IZA KULISA MEGAPOLISA

Pozadina snimanja Coppolina filma: ‘Pojavio bi se ujutro, satima bi sjedio, ne bi ni s kim pričao, pušio je...‘

Francis Ford Coppola

 Sameer Al-doumy/Afp
‘Izgledalo je kao da svaki dan svjedočimo katastrofi, pola je ljudi otišlo‘ rekli su neki od svjedoka snimanja filma,

"Megalopolis", novi film Francisa Forda Coppole, za kojeg je ideju dobio prije četrdesetak godina, napokon je ugledao svjetlo dana te je premijerno prikazan na Filmskom festivalu o Cannesu. No, premijeru dugo iščekivanog ostvarenja sna redatelja "Kuma", jednog od najvećih filmskih klasika, ubrzo je slijedio i niz negativnih kritika te prozivki.

Film koji je prošao brojne preinake, odgode i čitavu lepezu izazova te je naposljetku realiziran zahvaljujući Coppolinoj spremnosti da uloži svoje novce u projekt, nije naišao na svesrdno odobravanje, a iako glumci, uključujući Adama Drivera, o snimanju govore pozitivno, iz drugih izvora isplivale su informacije koje govore u prilog suprotnome.

Mnogo vremena i truda navodno je potraćeno, a ključni pojedinci filmsku su ekipu napuštali na pola puta, piše The Guardian. "Izgledalo je kao da svakodnevno svjedočimo katastrofi, znajući da je svatko dao sve od sebe da se to izbjegne", rekao je jedan član ekipe.

Coppola, koji "Megalopolis" opisuje kao svoj "scenarij iz snova", ideju za film je dobio još za vrijeme snimanja filma "Apokalipsa danas". Radnja filma koji obrađuje važne teme poput politike, rase, arhitekture, filozofije, ljubavi prati idealističnog arhitekta koji na ostacima New Yorka pokušava izgraditi utopistički grad, suprotstavljajući se time željama gradonačelnika. Iako su scenarij kroz godine čitale zvijezde poput Paula Newmana, Roberta De Nira, Ala Pacina, Jamesa Caana te Ume Thurman, glumačku ekipu u finalnom proizvodu čine Adam Driver, Shia LaBeouf, Aubrey Plaza, Dustin Hoffman, Jon Voight, Laurence Fishburne.

Iako je od 1997. godine snimio samo tri filma, Coppola od "Megalopolisa" nije odustajao. U jesen 2022. godine snimanje je napokon započelo.

"Nemam pojma odakle Francis crpi energiju", komentirao je britanski redatelj Mike Figgis, koji Coppolu poznaje trideset godina i koji je prije 18 mjeseci došao na ideju da o snimanju "Megalopolisa" snimi dokumentarac. Iako je to predložio kroz šalu, Coppola mu se nekoliko mjeseci kasnije neočekivano javio te rekao: "Kada možeš biti ovdje? Možeš li doći sada?" Stigavši u Atlantu Figgis je ostao zapanjen: "Gledao sam tog 84-godišnjeg čovjeka kako na okupu drži ogromnu ekipu, kako je dovoljno inteligentan da usmjerava glumce, kameru, sve...Svakog jutra na putu bi do seta pisao bilješke ili o svojim idejama raspravljao sa sinom Romanom. A na kraju krajeva, on je i producent pa je razmišljao i o kamatama".

Za vrijeme snimanja živio je u Atlanti, a kako je želio osigurati smještaj i svojoj široj obitelji, kupio je netom zatvoreni motel te ga renovirao. Kada ga je Figgis pitao kako se uspijeva nositi sa svime time, Coppola mu je samo rekao: "Sve je to ista stvar. Filmovi, gradnja...ljudima kažeš što želiš i pobrineš se da to i urade".

Izazovi s kojima se morao nositi bili su brojni, no barem su glumci, čini se, bili suradljivi. Nešto izazovniji bio je njegov odnos sa Shiajom LaBeoufom koji je s Coppolom, tvrdi Figgis, imao pomalo "ratoborni", no "produktivni" odnos.

"Shia je postavljao puno pitanja, a Francis bi nekad bio pod stresom zbog hrpe drugih stvari pa bi odgovorio na određeni način. Bilo je tu i puno humora pa je to bilo zabavno...Ali Francis bi nekad samo rekao: ‘Ne mogu se baviti ovime(...)", priča Figgis.

Neslaganja je bilo i između Coppole i nekih članova ekipe. Jednog od njih frustrirao je Coppolin pristup radu.

"Mislim da Coppola i dalje živi u svijetu u kojem kao autor jedini znaš što se događa, a svi drugi su tamo samo da bi uradili ono što on od njih traži", smatra spomenuti bivši član ekipe.

Drugi član ekipe Coppoli pak zamjera prazan hod i gubljenje vremena.

image

Francis Ford Coppola

Media Pictures/alamy/alamy/profimedia/Media Pictures/alamy/alamy/profimedia

"Često bi se pojavio ujutro, prije tim velikih sekvenci i, kako nije bilo plana i on nije dopuštao svojim suradnicima da naprave plan, satima bi sjedio, ne bi ni s kim pričao, pušio bi marihuanu...I sati i sati bi prolazili i ništa se ne bi snimilo, a filmska i glumačka ekipa bi samo čekale. Zatim bi izašao i rekao nešto što ne bi imalo smisla i što ne bi slijedilo ništa o čemu se već pričalo i što je na papiru, a mi bismo ga svi jednostavno slijedili pokušavajući izvući najbolje iz situacije. No, gotovo bismo svakog dana odlazili odmahujući glavom te se pitajući na što smo potrošili zadnjih dvanaest sati", pripovijeda navedeni član ekipe.

image

American Zoetrope: Megalopolis

Landmark Media/alamy/alamy/profimedia/Landmark Media/alamy/alamy/profimedia

"Ovo zvuči ludo, ali bilo je situacija kada bismo svi samo čekali i promišljali: ‘Je li ovaj tip ikad prije snimio film?‘, izrazio je nezadovoljstvo i treći član ekipe koji se prisjeća dana kada se Adam Driver prvi put pojavio na setu.

Umjesto da iskoristi digitalne tehnike koje su mu na raspolaganju, Coppola je, navodno, kako bi se držao starih metoda, pola dana potratio na jednu jedinu scenu. Da se poslužio digitalnom opcijom, trebalo bi mu deset minuta, tvrdi član ekipe.

"Svi smo bili svjesni da sudjelujemo u nečemu što bi moglo postati izrazito tužnim krajem njegove karijere", otkrio je još jedan član ekipe.

Priča se i da je Coppola bio "neugodan prema mnogim ljudima koji su pokušavali olakšati proces i film učiniti boljim" te da je "zastarjelo" bilo i njegovo ophođenje prema ženama koje je, navodno, povlačio u svoje krilo. Navodno je neke ženske statiste, koji su bili ili u toplesu ili oskudno odjeveni, pokušao i poljubiti.

Navode o Coppolinu ponašanju komentirao je i izvršni producent Darren Demetre, koji s njim i njegovom obitelji radi već više od 35 godina.

image

Talia Shire, Francis Ford Coppola, Roman Coppola, Cosima Mars i Romy Mars

Sameer Al-doumy/Afp

"Francis je uspješno producirao i režirao golemi, neovisni film, donoseći teške odluke kako bi film bio gotov na vrijeme i unutar budžeta, ali i ostao vjeran njegovoj kreativnoj viziji. Dva smo dana snimali slavljeničku klupsku scenu, nalik na Studio 54, a Francis je hodao okolo po setu te pokušavao stvoriti duh te scene grleći i ljubeći članove glumačke ekipe i igrače iz pozadine u obraz. Na taj je način želio inspirirati ljude i stvoriti klupsku atmosferu, koja je bila jako bitna za film. Ne znam ni za kakve pritužbe na zlostavljanje ili loše ophođenje za vrijeme tog projekta", komentirao je Demetre.

Posebno kritično postalo je u prosincu 2022. kada je veliki dio umjetničke ekipe i ekipe za vizualne efekte otpušten ili dao otkaz.

"Mislim da je morao naporno raditi na tome da osmisli kako ga može zamijeniti", kaže Figgis.

Za vrijeme snimanja filma Coppola je prolazio i kroz privatnu tragediju. Njegova supruga Eleanor je oboljela, a prošlog mjeseca i preminula.

Golemi pothvat "Megalopolis" naposljetku je dobio kontradiktorne kritike. Dok jedan kritičar kaže da je film "jako loš" te da "to nije način na koji je Coppola trebao završiti svoju redateljsku karijeru", redatelj Gregory Nava smatra ga "briljantnim, vizionarskim remek-djelom".

Jedno je sigurno, Coppola ne igra na sigurno, što je svojedobno potvrdio i sam:

"Ne promišljam o stvarima; ja ih proživljavam", priznao je te zaključio:

"Kad budeš star i na umoru, ne želiš promisliti: ‘Da sam barem napravio to i to.‘ Ja sam to napravio. Ja sam napravio sve stvari za kojima bi drugi ljudi žalili jer ih nisu isprobali. Jer, na kraju, umreš. Ne dobiješ nagradu što si bio konzervativan".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2024 14:44