TREĆI DIO TRILOGIJE

Nenad Polimac: Kakav je ‘Kum III‘ danas, nakon toliko godina

Nova Coppolina, tek nešto kraća verzija nije baš uspjela zasjeniti prva dva filma, ali je unatoč tome prilično impresivno ostvarenje
 ©paramount

Jednu smo važnu obljetnicu propustili krajem prošle godine. Tada je u američka kina stigao film "Kum III", pod naslovom "Mario Puzo's CODA: Death of Michael Corleone", povod je bila njegova 30. obljetnica, a za tu prigodu Francis Ford Coppola malo ga je skratio - sad više ne traje 162 nego 158 minuta - i donekle preuredio raspored scena.

Kad je pogledala tu verziju, Diane Keaton - koja je ovog siječnja napunila 75 godina i još se sjajno drži – ustvrdila je da joj je to bio jedan od najdojmljivijih trenutaka u životu. Vidjevši taj film prije 30 godina, njezina reakcija je bila mlaka. "Pa ne znam baš, je li to zbilja to na što smo potrošili toliko vremena", komentirala je, no sad je bila krajnje samokritična i ustvrdila da naprosto nije razumjela što je Coppola htio. Sličnog je mišljenja bio i Al Pacino, koji se o ovoj verziji izrazio znatno povoljnije nego o onoj koju je svojedobno gledao.

"Smrt Michaela Corleonea" još možete gledati na brojnim streaming platformama, a u ovom slučaju zbilja će vam nedostajati veliki ekran, jer su Coppola i njegov direktor fotografije Gordon Willis majstorski razigrali zbivanja. To nam je donekle promaklo 1990., da su se tada radile top lista najboljih filmova u serijalu, "Kum III" bi bez dvojbe završio na posljednjem mjestu. Bio je to i opći sud, unatoč sedam nominacija za Oscara film je bio neusporedivo slabije primljen od prethodna dva izdanja serijala, a bilo je i bezobraznih kritika na račun Coppoline kćeri Sofie koja je dobila čak dvije Zlatne maline za najgoru ulogu.

Kako "Kum III" izgleda danas nakon toliko godina? Po mome sudu, nije baš uspio zasjeniti prva dva filma, ali je unatoč tome prilično impresivno ostvarenje. Za razliku od prijašnje verzije, ova se otvara scenom pregovora između Michaela Corleonea i njegova pomoćnika B. J. Harrisona (George Hamilton) s nadbiskupom Gildayom (Donal Donnelly) oko kupnje ugledne europske kompanije Internazionale Immobiliare.

Ta je scena na samom početku jer se želi naglasiti da Michael želi krenuti u novom smjeru, u prvom filmu namjeravao je postati ozbiljni biznismen, kad su ga pokušaj ubojstva njegova oca Vita Corleonea (Marlon Brando) i smrt impulzivnog brata Sonnyja (James Caan) prisilili da preuzme brigu za svoju mafijašku obitelj. Sada se vraća nekadašnjim zamislima, prodao je sva casina, isplatio mafijaške partnere, ponosno primio Papino odlikovanje i želi se upustiti u legitimne poslovne pothvate.

Film nije zasnovan na akciji, obiteljska i poslovna okupljanja zauzimaju više mjesta od obračuna među gangsterima, a najzanimljivije je da Michaelovi bivši suradnici žele udio u njegovom preokretu, i njima je dosta zarada na kocki, prostitutkama i drogi. "Kum III" je zapravo svođenje računa šefa organiziranog kriminala, njemu se nudi i mogućnost političke karijere, međutim, čak i okorjeli banditi smatraju da je kriminal isto što i politika. Prikaz Crkve i Vatikana itekako je provokativan, no to je bilo razdoblje najvećih skandala s Vatikanskom bankom, njihov bankar nađen je 1982. obješen na londonskom mostu Blackfriars, a posrijedi nije bilo samoubojstvo nego ubojstvo.

Nisu svi svećenici korumpirani, tako se Michael ispovjedio kasnijem papi Ivanu Pavlu I. (Raf Vallone) i osjećao se čudno, jer taj katolički ritual desetljećima nije upražnjavao. Važnije je, međutim, što pokušava obnoviti veze s onime što mu je najbliže, a to su Sicilija i bivša supruga Kay: te scene Gordon Willis snimio je s primjerenim, prekrasnim nostalgičnim štihom. U završnici ima previše ubojstava, nema tu metodične orkestriranosti kao u prva dva "Kuma", međutim, u naraciji je bilo previše problema koje je trebalo razriješiti tek u finalu. Zapravo, to se da podnijeti, pogotovo u kasnijim gledanjima.

Sofia Coppola bez većeg je razloga bila izvrgnuta medijskom linču, ona je prilično uvjerljiva kao Mary, kći Michaela i njegove prve supruge, Sicilijanke Apollonie (Simonetta Stefanelli), ima neposrednost neprofesionalnih glumica iz američkih nezavisnih filmova, što nipošto nije prigovor. No zato smeta jako kratka pojava Bridget Fonda, koja je onda već bila renomirana glumica, na špici je potpisana dosta visoko i očito je imala veću ulogu, ali su je isjekli u montaži. John Savage također je bez razloga "potrošen" u maloj ulozi sina odvjetnika Toma Hagena (Robert Duvall), koji je odlučio postati svećenik.

Da se danas dijele Oscari, "Kum III" bio bi favorit bez konkurencije, ali ovakvi ambiciozni krimi spektakli stvar su prošlosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. siječanj 2021 17:38