INTERVJU

Peter Lord, otac Janka Strižića: Htio sam odustati od animacije, a onda sam posjetio Zagreb...

 Sandra Šimunović / CROPIX
Slavni animator i osnivač Aardmana, jednog od najvažnijih studija animiranih filmova na svijetu, proteklih tjedan dana bio je gost i član žirija Animafesta

Legendarni "Morph", figurica od plastelina s kojom je Peter Lord davnih sedamdesetih započeo svoju karijeru animatora, dobio je ovih dana novi život. Slavni Lord, osnivač studija Aardman, koji već desetljećima drži poziciju jednog od najutjecajnijih i najvažnijih "tvornica" animiranih filmova na svijetu, prilikom putovanja u Zagreb, gdje je proteklih dana bio gost i član žirija Animafesta, slikao je svog "Morpha" na putu i slike objavljivao mnoštvu svojih sljedbenika na Twitteru.

No, nakon avantura na aerodromu, Morpha je u hotelskoj sobi u Zagrebu čekao "odbor za doček", sastavljen od dvije figurice ženskih soba iste veličine (10 cm).

- Nisam imao pojma o tome. Došao sam u hotelsku sobu, pomalo umoran od puta, i zatekao te dvije izvanredne dame kako ga čekaju. Moram priznati, jako sam se nasmijao u tom trenutku, to je bila izvrsna šala. Zato sam odlučio nastaviti tu šalu tako što će Morph reagirati na njih - otkriva nam Peter Lord.

Obljetnica

Lord je producent svih globalnih hitova Aardmana (Wallace & Gromit, Shaun the Sheep, Chicken Run, Flushed Away…) za koje je njegov studio osvojio 11 nominacija i četiri Oscara, u nizu brojnih nagrada.

Ove godine Aardman slavi 40 godina. Već desetljećima radi se o velikom studiju, koji uključuje digitalni odjel i koristi različite platforme poput internetskih aplikacija, igara...

- Da, ali započeli smo samo nas dvojica, moj partner David Sproxton i ja. A prvi put smo se susreli kad smo imali 12 godina. Deset godina nakon toga pokrenuli smo tvrtku. I jedino djelo koje smo imali kad smo počinjali bio je taj Morph, kojeg radimo već 40 godina. Rasli smo polako, prirodnim organskim ritmom. Ranih 80-ih gotovo smo odustali od svega jer nije bilo posla. No, na sreću, ipak nismo odustali, nego smo nastavili.

Godine 1980. došao sam u Zagreb, na prvi festival animacije koji sam posjetio u životu, i to je bilo pravo otkriće za mene. Tu sam doživio svijet animacije. Tako smo nastavili raditi, sa sve više i više ljudi, i polako smo rasli i postajali sve veći. Sada, kao što kažete, radimo različite stvari, ali u stop-animaciji, i specijalizirani smo za plastelin, po tome smo najpoznatiji.

U kojem ste trenutku odlučili da će plastelin i glina postati vaš primarni medij izražavanja?

- To je bio važan trenutak. Počeli smo raditi konvencionalnu crtanu animaciju, na isti način kao i svi ostali na svijetu. No, nismo baš bili dobri u tome. Radili smo to otprilike godinu dana i ljudi za koje smo radili počeli su izgledati pomalo nezadovoljno i govoriti: 'To baš i ne funkcionira, dečki'. Tada smo počeli eksperimentirati i jednog smo dana uzeli plastelin. Za nas je to bio eksperiment, a za ljude koji su nas angažirali to je bilo fantastično jer smo odjednom radili nešto potpuno novo, nešto što nitko drugi na svijetu nije radio. Mislim, sada znam da su to radili i drugi, ali mi to tada nismo znali. U Engleskoj 1972. bilo je to vrlo neobično, i to nam je bilo važno. Mi smo bili mala riba u velikom jezeru, a onda smo odjednom postali velika riba. Ustvari nismo baš znali što radimo, ali smo napravili svoj prvi film, pa zatim drugi i tako dalje. To su bili vrlo kratki filmovi, oko 30 sekundi. Sljedećih nekoliko godina napravili smo pedesetak takvih filmova i tako smo otkrili našu posebnost.

Vaš studio sudjelovao je u jednom projektu koji je ušao u Guinnessovu knjigu rekorda jer ste okupili rekordan broj djece iz Velike Britanije da sudjeluju sa svojim idejama u izradi animiranog filma. Imate li kakav savjet za djecu koja žele biti budući animatori?

- Animacija je danas izrazito dostupna. Kad sam ja počinjao, ranih 70-ih, nisam poznavao nikoga tko bi se bavio animacijom. Bio je to vrlo malen svijet i bila je to vrlo neobična aktivnost. No, sada, uz svu dostupnu tehnologiju, shvatio sam da djeca diljem svijeta animiraju. Primjerice, nekidan mi je došao jedan dječak i rekao da se bavi animacijom od svoje šeste godine. To je vrlo uzbudljivo, znači da je počeo prije škole.

Produžetak igre

A animacija je zabavna stvar i ako je vježbate godinama, možete razviti izniman talent. Neki kažu da se radi o napornom radu, ali nije. Ukoliko imate nekoliko sati slobodnog vremena, možete animirati i na telefonu i nešto oživjeti, doživjeti uzbuđenje stvaranja. To je produžetak dječje igre, koju zatim možete podijeliti s drugima, što je predivno.

Kada se pogleda bilo koji film izašao iz vašeg studija, odmah je prepoznatljivo odakle je došao. Svi ti likovi imaju neku specifičnu toplinu…

Da, to je nešto što nam se sviđa. Naša kultura je većinom dobra srca, vjerujemo u dobre stvari, ljubav prema životu, nježnost... Vjerujemo da dobrota i optimizam pobjeđuju pesizimizam i negativizam. To su priče koje želimo ispričati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 03:56