Liga pravde

Film Zacka Snydera prikazuje se na platformi HBO GO, a traje puna četiri sata

Scena iz filma ”Liga pravde Zacka Snydera”
 Atlas Entertainment/Cruel And/Afp/Profimedia
Nije baš jednostavno odgledati blockbuster koji traje četiri sata. Film ne izgleda loše a i redatelj nije štedio na scenama nasilja

Od ovog četvrtka HBO GO nudi jedan od najčudnijih filmova u povijesti kinematografije, "Ligu pravde Zacka Snydera", koja se u Americi također od četvrtka može pogledati na streaming platformi HBO MAX.

Čudno je što je to zapravo nova i ponešto drukčija verzija filma "Liga pravde", koji se krajem jeseni 2017. prikazivao i u našim kinima, na špici je pisalo da ga je režirao Zack Snyder, no to je bilo samo donekle točno, nadosnimio ga je i završio Joss Whedon, poznat po prva dva izdanja Marvelovih "Osvetnika" i još koječemu drugom (serijama "Buffy, ubojica vampira" i "Angel"). "Osvetnici" se ne spominju slučajno, "Liga pravde" nastala je prema stripovima Marvelova najvećeg konkurenta, koncerna DC Comics, i zapravo predstavlja odgovor na okupljanje super junaka, koje je na filmu prvi proveo upravo Marvel.

Njegovi "Osvetnici" iz 2012. predstavljali su prototip takve vrste blockbustera ako ne računamo film "X-Men" s početka 80-ih, no to je ipak bilo nešto drugo, njegovi junaci bili su mutanti koji prije toga nisu imali svoju filmsku povijest, a Marvelovi "Osvetnici" sačinjeni su od snagatora - poput Iron Mana, Hulka i Thora - koje ste prije toga dobro upoznali u skupim filmovima nazvanima prema njima.

Čvrsti živci

Marvel se 2008. povezao s Disneyjem, koji je jedva dočekao takvo združivanje, a DC Comics već dugo je surađivao s Warner Bros.-om, i nije imao ništa protiv načina na koji je ta kompanija ekranizirala njegove stripove. Istina, filmovi o njegovim najvećim zvijezdama, Supermanu i Batmanu, imali su svoje uspone i padove, ali u prvom desetljeću novog milenija izdanja trilogije o Batmanu u režiji Christophera Nolana čak su dva puta prešla zaradu od milijardu dolara bruto. Superman nije kotirao tako dobro, ambiciozni "Povratak Supermana" iz 2006. u režiji Bryana Singera ("X-Men") imao je dobre recenzije, ali je jedva pokrio troškove (budžet mu je iznosio nešto više od 200 milijuna dolara), tako da se nastavak neprestano odgađao, sve dok redatelj i njegova glumačka ekipa (Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey) nisu izgubili živce i prebacili se na druge projekte.

Godine 2013. napokon je snimljen "Čovjek od čelika", no film je režirao Zack Snyder ("300"), naslovnu ulogu igrao je Englez Henry Cavill (serija "Tudori"), a financijski učinak bio je zadovoljavajući (668 milijuna dolara bruto u odnosu na budžet od 250 milijuna). Zack Snyder brzo je pripremio "Batmana protiv Supermana" (2015.), svojevrsnu najavu za "Ligu pravde", Čovjeka-Šišmiša igrao je Ben Affleck, što je izazvalo puno negativnih reakcija, za razliku od izraelske glumice Gal Gadot koja je bila angažirana za Wonder Woman, a u manjim ulogama pojavili su se budući članovi Lige pravde - Aquaman (Jason Momoa), Flash (Ezra Miller) i Cyborg (Ray Fisher). Recenzije su bile uglavnom negativne, ali zarada solidna (873 milijuna dolara bruto), čak je i film stekao kultni status kad je poslije izdana trosatna verzija na blu-ray disku. Glavni štos je bio u tome što Superman na kraju pogine, no samo su naivci povjerovali da će tako i ostati, uskrsnuo je već u "Ligi pravde" (2017.) koju je Snyder snimao mjesecima.

Predugačko i mračno

Kad je već počela postprodukcija, njegova kći Autumn se ubila, što je jako pogodilo njega i Deborah Snyder, suprugu mu i producenticu filma, oboje su nastavili raditi misleći da će tako najlakše prevladati obiteljsku tragediju, ali su se već nakon tjedan-dva povukli iz projekta. U Warner Bros.-u su pogledali Snyderovu verziju, nisu bili baš oduševljeni, bila im je predugačka i previše mračna pa su u njegovoj odsutnosti angažirali Jossa Whedona, zahtijevajući da napravi film ne dulji od dva sata i s malo više humorističnih scena.

Napravili su grešku što su toga proljeća najprije pustili u kina "Wonder Woman", koja je prošla odlično i kod kritičara i kod publike (822 milijuna dolara bruto s nešto smanjenim budžetom od 150 milijuna), a zatim krajem godine "Ligu pravde" koja je imala enorman budžet od 300 milijuna dolara (trebalo je platiti Whedonova dopisivanja i dosnimavanja), a u njoj je Wonder Woman bila jedan od glavnih likova. Film je zaradio 660 milijuna dolara bruto, što nije bilo dovoljno da ostvari profit (zadovoljavajuća brojka bila bi 750 do 800 milijuna dolara), no kritike su bile porazne, a poklonici DC-ovih blockbustera krajnje nezadovoljni: zahtijevali su da se što prije prikaže Snyderova verzija, koja je zapravo već postojala, samo što je trebalo uložiti nemali novac u dodatne specijalne efekte, glazbu i još nekoliko novih scena.

Pokrenuta je peticija nazvana "Objavite Snyderovu verziju", koja je na Internetu skupila 180.000 potpisa, no u tom trenutku u Warner Bros-u nisu na to ni pomišljali. Usput, Snydera su upozorili da ni po koju cijenu ne gleda Whedonov film, jer bi mogao pretrpjeti živčani slom.

Dvije godine kasnije, situacija je već bila drukčija, Warner Bros. je pokrenuo streaming platformu HBO Max koja je trebala nove sadržaje i znatno zaostajala za konkurentima, Netflixom i Disney plusom. Peticija je opet obnovljena, skupljeno je još više potpisa pa je Snyder na svoje veliko iznenađenje dobio poziv iz Warner Bros.-a da pregovaraju o njegovoj verziji. Ispalo je da oni ne bi ulagali previše novca u već gotov film, no redatelj ih je upozorio da samo suvisla cjelina može imati uspjeha, a to košta. Uskoro je zaprijetio i koronavirus, sve što su mogli ranije, sada je ispalo puno kompliciranije, trojica glumaca koji su snimali dodatne scene morali su raditi odvojeno, među njima je bio i Jared Leto, jer je Snyder u svojoj verziji svakako htio imati lik Jokera. Za kadrove za specijalnim efektima - njih 2 tisuće i 650 -potrošili su šest-sedam mjeseci, a još su im trebala 2-3 mjeseca za soundtrack (budući da je holivudski veteran Danny Elfman skladao "soundtrack" za skraćenu kino verziju, Snyderov favorit Tom Holkenborg morao je raditi sve ispočetka). Cijena tog pothvata iznosila je 70 milijuna dolara, a kad se to pribroji prethodnoj verziji, ispada da su ta dva filma možda najskuplji projekt u povijesti kinematografiji.

Kad počnete gledati Snyderov film, najprije vas iznenadi format slike, koji je 4:3. Redatelj se za to odlučio jer takav format najbolje funkcionira u IMAX kinima. Na slici: Gal Gadot, Ben Affleck i Zack Snyder

Kad počnete gledati Snyderov film koji traje puna četiri sata, dvostruko dulje nego Whedonova "Liga pravde", najprije vas iznenadi format slike, koji je 4:3, kao da je u pitanju neki stari holivudski klasik. Redatelj se za to odlučio jer takav format najbolje funkcionira u IMAX kinima, međutim, mnoga od njih zatvorena su zbog pandemije pa se nije trebao uopće odlučivati na takav potez.

U prvih 60 minuta bit ćete zadovoljni jer je priča puno bolje elaborirana, prijelazi između scena su suvisli, ima i puno više likova, a najviše je profitirao glavni negativac Steppenwolf (glas i pokrete posudio mu je irski glumac Ciarán Hinds), koji se u originalu doimao krajnje plošno, a osobito nam je smetalo to što je potraga za tri "majčine kutije", koje određuju sudbinu galaksije, jako podsjećala na skupljanje "kamenja beskonačnosti" u posljednja dva dijela "Osvetnika". Sada ispada da on u demonskoj hijerarhiji nije baš jako visoko, na vrhu je Darkseid (Ray Porter je iza digitalne kreacije), njegov nećak, koji je tisućama godina ranije pokušao osvojiti "majčine kutije", ali su ga odbile združene snage bogova s Olimpa, Amazonki i vladara podvodnog svijeta.

Zato je novi pokušaj osvajanja Zemlje prepustio Steppenwolfu, već pomalo umornom ratniku, ali još željnom priznanja onih koji su moćniji od njega, a na ruku mu ide i to što se više ne bori s ujedinjenom frontom, Bogova s Olimpa nema, zamijenili su ih super junaci koji znaju biti vrlo neugodni, međutim, zato s Amazonkama i podvodnom vojskom nema previše problema, pogotovo jer njegovi parademoni mogu letjeti i likvidirati koga god požele.

Vrlo slojevito je obrazložen i Cyborg (Ray Fisher), koji je u prvoj verziji bio poput čudaka. Sada doznajemo da je on bio talentirani sportaš Victor Stone, majka Elinore (Karen Bryson) redovito je dolazila na njegove utakmice, ali je otac Silas (Joe Morton) uvijek imao previše posla u svom laboratoriju da bi ga gledao kako igra. Jednom prigodom njih dvoje su se vraćali s utakmice i doživjeli prometnu nesreću, majka je poginula, a Victor je na rubu života i smrti. Silas sad koristi svoje opite u laboratoriju kako bi mu ugradio umjetne dijelove i pretvorio ga u spoj čovjeka i stroja. Premda mu je spasio život, Cyborg i dalje krivi oca za majčinu smrt i čini se da se njihovi odnosi nikad neće poboljšati.

Scena iz filma "Liga pravde Zacka Snydera": što film dalje odmiče, sve je više poznatih scena, pa će mnogi koristiti daljinski upravljač kako bi prevrtjeli ono što već znaju napamet
Backgrid/Backgrid Uk/Profime

Martha Kent (Diane Lane) ostala je bez svoga doma, zakasnila je s otplatom rata i banka joj je zaplijenila kuću. Lois Lane (Amy Adams) nije joj mogla pomoći, jer nije ni znala u kako je teškoj financijskoj situaciji. Obje oplakuju Clarka Kenta odnosno Supermana, sve dok ga u drugoj polovici filma ne oživi Cyborg uz pomoć treće "majčine kutije" skrivene u zemlji. U pravi čas, jer se na nju već namjerio Steppenwolf.

Što film dalje odmiče, sve je više poznatih scena, pa će mnogi koristiti daljinski upravljač kako bi prevrtjeli ono što već znaju napamet, pogotovo ako pripadaju fanaticima koji su "Ligu pravde" gledali u kinima nekoliko puta. Ako to nije slučaj, ova redateljeva verzija mogla bi im biti poprilično zanimljiva, iako nije baš jednostavno odgledati blockbuster koji traje četiri sata.

U cjelini, film ne izgleda loše, izbor glazbe je puno moderniji, čak dva puta čujemo Nicka Cavea ("Distant Sky" i "There Is Kingdom"), a završnica pripada Allison Crowe i njezinoj verziji pjesme Leonarda Cohena "Hallelujah", posvećenoj preminuloj Autumn Snyder. Vrlina je što redatelj nije štedio na scenama nasilja, da film igra u kinima, mlađi od 17 godina morali bi ga gledati uz pratnju starijih dok je prethodna verzija bila znatno ublažena pa su samo mlađi od 13 godina trebali pratnju. Unatoč tolikoj dužini, opet nismo doznali zašto je otac Barryja Allena odnosno Flasha (Ezra Miller), najbržeg čovjeka na svijetu, osuđen za navodno ubojstvo supruge, to jest Flashove majke.

Hoće li biti nastavaka?

Nemojte previše očekivati od Jareda Leta u ulozi Jokera, Snyder ga je uključio tek da zadovolji najzagriženije poklonike, Jesse Eisenberg opet je dobar kao Lex Luthor, modeliran prema Marku Zuckerbergu, nema ga puno, ali upamtite mu svaku scenu, a ima još nekoliko sporednih likova koji bi trebali imati važnu ulogu u eventualnim nastavcima. Hoće li ih biti? Jedino što Snyder zasad ima spremno, to je crno-bijela verzija naslovljena "Pravda je sivo izdanje", no to će očito biti nešto samo za tvrdokorne poklonike. Inače, on i njegova supruga skupili su dosta novca za udruge koje pomažu mladima u psihičkim krizama, u nadi da će spriječiti tragediju koja je pogodila njihovu kćer. Ima i puno natuknica za eventualni nastavak, no hoće li ga biti i hoće li ga Snyder režirati, zasad ne možemo ni prognozirati.

22. travanj 2024 20:19