KRITIKA ODUŠEVLJENA

Izraelski redatelj Hagai Levi: ‘Kako sam se usudio preraditi velikog Ingmara Bergmana‘

scena iz serije 'Prizori iz bračnog života'
Da radim remake ‘Prizora iz bračnog života‘ pozvao me osobno njegov sin Daniel, kaže Levi, koji je pristup TV-u imao samo u kibuc klubu

Kultna mini serija Ingmara Bergmana "Prizori iz bračnog života", snimljena 1973. godine, jedno je od najvažnijih ostvarenja velikog redatelja. Unatoč malenom budžetu, serija je postigla veliki uspjeh, primila iznimne kritike i imala toliko velik utjecaj da su je "optuživali" kao krivca za porast stope razvoda braka u Europi. Intimna priča o rastajanju bračnoga para, koja se proteže kroz deset godina, ovih je dana doživjela svoj remake, koji je djelo redatelja Hagaija Levija. Prve dvije epizode već su dostupne na HBO GO-u, a svaka nova ponedjeljkom se i prikazuje na HBO kanalu.

Zanimanje je, kao i za prvu seriju, veliko, a kritika je oduševljena. Izraelski redatelj Hagai Levi vrlo se živo sjeća kad je prvi put u životu pogledao "Prizore iz bračnog života". Upravo je godinama isticao da su imali najveći utjecaj na njegov rad. Među njegovim najistaknutijim projektima su i serije "Na terapiji" (In Treatment) i "Preljub" (The Affair). Iako opčinjen Bergmanovim djelom iz 70-ih, nije mogao ni sanjati da bi ga Daniel Bergman, Ingmarov sin, jednom mogao pozvati da napiše i režira vlastitu verziju djela koje je imalo veliki utjecaj na njegovu profesionalnu karijeru i izričaj na ekranu.

Televizija u kibucu

- Prvi sam put gledao seriju s 18 godina i nisam znao što gledam točno. Odrastao sam u malenom, iznimno religioznom kibucu, tako da nisam bio izložen nikakvoj umjetnosti, a posebno ne televiziji dok nisam postao stariji - kaže Hagai Levi, dodajući da je pristup televiziji imao samo u kibuc klubu, gdje su mogli gledati jedan jedini program. Ta ga je serija, govori, opčinila, iako nije znao ništa o njoj i ništa o Bergmanu.

- Ali sam gledajući imao onaj rijedak i vrlo čist osjećaj koji govori: "Ovo je umjetnost" - govori Levi. Daniel Bergman, koji upravlja očevom ostavštinom, prišao je Leviju 2013., kad je procijenio da je vrijeme za novu verziju "Prizora iz bračnog života".

"Gledao sam seriju 'Na terapiji' i zapanjilo me fokusiranje na lica, na karaktere", rekao je za Levijevu seriju Daniel Bergman.

"Riječ je o dvoje ljudi koji razgovaraju, bez eksterne drame i na samo jednoj lokaciji. Hagai je to ostvario toliko briljantno da mi se činilo sasvim prirodnim pitati ga bi li on režirao nove 'Prizore'. Pisao sam mu, a on je, srećom, mislio da je to dobra ideja". Redatelj Levi priznaje da je istovremeno bio prestrašen i oduševljen idejom.

- 'Prizori iz bračnog života' su serija u kojoj dvoje ljudi razgovara, a iznimno je moćna. Upravo me ona motivirala da krenem u filmsku školu. Bila mi je prava inspiracija kako za 'Preljub', tako i za 'Na terapiji'. No ni najdivljiji snovi nisu mi dopuštali da uopće pomislim da bih mogao raditi remake, sve dok mi nije prišla Bergmanova obitelj - kaže. Od ideje do serije prošlo je sedam godina. Najznačajnija stavka po kojoj se nova ekranizacija razlikuje od prve svakako je zamjena rodnih uloga. Dok je u Bergmanovoj verziji suprug Johan šovinist koji očekuje da njegova supruga Marianne kuha, brine se za djecu i dom te je na koncu napusti zbog ljubavnice, Levi je odlučio da će njegova karijerno ambiciozna protagonistkinja Mira biti ona koja ostavlja svojeg muža Jonathana, intelektualca koji radi od doma i brine za obitelj.

Feminizirani muškarac

- Zamjena rodnih uloga bila je ključ cijeloga projekta. Nisam tu ideju pretjerano ozbiljno shvaćao dok je nisam predstavio scenaristici koja je njome bila oduševljena. Odjednom je stvar postala iznimno uzbudljiva: imali smo muškarca koji ima feminiziranu stranu i vrlo je osjetljiv, a supruga mu je, s druge strane, iznimno snažna - priča Levi. Ističe da mu je važno bilo i cijelome projektu dati osobni pečat te se, kroz njega, povezati sa suvremenom publikom. Priznaje da su mu pri tome pomogla osobna iskustva - i sam je dva puta prošao kroz rastavu.

Bergmanov original itekako odražava stajališta društva i atmosferu 70-ih, što je možda najvidljivije u Johanovim šovinističkim stajalištima i ponašanju prema supruzi.

Hagai Levi
JP PARIENTE/Sipa Press/Profimedia

- Dvije žene s kojima sam bio oženjen, ali i žene u mojem životu općenito, nikad nisu bile poput Marianne u originalnoj seriji. Bile su vrlo snažne, nezavisne, čvrste. Nikad nisam bio alfa-mužjak. I na toj je razini priča postala puno bliža mojem životu od originalne drame. A otišao sam i korak dalje: učinio sam Jonathana ortodoksnim Židovom, što je crtica iz moje biografije - kaže Levi, objašnjavajući da mu se tako bilo lakše poistovjetiti s likovima. Radnja je, naime, smještena u SAD, koji nije njegova zemlja, niti je engleski njegov materinski jezik, pa je tako "pokušao učiniti priču vlastitom". Njegova verzija serije ne odvija se u deset, nego u pet godina, i to u pet epizoda. Iako je to priča o separaciji i boli, ona je u svojoj srži ipak ljubavna priča.

- Da, ponekad sam je vidio kao ljubavnu priču, u kontekstu toga da se tih dvoje ljudi ne mogu odvojiti jedno od drugoga. Oni su kao srodne duše; čak i kad odu jedno od drugoga, teško im je. I svaki put kad se ponovno vide, dogodi se ista stvar. Ne mogu se odvojiti jedno od drugoga - kaže Levi.

Ljubavna priča

Otkriva i da je iz svojeg serijala jednostavno izbacio jednu epizodu: prva je zamisao bila da ih ima šest.

- I na kraju sam učinio to da treća epizoda postane druga jer sam želio ranije uroniti u priču. Jedan od efekata je bio da je cijela stvar postala 'Prizori iz rastave' više nego 'Prizori iz bračnog života'. Život u braku ima kraću ekspoziciju, a fokus je na tome što se događa kad se stvari počnu slamati. No to je i dalje ljubavna priča - govori redatelj.

Iako "Prizori iz bračnog života" imaju nekolicinu glumaca koji imaju status zvijezde u sporednim ulogama, glavni su nositelji radnje Jessica Chastain kao Mira i Oscar Isaac kao Jonathan. Levi smatra da su njih dvoje dali baš sve od sebe.

- Mjesec i pol smo imali probe s glumcima na pozornici, a onda kasnije na setu. Tako da je to iskustvo bilo prilično neobično. Na televiziji, posebno na američkoj, obično imate vrlo limitiranu količinu vremena i eventualno možete probati samo neke ključne scene. Ali smo vremena da uđemo u materijal ovdje imali na pretek - zadovoljan je.

Satima su i danima, sjeća se, ponovno čitali scenarij, radili probe, razgovarali o materijalu i izvedbi…

- A pomogla je i činjenica da se Oscar i Jessica poznaju otprije, i to jako dobro. Već su radili, ali i studirali skupa na Juilliardu, tako da se poznaju godinama. To trenutačno stvara intimnost na probama i na snimanju - priča Levi. Oduševljen je i zahvalan što su mu pružili povjerenje.

- Na svim su razinama uključeni u ovu seriju i za nju su doista otišli na najmračnija mjesta. Više od toga nisam mogao tražiti - zaključuje.

19. travanj 2024 22:48