Iz zbira svakodnevno dostupnih audiodokumentaraca Zagrebdox izdvaja dokumentarac Uzrok smrti: granica Barbare Matejčić, koji gledatelja vodi duž takozvane Balkanske rute, stopama onih koji su umrli pokušavajući naći sigurno mjesto u Europskoj uniji. Devedesetih su to bili ljudi koji su bježali od ratova u bivšoj Jugoslaviji. Danas su to vaneuropske izbjeglice. Nevidljiva mreža ljudi okupila se oko njihovih smrti radeći sve ono što bi trebale institucije. Tako na grobljima u Bosni i Hercegovini te Hrvatskoj susrećemo aktiviste koji traže nestale i mrtve, pokušavaju ih identificirati, prenijeti informacije njihovim obiteljima i dostojno im obilježiti mjesto počinka. Upoznajemo i obitelji preminulih, koje tuguju tisućama kilometara daleko i krive granični režim "tvrđave Europe".
Kako saznajemo, nakon jučerašnjeg rasvjetljavanja kompleksnih tema jugoslavenske glazbene i obiteljske memorije, vojnih i civilnih aspekata ratova u Ukrajini i Gazi, muških osjećaja, polarne svjetlosti, mikroplastike, bezdomnosti i studentske blokade u Srbiji, 21. ZagrebDox u četvrtak prikazuje i vjerojatno najiščekivaniji novi domaći film – Factumentarac Ivana Ramljaka Mirotvorac (19:30, dv. 1) posvećen posljednjim mjesecima života Josipa Reihl-Kira, osječkog policijskog načelnika ubijenog 1991. godine. Temeljen na scenariju Drage Hedla i Hrvoja Zovka, svjedočenjima i bogatoj, većim dijelom nikada prikazanoj arhivi, Mirotvorac nudi bolan, ali potreban pogled u stradavanje heroja, kao i u jednu od neuralgičnih točaka s početka rata u Hrvatskoj. Ulaznice su odavno rasprodane, a o dodatnoj projekciji u nedjelju organizator će javnost obavijestiti naknadno.
Četvrtak će, najavljuju organizatori, od 14 sati u dvorani 2 i započeti "teškim bojama" razotkrivanja krajnje desnice. Iako je riječ o drugom prikazivanju kontroverznog doxa Havane Marking, ova se ipak izdvaja činjenicom da je besplatna pa stoga "nema opravdanja" za zaobilaženje ove važne i aktualne priču. U 15 sati u dvorani 4 slijedi također ponovljena projekcija Šume Lidije Dude o "sljedbenicima Thoreaua" koji se u okolnostima migrantske krize promeću u humanitarce. I drugi naslov Međunarodne konkurencije, onaj o samohranom Majčinstvu Victorije Mapplebeck, daje se u isto vrijeme, ali u dvorani 5.
Nešto kasnije, u 15:30, u dvorani 1 druga je i posljednja prilika za Željezo Vitalija Manskog posvećeno vojnoj opremi u svakodnevnom životu Ukrajinaca, kao i za "poeziju i revoluciju" u Sudanu (Sudane, sjećaj nas se, r. Hind Meddeb). Istovremeno se u dvorani 3 daju dva vedrija uratka: Ostalo nije važno Romaina Dumonta i Moja švicarska vojska Luke Popadića. Ostalo nije važno metafilm je o neuspješnom snimanju dokumentarca o omiljenom pariškom prometnom redaru, redikulu i breakdanceru koji ostaje bez posla, a Dumontova je namjera dati i posvetu iranskoj kinematografiji. Moja švicarska vojska bavi se časnicima druge generacije imigrantskih obitelji iz Srbije, Šri Lanke i Tunisa koji daju doprinos multikulturnom dijelu moderne Švicarske. Duhovit i iskren film isprepliće prizore iz svakodnevnog života, intervjue i arhivske snimke, opirući se predrasudama o integraciji, raznolikosti i domovini.
U 16 sati u dvorani 2 nudi se, dodaju, još jedna projekcija biografije Zorana Predina Praslovan Slobodana Maksimovića, a u 17 u dvorani 4 učeničkog puta u Vukovar (Terenska nastava Joze Schmucha) i umjetničkog prisjećanja na oca i djetinjstvo (Lekcije mog tate Dalije Dozet). Također u 17, ali u dvorani 5 ponavlja se Marš u mraku Kinshuka Surjana o impresivnoj udovici i sustavu ženske podrške u Indiji.
U 17:30 (Regionalna konkurencija, dv. 1) u kratkom igranom i dokumentarnom filmu već afirmirana Renata Lučić napokon debitira i s dugometražnim radom Godina prođe, dan nikako. Film o odnosu autorice i njezina oca istovremeno je priča o ruralnoj Hrvatskoj i njezinoj depopulaciji, usamljenosti, muškom prijateljstvu i rasapu tradicionalnih obiteljskih struktura. Neskriveno osobnom i nježnom djelu istovremeno polazi za rukom proniknuti u psihosocijalne dubine suvremene Hrvatske. Redateljica će nakon projekcije razgovarati s publikom.
Kako stoji u najavi, u 17:30 u dvorani 3 gledamo ikonu 1960-ih Lesley Lawson, popularnu britansku manekenku, glumicu i pjevačicu Twiggy u ostvarenju također znane glumice, dizajnerice i redateljice Sadie Frost. Ovaj zvjezdani zaron u arhivu i svjedočenja Paula McCartneyja, Charlotte Tilbury, Joanne Lumley i naslovne junakinje istražuje njezin odgoj, karijeru, odnose i doprinos modnoj industriji. Sadie Frost najavila je sudjelovanje u "pitanjima i odgovorima" nakon projekcije.
U 18 sati u Međunarodnoj konkurenciji (dv. 2) Alisa Kovalenko osobno će predstaviti vlastiti intimni dnevnik Dragi Théo o odlasku u rat, prijateljstvima, podršci i dubokoj ljudskosti među suborcima, ali i užasu razaranja i zabrinutosti za budućnost petogodišnjeg sina kojega je ostavila za sobom.
U 19 sati (dv. 4) reprizira se GEN_ Gianluce Matarresea o izvrsnom i osebujnom doktoru umjetne oplodnje i spolne tranzicije, dok se istovremeno u dvorani 5 (Međunarodna konkurencija) priređuje pravi Spektakl (r. Yasmin van Dorp), ali se vode i Kronike apsurda (r. Miguel Coyula). Spektakl je refleksivni dokumentarac o suvremenom turizmu, sniman u Norveškoj, Laponiji, Turskoj i dr., a prikazuje premještanje fokusa putnika s doživljaja na puko bilježenje za društvene mreže, kao i preobrazbu mirnih krajolika u krcate turističke atrakcije tobožnje "autentičnosti". Na IDFA-i nagrađene Kronike apsurda kubanski su, pak, metafilm jedinstvene pojavnosti (različite vrste animacije, fotografije, ekspresionističke slike, igrani i dokumentarni segmenti) o pokušaju snimanja tajnog distopijskog filma u zemlji koja nosi mnoga, turistima skrivena obilježja toga podžanra znanstvene fantastike.
Oni koji u 19:30 neće imati kartu za Mirotvorca, zasigurno će biti u dvorani 3 kako bi vidjeli Ko će pokucati na vrata mog doma (Regionalna konkurencija). Maja Novaković osobno će predstaviti prekrasno snimljen, snijegom i ledom "okovan" film u čijem je središtu ipak ponajprije jedan planinski osamljenik.
Trilogija Petera Mettlera, kojem je umjetnički direktor ZagrebDoxa Nenad Puhovski sinoć uručio Veliki pečat za životno djelo, večeras se u 20 sati (dv. 2) nastavlja Kockom, bogovima i LSD-jem (2002) – još jednim epskim putovanjem koje nas s jučerašnjeg Arktika premješta u Nevadu, Švicarsku, Indiju i druge zemlje u potrazi za transcendencijom – od aerodromskog evangelizma, pustinje, kemije, uličnog života, mašte i jave, pa do vječne potrage za ekstazom i srećom, sigurnošću, vjerom i širenjem vidika, Mettler nam nudi kaleidoskop i Borgesov Aleph suvremenog življenja, poručuju organizatori.
U 21 sat Pavements Alexa Rossa Perryja neobični je glazbeni dokumentarac o kultnom kalifornijskom indie rock sastavu 90-ih kojega pratimo tijekom priprema za rasprodanu povratničku turneju te stvaranja mjuzikla i holivudskog filma. Rad impozantne festivalske recepcije istovremeno satirizira i slavi lijeni pristup karijeri rock zvijezda, podrivajući time glazbeni establishment oslonjen na industrijsku proizvodnju hitova. Alternativno, u 21 sat u dvorani 5 Fotografsko pamćenje (nagrađeno američkom nagradom Independent Spirit za nezavisni film, kao i onom festivala u Chicagu) istraživanje je Rachel Elizabeth Seed o vlastitoj majci – cijenjenoj fotoreporterki Sheili Turner Seed koja je preminula u Rachelinim nježnim godinama. Uz pomoć audio- i fotoarhive te svjedočenja slavnih fotografa, ali i običnih ljudi čije je živote Sheila dotakla, ostvaruje se ne tek još jedna biografija značajne ličnosti, već i osobni kontakt koji nažalost u izvanfilmskom svijetu nije bio moguć.
U 21:30 u dvorani 1 rijetki će propustiti vremeplov Funk YU Franka Dujmića, osobnu, razigranu, dijelom čak i animiranu potragu za vinilnim zapisom u kojoj se zrcali neka bolja muzička prošlost ovih prostora, a pojavljuje se i već legendarni vodič njezinim zaboravljenim predjelima Peđa Radović.
Dva metafilma, također u 21:30 (dv. 3), ugasit će svjetla festivalskog četvrtka. Oni su Teret snova (r. Les Blank, Maureen Gosling) i Cvijeće svjedoči tiho (r. Theo Panagopoulos). Prvi je glasoviti, svježe restaurirani klasik iz 1982. godine o burnom snimanju Herzogova Fitzcarralda, a drugi najbolji kratki film prošlogodišnje IDFA-e i dobitnik Velike nagrade žirija u Sundanceu – priča izvorno palestinskog redatelja koji je u Škotskoj otkrio arhivske snimke palestinske flore te napravio filmski esej prekrasne teksture koji propituje ulogu stvaranja slika kao kolonijalnog projekta bilježenja, svjedočenja i nasilja.
Kako zaključuju, ZagrebDoXXL i ZagrebDox PRO danas se nastavljaju masterclassom Margje de Koning "Movies that Matter: O filmu i utjecaju" (KIC, 15 sati) i panelom "Okvir budućnosti: AI, istina i etika dokumentarizma" (KIC, 16:30). Umjetnička direktorica vodećeg svjetskog ljudskopravaškog festivala Movies that Matter s dugogodišnjim iskustvom režiranja i produciranja kreativnih i angažiranih dokumentaraca govorit će o tome kako film može doprinijeti promjeni perspektiva lokalne zajednice i donositelja odluka, utjecati na građansku angažiranost i osvještavanje o problemima globalne važnosti te doprijeti do publike s relevantnim temama. Nadežda Čačinovič, Marko Zelenović, Marko Porobija i Tomislav Fiket pozabavit će se, pak, srazom umjetne inteligencije i snimanja dokumentarnih filmova. Istražit će kako ove tehnologije preoblikuju pripovijedanje – nudeći nove alate, a istodobno postavljajući aktualna pitanja o istini, etici, transparentnosti i odgovornosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....