PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Novi film Matta Damona: Koketira sa sudbinom Amerikanke optužene za jeziv zločin u Italiji i ima efektan kraj

Matt Damon u 'Stillwateru'
 Promo
Bill Baker, kojega glumi Matt Damon, šutljivi je i sirovi građevinski radnik iz Oklahome čiji je život obilježila obiteljska drama

U proteklih dvadesetak godina, Matt Damon se prometnuo u glumca koji najbolje otjelovljuje odlike provincijske, puritanske Amerike. Od Jasona Bournea do "Suburbicona" i "Marsijanca", Damon je izgradio filmsku osobnost ulogama prostodušnih i praktičnih Amerikanaca, ljudi koji su priprosti i čestiti, nisu od riječi, ali kad treba, pljunu u šake.

Takav je lik koji Damon glumi i u filmu "Stillwater" redatelja Toma McCarthyja. Bill Baker šutljivi je i sirovi građevinski radnik iz Oklahome čiji je život obilježila obiteljska drama. Kći mu je Allison (Abigail Breslin) kao studentica otišla na razmjenu u Marseille.

Tamo se spetljala s arapskom kolegicom. Nakon burne ljubavne svađe, kćerina je ljubavnica nađena zaklana. Pijanu i obnevidjelu Allison policija privede, mediji razapnu, a francuski sud osudi na devet godina zbog ubojstva na mah. Ona sama, međutim, ustrajava da je ubojica bio mladić koji joj je u baru ukrao torbu i ključeve. Bill je jedini uz kćer, vjeruje joj i posjećuje je u marsejskoj kaznionici.

Čin krajnje predanosti

Nakon četiri godine, Allison mu tijekom jednog posjeta daje pismo za odvjetnicu. U tom se pismu navodi ime svjedoka koji bi ih mogao dovesti do identiteta navodnog počinitelja - Akima.

Odvjetnica ne kani poduzeti ništa, jer smatra da glasina iz druge ruke nije dostatna za reviziju procesa. Bill nema novaca za privatnog detektiva. Stoga se odluči na čin krajnje predanosti: nastani se u Marseilleu, uzme posao na baušteli, a tijekom popodneva krstari gradom i traži misterioznog Akima.

"Stillwater" je novi redateljski rad Toma McCarthyja, holivudskog svaštara koji je najveći uspjeh u karijeri ostvario filmom o novinskoj istrazi pedofilije u crkvi "Spotlight" za koji je dobio Oscara za najbolji film i scenarij.

McCarthy u "Stillwateru" surađuje s izvrsnim francuskim scenaristom Thomasom Bidegainom, piscem hitova "Prorok" i "Rđa i kost" redatelja Jacquesa Audiarda, ali i čovjekom s finim režijskim opusom (posebno su zanimljivi "Cowboys" - parafraza "Tragača" s islamistima umjesto Indijanaca).

Efektan kraj

McCarthyjev "Spotlight" temeljio se na istinitoj priči. I "Stillwater" u određenoj mjeri koketira s istinitom sudbinom - onom Amande Knox, američke studentice koja je četiri godine provela u talijanskom zatvoru jer se vjerovalo da je u Perugii ubila cimericu.

Ipak - priča "Stillwatera" bitno je drukčija od one Amande Knox. Drugi je ambijent (Francuska), drukčiji su klasni odnosi. Allison nije buržujska šminkerica nego kći radničke klase, a lik oca lik je prostodušnog, pravdoljubivog sirovog radnika - otjelovljenja "americane". McCarthy i Bidegain film su spretno osovili oko kontrasta Damonovog lika i lokalnog kolorita.

Francuzi se čude Bakerovoj prehrani. Zapanjeni su što posjeduje oružje, pitaju ga je li glasao za Trumpa. On - istodobno - uranja u svijet koji mu je potpuno egzotičan, otkriva francuski rasizam, otkriva imigrantske banlieuee, pa čak i europski nogomet (utakmica Olympiquea ima važno mjesto u zapletu).

Film koji počne kao epopeja o požrtvovnom ocu pretvara se tako tijekom dva sata i četvrt u nešto puno kompleksnije: Bill Baker u Marseilleu postaje drugi i drukčiji čovjek, doveden je u poziciju da bira prioritete, a efektan kraj postavlja pitanje nije li otac žrtvovao previše, a da kći to možda nije zavrijedila. "Stillwater" je - ukratko - fin, bogat i promišljen film, krasan obrtnički rad dvojice ozbiljnih filmskih pripovjedača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 03:15