PIŠE JURICA PAVIČIĆ

Premda po broju naslova Pula Film Festival izgleda bogato, u pozadini se, nažalost, krije nevesela realnost. Moguće da je ovo razlog

film Južina

 /Press
Ovogodišnja Pula donosi samo dvije domaće dugometražne igrane premijere.
Ovogodišnja Pula donosi samo dvije domaće dugometražne igrane premijere.

Projekcijom filma "Južina" splitskog debitanta Ante Marina u pulskoj Areni u četvrtak počinje 72. Pulski filmski festival, tradicionalno središnja smotra hrvatske filmske industrije. Tijekom sedam dana u Areni i pulskim kinima bit će prikazana godišnja domaća dugometražna produkcija, uz programe manjinskih koprodukcija te filmove postjugoslavenske i jadranske regije. Premda po broju naslova i projekcija ovogodišnja Pula izgleda bogato i zdravo, iza tog se dojma nažalost krije nevesela realnost. Ovogodišnja Pula donosi samo dvije domaće dugometražne igrane premijere.

Programski direktor pulskog festivala vjerojatno je jedini direktor festivala koji malo ili nimalo može utjecati na vlastiti program: taj program diktiraju HAVC-ovi natječaji, domaća produkcija te odluke producenata koji taktiziraju kada film pustiti u kina. Te okolnosti ove godine nisu išle na ruku Puli. Najveći kino-hit domaćeg filma, biografski film "Dražen", u kinima je prikazivan lani u jesen. Jedina dva hrvatska filma koja su se probila na A festivale - "Fiume o morte!" Igora Bezinovića i "Zečji nasip" Čejen Černić Čanak - u kina su puštena netom nakon Rotterdama i Berlina ne bi li kapitalizirali inozemni uspjeh. Nekoliko hrvatskih producenata koji imaju dovršene filmove nisu ih dali u Pulu jer čekaju svjetsku premijeru u ljeto ili na jesen. U Puli nema čak ni prošlogodišnjeg hrvatskog kandidata za Oscara, filma "Lijepa večer, lijep dan!" Ivone Juke. Nakon što je u jesen igrao samo sedam dana u samo jednom kinu i time zadovoljio minimalne oskarovske uvjete, film je u međuvremenu imao i svjetsku premijeru na jednom specijaliziranom festivalu LGBT tematike u San Franciscu, tako da nije jasno zašto nije u Puli - ali nije.

U tim okolnostima popis igranih premijera u Puli sveo se na dvije. Prva od njih je "Južina", film koji će otvoriti festival, nezavisni no-budget dosad potpuno nepoznata splitskog redatelja. Procijenivši da je film potencijalno ugodno iznenađenje, pulski su mu selektori dali zahtjevni termin otvaranja. Drugi premijerni film je dječji film "Bumbarov let" Daniela Kušana. Listi premijera treba dodati i "Svi operateri su trenutno zauzeti", dugometražni animirani SF animatora Dalibora Barića.

Ostatak popisa od deset filmova u igranoj konkurenciji čine što igrane reprize, što dugometražni dokumentarni filmovi koji već neko vrijeme čine najžilaviji i najzanimljiviji dio hrvatske kinematografije. Stoga ne bi bilo iznenađenje da nagradu Pule, festivala koji je svojedobno bio ekskluzivno igrani, ponese neki od dokumentaraca - "Fiume o morte!" Igora Bezinovića, "Paviljon 6" Gorana Devića ili "Mirotvorac" Ivana Ramljaka.

Kada je o ostalom dijelu programa riječ, ove godine pažnju skreće vrlo zanimljiv program manjinskih koprodukcija. U njemu igra, uz ostale, film "Sretne djevojke" Slovenke Urške Djukić koji je s odličnim odjecima igrao u Berlinu, te "Otapanja vladara" Crnogorca Ivana Salatića, provokativni, pomalo i partibrejkerski film o posljednjim danima Njegoševa života. Film "Zašto je ovde sve tako zeleno?" povratnički je film svojedobno velikog talenta srpskog filma Nikole Ležaića, a film nam je zanimljiv (i) zato što se bavi srpskim ambijentom sjeverne Dalmacije. U programu "Greater Adria" Pula donosi najveći ovogodišnji talijanski hit "FolleMente" (Do ludila) Paola Genovesea te osporavani, ali i slavljeni španjolski film "Sirat" redatelja Olivera Laxea koji u Pulu stiže s nagradom iz Cannesa.

Pula broj 72 završava službeno u srijedu 16. srpnja dodjelom nagrada i zatvaranjem, na kojem će biti prikazan još jedan dugačak dokumentarac. "Izgubljeni dream team" Jure Pavlovića film je o posljednjoj jugoslavenskoj košarkaškoj reprezentaciji iz 1991., njezinim akterima te o onom što se s njima kasnije događalo.

FILMOVI GLAVNOG NACIONALNOG PROGRAMA:

JUŽINA (Ante Marin)

Filmska struka s iznenađenjem je primila vijest da je pulska direkcija za film otvaranja odabrala neprofesijski no-budget potpuno nepoznata redatelja. Čini se da je direkcija procijenila da je od ovogodišnjih igranih premijera "Južina" film s najvećim populističkim potencijalom. Crna mozaička komedija Ante Marina događa se na dan južine u pet stanova splitske četverokatnice. Stanari zgrade i njihovi poznanici isprepliću se u crno-humorni mozaik koji podsjeća na francuski film "L‘Asphalte". Glavne uloge u filmu glume Donat Zoko, Snježana Sinovčić, Stojan Matavulj, Stipe Jelaska, Andrea Mladinić i Petra Krolo. O filmu se širi dobar glas, mogao bi biti jedno od iznenađenje festivala.

image

film Južina

/Press

BUMBAROVO LJETO (Daniel Kušan)

Redatelj Daniel Kušan postao je nešto poput specijalista za dječje filmove. Okušao se u tom žanru dvaput s filmovima o Koku, junaku romana svog oca Ivana Kušana. Kušan sin sada u Puli opet predstavlja dječji film, ali ovaj put po originalnom scenariju. "Bumbarov let" omladinska je pustolovina s ljetno-otočnim ambijentom koja barem na opis podsjeća na domaće klasike "Družinu Sinjeg galeba" i "Milioni na otoku". Film je sniman na otoku Zlarinu, a glavne uloge igraju Frano Mašković te djeca Jozo Mornar i Luna Vručinić Perić.

image

Bumbarovo ljeton

Press/

DOBRA DJECA (Filip Peruzović)

Niskobudžetna drama debitanta Filipa Peruzovića prošla je već limitiranu kino distribuciju početkom proljeća, ali nije ostavila osobit trag ni kod domaće kritike ni kod publike. Junaci Peruzovićeva filma brat su i sestra (Filip Šovagović, Nina Violić) koji čiste ladanjsku kuću nakon smrti roditelja. Dok probiru, razdvajaju i bacaju nečiji život, brat i sestra pretresaju i uzajamne odnose. "Dobra djeca" sporogoreći su film koji nije za najširu publiku. No, film je imao stanoviti festivalski život (Varšava, Cottbus, beogradski FAF).

image

Filip i Nina

Press/

DRAŽEN (Danilo Šerbedžija)

Biografski film o Draženu Petroviću već je bio u distribuciji u listopadu i studenom prošle godine. Premda su kritike bile pomiješane, a u Šibeniku su ozbiljno gunđali zbog filma, "Dražen" se pretvorio u očekivani hit i u Hrvatskoj sakupio više od 80 tisuća gledatelja. Taj će se broj ovog tjedna podebljati vjerojatno punom pulskom Arenom. U "biopicu" Dražena Petrovića glume Domagoj Nižić i Tonko Stošić, no mogući pretendenti za pulske nagrade prije će biti Zrinka Cvitešić i Dragan Mićanović u sporednim ulogama Draženovih roditelja.

image

Film Dražen

/Press

FIUME O MORTE! (Igor Bezinović)

Igrano-dokumentarni hibrid redatelja Igora Bezinovića nesumnjivo je najvažnije što se ove godine dogodilo u hrvatskom filmu. Bezinovićev film premijeru je imao na prestižnom festivalu u Rotterdamu gdje je osvojio glavnu festivalsku nagradu Zlatni tigar, po ugledu četvrtu ili petu nagradu u svijetu europskih festivala. Film je nakon toga krenuo u limitiranu distribuciju gdje ga je pogledalo više od 30 tisuća ljudi, što je domaći rekord za dokumentarac. Bezinovićev film o D‘Annunzijevoj riječkoj državi na pulski festival stiže kao apsolutni favorit. Sve osim pobjede ovog filma bilo bi krupno iznenađenje.

image

Fiume o morte

Promo/Promo
image

Ćenan Beljulji u filmu Fiume o morte

Restart/

MIROTVORAC

Dokumentarni film redatelja Ivana Ramljaka bavi se životom i pogibijom Josipa Reihl Kira, načelnika osječke policije koji je u ljeto 1991. smaknut u atentatu jer je po mišljenju ekstremista bio odviše popustljiv prema pobunjenim Srbima. Scenarist filma je ponajbolji novinarski i književni kroničar suvremene Slavonije, novinar Drago Hedl. Režije se prihvatio dokumentarist Ivan Ramljak, autor kojem se prethodni dokumentarac o El Shattu izvrgnuo u mali dokumentaristički kino-hit.

image

Kadar iz filma Mirotvorac

Jl Urednici/

NAKON LJETA (Danis Tanović)

Otočna romantična komedija bosanskog oskarovca Danisa Tanovića premijeru je imala još prošlog lipnja na FMFS-u Splitu, da bi potom igrala u Sarajevu, imala distribuciju, te bila bosanski kandidat za Oscara. Film sada stiže u Pulu odraditi zaključnu festivalsku obavezu. Tanovićev film topao je sentimentalni crowdpleaser koji se obično više sviđa publici nego struci, pa se i u Puli ponajprije može nadati nagradi publike. U filmu glume Uliks Fehmiu, Goran Navojec te Anja Matković koja je i scenaristica filma.

image

Uliks Fehmiu i Anja Matković

PAVILJON 6 (Goran Dević)

Dokumentarni film Gorana Devića prati događaje u paviljonu na Zagrebačkom velesajmu tijekom kampanje cijepljenja na COVID. Autor filma Dević već je dulje vrijeme najistaknutiji hrvatski dokumentarist. I "Paviljon 6" imao je impresivan inozemni festivalski život. Ujedno, to je i jedini hrvatski film koji je otkupio BBC. Riječ je, međutim, ipak o jednosatnom dokumentarcu, dakle vrsti filma kojem Pula nije prirodni ambijent.

image

Paviljon 6

Zagrebdox/

ZEČJI NASIP (Čejen Černić Čanak)

Riječ je o omladinskoj gej drami nastaloj prema scenariju zagrebačkog dramatičara Tomislava Zajeca. Film je premijeru imao u Berlinu u festivalskom programu Generations namijenjenom omladinskoj publici. Film je nakon toga bio i u hrvatskoj distribuciji, ali uz limitiran odziv publike. Da nema "Fiume o morte!", "Zečji nasip" bio bi jedini film ovogodišnje konkurencije koji je uvršten na ozbiljniji A festival. To bi ga činilo i mogućim favoritom. Ali i u ovakvoj konkurenciji "Zečji nasip" može računati na pokoju nagradu, osobito glumačke.

image

Lav Novosel, Čejen Černić Čanak i Andrija Žunac na 75. Međunarodnom filmskom festivalu u Belrinu

Angela Regenbrecht/

SVI OPERATERI SU TRENUTNO ZAUZETI (Dalibor Barić)

Za animatora Dalibora Barića šira je javnost prvi put čula kad mu je 2021. debitantski dugometražni film uvršten u širi izbor za animacijskog Oscara. Barić sad u Pulu stiže s drugim dugometražnim filmom. "Svi operateri su trenutno zauzeti" zbiva se u fikcionalnom turističkom resortu pod nazivom Simula Peninsula koji je osmislio tajnoviti znanstvenik dr. Dopler. Tamo gosti ljetujući igraju napisane uloge, a te uloge pišu scenaristi, "operateri". Junak filma je propali scenarist koji uzima posao takvog operatera. Barić je već dugo intrigantni čudak hrvatskog filma, animatorski samotnjak čiji su filmovi katkad kaotični, ali vizualno impresivni. Očekuje se da će takav biti i ovaj.

image

SVI OPERATERI SU TRENUTNO ZAUZETI (Dalibor Barić)

Pula Film Festival/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 12:56