nove likove koje im je nudio, a kad je ljubav između publike i MCU-a počela ozbiljnije pucati, Marvel je posegnuo za prepoznatljivim licima kako bi stabilizirao vezu. I to mu je – donekle – pošlo za rukom. Međutim, to neće moći raditi dovijeka. Potrebna mu je nova iskra, a nada se da će je zapaliti upravo Fantastična četvorka.

Za razliku od Trankovog i Storyjevih filmova, "Fantastična četvorka: Prvi koraci" ne mora nužno etablirati novu franšizu (iako se Marvel zasigurno ne bi bunio). Ne, njezin je zadatak još ambiciozniji: mora rehabilitirati najvažniju i najunosniju franšizu u povijesti filma – monolit zvan MCU. Najteži zadatak u novijoj povijesti studija Marvel povjeren je redatelju Mattu Shakmanu, iskusnom televizijskom autoru koji je režirao svih devet epizoda njihove hvaljene serije "WandaVision".

U novoj epizodi "Šalabahtera iz filma" kritičar Jutarnjeg lista Damjan Raknić donosi tri razloga zbog kojih trebate pogledati "Fantastičnu četvorku: Prvi koraci" i dva zbog kojih je trebate preskočiti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 03:06