ODLIČNA EKRANIZACIJA

KULTNI STRIP Je li Dredd uopće bolji od zlikovaca koje tamani? PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Stripovski junak Sudac Dredd kreacija je škotskog stripautora Johna Wagnera koji je prve epizode stripa o futurističkom policajcu s kacigom na glavi objavio godine 1977.

Tada - koncem sedamdesetih - dekadansa urbanih anglomeracija bila je na vrhuncu, a kultura je bila puna fašistoidnih fantazija o “Prljavim Harryjima” koji uzimaju pravdu u ruke izvan neučinkovitog sistema. Takav je bio i Dredd. Wagnerov strip zbivao se u futurističkom megalopolisu kojim vlada nasilje i droga. Trodiobe vlasti više nema, a policajci - suci izriču i izvršavaju kazne na licu mjesta.

Judge Dredd prvu je filmsku ekranizaciju dobio sredinom devedesetih, u filmu “Judge Dredd” Dannyja Cannona sa Sylvesterom Stalloneom, koji je doživio fijasko.

Od tada je Dredd drijemao u ropotarnici zaboravljenih strip heroja, dok ga se nije sjetio škotski producent Andrew MacDonald koji je naručio scenarij od brit-lit pisca Alexa Garlanda (“Žal”).

Garland, MacDonald i režiser Pete Travis ispravno su uočili da je predodžba dekadentnog megalopolisa danas ponajprije vezana uz Treći svijet, pa su film snimili u Capetownu koji u filmu “glumi” bezdušni, siromašni, u bijedu ogrezli Megacity One. Sudac Dredd ( Karl Urban) odlazi u rutinsku ophodnju u pratnji stažistice ( Olivia Thirlby).

Na rutinsku dojavu ulaze u mega-soliter od 200 katova koji unutar sebe ima bolnice, škole, kina, a zapravo je najsiromašniji slum. Zgradom vlada narkomafija kojoj je gazdarica Ma-Ma ( Lena Headey), okrutna gangsterska madre badesa koja ne preže ni od čega. Kad Dredd uhapsi svjedoka, Ma-Ma hermetički zatvori neboder, a ono što slijedi je križanac prvotnog “Umri muški” i “Pobješnjelog Maxa”.

Britanska ekipa filma odlučila se napraviti Dredda na način na koji se američki studio nikad ne bi odvažio. Kao prvo, svjesno su digli ruke od rejtinga za tinejdžere i snimili surovo nasilan film.

Drugo, hladnokrvno su ostavili Dreddu kacigu na glavi cijeli film, pa glumcu Urbanu vidimo jedino bradu. Treće, nisu se prezali suočiti s političkim kontroverzama predloška. Svijet koji film prikazuje posve je uništeno, pauperizirano društvo, Dredd je bezočni nasilnik, žitelji sluma sklanjaju mu se s puta u nepovjerenju, i negdje na pola filma postavljate si pitanje po čemu je Dredd uopće bolji od zlikovaca koje tamani.

Režiser Travis je u filmu angažirao i kultnog britanskog snimatelja Anthonyja Doda Mantlea - čovjeka koji je stvorio vizualni stil danske Dogme. Mantle je Dredd pretvori u jedinstveno vizualno iskustvo, vizualizirajući usporene subjektivne kadrove likova pod utjecajem halucinogene droge Slo-Mo.

Uspio je povezati 3D s neorealističkom, dokumentarnom fakturom i snimio jedan od rijetkih filmova gdje je 3D zbiljski kreativni alat.

Dredd je najbolji akcijski SF u zadnjih par godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. travanj 2024 01:21