Piše Nenad Polimac

Spektakularna drama „Quo vadis, Aida?“ o pokolju u Srebrenici u konkurenciji za Oscara

Film ”Quo vadis, Aida” Jasmile Žbanić
Na proširenoj listi u kategoriji za najbolji strani film probilo se petnaest filmova, među njima i onaj Jasmile Žbanić

Američka akademija objavila je u utorak proširenu listu filmova koji će za natjecati za Oscara u 9 kategorija. Naravno, tu nema onih najatraktivnijih kategorija (na primjer, najbolji film, najbolji redatelj, najbolji glumac i glumica), pretežu manje važne kao što su najbolja maska i frizure, najbolji vizualni efekti, najbolji kratki dokumentarni i igrani filmovi, ali ima i onih o kojima se puno piše, kao što je kategorija najboljeg međunarodnog filma (kako je prozvana nekadašnja kategorija najboljeg filma na stranom jeziku). U njoj ima čak petnaest naslova (prije ih je obično bilo devet), a probio se samo jedan film iz regije, i to „Quo vadis, Aida?“ Jasmile Žbanić, spektakularna drama o pokolju u Srebrenici, prije toga prikazana u službenom programu Venecije, ali je tamo ostala bez nagrada.

Favorit

Ništa od „Dare iz Jasenovca“ Predraga Antonijevića, čime je stavljena točka na medijsku kampanju naših susjeda. Kao favorit slovi danski „Još jedna runda“ Thomasa Vinterberga, u kojem se četvorica prijatelja (jednog od njih glumi Mads Mikkelsen), gimnazijskih profesora, natječu u ispijanju alkohola. Nijedan Vinterbergov film dosad još nije nominiran za Oscara, ali su zato dvaput nominirani za nagradu britansku BAFTA, a „Još jedna runda“ lani je dobio četiri najvažnije Europske filmske nagrade. Ima još puno jakih naslova, francuski „Dvije“ (s Barbarom Sukowom i Martine Chevallier) i „La Llorona“ iz Guatemale već su nominirani za Zlatni globus, što je izvjesna prednost, ali ništa definitivno, jer konačni odabiri znaju biti nepredvidljivi, pogotovo kad su u pitanju filmovi iz manjih zemalja i slabije poznatih kinematografija.

image
Kao favorit slovi danski „Još jedna runda“ Thomasa Vinterberga

Tu je i novi film Andreja Končalovskog „Dragi drugovi!“, a malo poznatom štrajku radnika u Novočerkasku 1962., proglašen je ruskim filmom godine, nagrađen u Chicagu, i odabran je među pet najboljih stranih filmova po izboru američkih filmskih kritičara. Rumunjski „Kolektiv“ više bi pasao u odabir najboljih dokumentaraca, prijavio se i tamo i prošao, no njihov nacionalni filmski institut smatrao je da će u ovoj kategoriji jednako dobro proći, iako je to praksa koju bi trebalo izbjegavati.

Sličnim se trikom poslužio i čileanski „Agent krtica“, o zloupotrebama u staračkom domu, i taj je udruženje američkih kritičara uvrstilo među pet najboljih filmova godine, a probio se na proširenu listu ne samo međunarodnih filmova nego i dokumentaraca. Jak naslov je i tajvanski film „Sunce“, traje skoro tri sata, što mu može biti otegotna okolnost, ali tu pravila nema. Hongkonški „Bolji dani“ nakupio se nagrada diljem svijeta (začudo, ta zemlja i dalje prijavljuje filmove odvojeno od matične Kine), jednako kao i meksički „Više nisam ovdje“. Norveški „Nada“ zanimljiv je stoga jer ga Nicole Kidman adaptira u mini-seriju na engleskom jeziku. Ovaj će popis biti srezan na trećinu, a samo pet filmova imat će pravo natjecati se za Oscara.

Dokumentarci

Ista je situacija i s dokumentarnim filmovima – gdje su na proširenoj listi svoje mjesto već izborili „Kolektiv“ i „Agent krtica“ – no favoritima se smatraju „Država momaka“ o 17-godišnjacima iz Teksasa koji prave alternativnu vladu, zatim „Vrijeme“, drama o ženi čiji je suprug osuđen na kaznu od 60 godina zatvora, tu je i šarmantni talijanski „Lovci na tartufe“ o muškarcima poodmaklih godina iz Piemonta koji sa svojim psima traže rijetke i skupe gljive, „Dobrodošli u Čečeniju“ je dobro poznat jer je LBGTQ zajednica posvuda oglasila kako se vlasti odnose prema njezinim pripadnicima u toj zemlji, „Kamp za hendikepirane“ upoznaje nas s generacijom aktivista koja je izrasla u takvim okupljalištima početkom sedamdesetih, a „Dick Johnson je mrtav“ bavi se odnosom redateljice Kirsten Johnson prema očevom umiranju. Dio tih filmova već je dugo dostupan na streaming platformama, pa se i sami možete opredijeliti koji su vam filmovi najbolji. Novi film Fredericka Wisemana „Gradska vijećnica“ nije nominiran, redatelj je već dobio Oscara za životno djelo, ali dosad nijednu nominaciju za pojedinačni film.

Za najbolju pjesmu natječu se same zvijezde, od Janelle Monáe (dokumentarac „Svi za: Borba za demokraciju“) i Mary J. Blige (dokumentarac „Utroba zvijeri“) do Christine Aguilere („Mulan“) i Johna Legenda (ima čak dvije nominacije, za dokumentarac „Dajući glas“ i igrani film „Jingle Jangle: Božićno putovanje“), no favoritom se opravdano smatra glazbeni broj „Speak Now“ iz filma „Jedna noć u Miamiju u izvedbi glumca i glazbenika Lesliea Odoma mlađeg.

Najbolja glazba

U kategoriji najbolje filmske glazbe nagrađivani tandem Trent Raznor i Atticus Ross probio se na proširenu listu s dva rada, za crtić „Duša“ i biografski film „Mank“ Davida Finchera, John Newton Howard skladao je odličnu glazbu je vestern „Vijesti iz svijeta“ s Tomom Hanksom i Helenom Zengel, Ludwig Goransson za „Tenet“ Christophera Nolana, a Alexandre Desplat za „Ponoćno nebo“ Georgea Clooneyja. No možda ovaj put pobjedi netko tko dosad još nije bio nominiran, na primjer, Emile Mosseri s delikatnog glazbom za jednako delikatan film „Minari“.

Među 15 najboljim filmskih glazbi probila se ona za bučno reklamirani film sa Sophiom Loren „Život je pred nama“, ali sam film se nije našao na listi najboljih međunarodnih filmova. Zašto? Zato što ga Talijani nisu kandidirali nego su se odlučili za film „Nokturno“, koji se pak nije probio na listu. Pogrešna procjena, nije sve u kvalitetu filma, ima nešto i u publicitetu koji ga prati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 06:23