Sedamdesetih godina Brazil je bio općekulturološka moda. Svijet se ljuljuškao u ritmu Jobima, svi su mrmljali djevojku iz Ipaneme, a ljubitelji nogometa divili su se trostrukim svjetskim prvacima, žonglerima s afrofrizurama poput Jairzinha ili Carlosa Alberta. I dok je svijetu na spomen Brazila prva asocijacija bio Pele, Brazil je prolazio kroz surovu dvadesetljetnu vojnu diktaturu koja je uključivala uhićenja, egzekucije, cenzuru i tamnice.
U taj i takav Brazil sedamdesetih vodi nas jedan izvrsni film koji je u srijedu i četvrtak na programu zagrebačkog Human Rights Film Festivala. Riječ je o filmu "Tajni agent" redatelja Klebera Mendonçe Filha. Film brazilskog autora svjetsku je premijeru imao ovog proljeća u Cannesu, gdje se pretvorio u jednu od glavnih atrakcija festivala: nagrađen je za najbolju režiju, najbolju ulogu (Wagnera Moure) te nagradom međunarodne kritike FIPRESCI.
Mendonça Filho i prije je "Tajnog agenta" stekao ime u filmsko-festivalskoj niši. Ovaj 57-godišnjak pripada krugu trenutačno najzanimljivijih brazilskih redatelja koji redom potječu s krajnjeg sjevera zemlje - vrućeg, pustinjskog ekvatorijalnog prostora Pernambuca koji u Filhovim filmovima često definira ikonografiju. Mendonça Filho se pročuo 2012. mozaičkom asocijativnom dramom "Zvukovi susjedstva", koju je The New York Times uvrstio u top 10 filmova te godine. Njegov naredni film "Aquarius" igrao je 2016. u glavnom programu Cannesa i bavio se Mendonçinom možda najomiljenijom temom, a to su urbani razvoj i gentrifikacija. Junakinja filma bila je vremešna žena (Sonia Braga) koja se u staroj kući u Recifeu opire prisezanju developera sve dok joj u drveno zdanje ne ubace čak i termite. Nakon toga Mendonça je snimio antikapitalistički vestern "Bacurau" koji se bavi borbom seljana i međunarodnih investitora za kontrolu nad pitkim izvorom. Uz (opet) Soniu Bragu u filmu je igrao i njemački glumac Udo Kier, koji je preminuo ovog tjedna. Kier će se pojaviti i u "Tajnom agentu", koji mu je ujedno i posljednji film.
"Tajni agent" se zbiva 1977. Junak filma je bivši profesor Armando (Moura) koji u bijegu pred vlastima stiže u redateljev rodni grad Recife. Skriva se u pansion Done Sebastiane, svojevrsno utočište za bjegunce raznih vrsta, od političkih disidenata do angolskih imigranata. Pod lažnim identitetom Armando se zaposli u arhivu i čeka papire s kojima će prebjeći u inozemstvo. Pritom Armando pokušava stupiti u kontakt sa sinom kojeg podiže Alexandre, stari kinooperater u lijepom povijesnom kinu Sao Luiz. Armando, međutim, ne zna da mu na tragu nije samo policija nego i plaćeni ubojica. Ubojicu je za njim poslao korumpirani menadžer elektroenergetske kompanije jer mu je Armando kao zviždač pomrsio investicijske planove. Dok Armando iščekuje bijeg, film se širi i upoznaje s cijelom gamom lokalnih likova. Jedan od njih je i preživjeli iz Holokausta, židovsko-njemački useljenik kojeg glumi Kier.
"Tajni agent" je zaista dobar film. Brazilskom redatelju uspjelo je spojiti špijunski triler, noir te kolorit i živopisno šarenilo mjesta i vremena kojim se bavi. Film je vibrantan i živ kako očekujete od Brazila sedamdesetih, a istodobno se bavi mračnim i teškim svijetom straha i represije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....