FESTIVAL MEDITERANSKOG FILMA

Od berlinskih pobjednika do jakih domaćih kratkih filmova

 Promo

Projekcijom španjolskog filma “Ništa zauzvrat“ režisera Daniela Guzmana u petak u Splitu počinje 9. Festival mediteranskog filma, kojim po tradiciji počinje jadranska filmsko-festivalska sezona. Ovaj lokalno izuzetno popularni festival i ove godine donosi zanimljiv pregled novih naslova iz mediteranskog bazena, ojačan s nekoliko atraktivnih dokumentaraca, te s reprezentativnim programom domaćih kratkih filmova pod nazivom Ješke.

Zvučni naslov s Mostre

Što vrijedi izdvojiti s FMFS-a? Na prvi pogled, pažnju zasigurno skreću dva prvonagrađena filma s ovogodišnjeg Berlina. Prvi je dugometražni dokumentarac “Gori more” (Fuocoamare) Gianfranca Rosija koji prati svakodnevni život dvije skupine stanovnika otoka Lampeduse: jedna su obični mještani otoka, a druga štićenici i djelatnici kampa koji skrbi o tisućama izbjeglica pristiglih preko mora. Drugi film koji u Split stiže s nagradom iz Berlina je “Sve što dolazi” (L’Avenir) Francuskinje Mie Hansen-Løve, humorna drama o profesorici filozofije (Isabelle Huppert) koja se nosi s tim što ju je muž po stare dane ostavio i prebjegao mlađoj.

Među zvučnijim naslovima je i talijanski “Iščekivanje” (L’Attesa) Piera Messine, komorna drama o majci koja nakon pogibije sina zataji njegovoj djevojci sinovu smrt te počinje oko nje kreirati neobičnu koprenu obmane. Film u Split stiže iz natjecateljskog programa Mostre. Jako je hvaljen i tuniski film “Kad otvorim oči” redateljice koji prati formiranje buntovne mlade žene netom uoči arapskog proljeća. S programa prošlogodišnjeg Sarajeva stiže grčki film “Chevalier” Athine Rachel Tsangari, žene koja je kao producentica i oblikovala danas hvaljeni grčki “čudni val” (weird wave).

FMFS ove godine ima i dosta jaku dokumentarnu komponentu. U glavnom programu je čak pet dokumentaraca, među kojima i “Turizam!” Tonča Gaćine. Od inozemnih, vrijedi spomenuti još tri. “Chuch Norris protiv komunizma” Ilince Calugareanu raskošno je producirani HBO-ov “doks” o ilegalnom tržištu piratskog videa u Ceausescuovoj Rumunjskoj. “The Show of shows” Islanđanina Benedikta Erlingssona arhivski je kompilacijski film bez riječi koji analizira kulturalnu povijest cirkusa i vodvilja. No, mali biser programa je film “U suton života” Sylvaina Biegeleisena koji je napravio jedan od najefektnijih “no-budgeta” novijeg svjetskog filma. Video kamerom je intervjuirao svoju 94-godišnju, posve onemoćalu, no dobro raspoloženu i šarmantnu mater u bolesničkoj postelji.

Terasa kina Tesla

U programu hrvatskih autora Ješke ove će godine igrati 12 filmova, uglavnom najjačih kratkometražnih naslova iz protekle sezone.

Zanimljivost je i to da se nakon desetljeća otvara novi/stari open air prostor za projekcije. Riječ je o terasi ugašenog kina Tesla, svojedobno poznatoj po bizarnoj i jedinstvenoj činjenici da se film projicirao kroz prozor stana na suprotnoj strani ulice. U kinu Tesla prikazivat će se mediteranski kratkometražni filmovi. Čega na FMFS-u fali? Šteta što nema tuniskog filma “Hedi” Mohameda Ben Attije, možda najboljeg filma ovogodišnjeg Berlina, no taj film festivalu je iz teško objašnjivih razloga uskratio lokalni distributer. Ove godine začudo nema izraelskih filmova, pa ni “Pješčane oluje” redateljice Elite Zexter, filma na arapskom jeziku koji je u Sundance uzeo nagrade publike i žirija. No, i bez njih, FMFS nudi svašta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 22:39