RUŠENJE MITA

Ovo je možda i najpoznatija fotografija na svijetu: ‘Ne želim umrijeti prije nego što ovo kažem, znate li zapravo tko je to snimio!?‘

Fotografija ‘Napalm djevojčica‘

 Pictorial Press, Pictorial Press Ltd/alamy/profimedia/Pictorial Press, Pictorial Press Ltd/alamy/profimedia
Dokumentarac The Stringer koji ruši mit o slavnoj ratnoj fotografiji daje se na Netflixu, i u Hrvatskoj
Dokumentarac The Stringer koji ruši mit o slavnoj ratnoj fotografiji daje se na Netflixu, i u Hrvatskoj

Na Netflix Hrvatska stigao je, za neke kontroverzni, dokumentarni film The Stringer koji je svoju premijeru imao u siječnju ove godine, na Sundanceu. Dokumentarac osporava autorstvo jedne od najpoznatijih novinskih fotografija ikad snimljenih, dovodeći u pitanje više od 50 godina povijesti koja je bila općeprihvaćena, piše The Guardian.

U filmu The Stringer, redatelja Baoa Nguyena, skupina novinara i istražitelja tvrdi da fotografiju kolokvijalno poznatu kao “Napalm djevojčica” nije snimio Nick Ut, fotograf Associated Pressa kojem je ta zasluga pripisivana dugi niz godina.

Fotografija iz 1972., službeno nazvana "Strahote rata", prikazuje golu devetogodišnju djevojčicu koja vrišteći trči prema objektivu kamere nakon napada. Snimljena za vrijeme Vijetnamskog rata, fotografija je postala simbolom ratnih zločina u svijetu, a 1973. proglašena je i fotografijom godine.

image

The Stringer

Netflix/everett/profimedia/Netflix/everett/profimedia

Drugačija priča

The Stringer iznosi drukčiju priču te otkriva kako je fotografiju snimio zapravo netko drugi tko je toga dana bio na terenu. Riječ je o Nguyenu Thànhu Ngheu, vijetnamskom vozaču koji je radio za NBC i svoje fotografije prodavao AP-u kao freelancer. Tvrdnja potječe od Carla Robinsona, bivšeg AP-ova urednika fotografije u Saigonu, koji svjedoči kako mu je Horst Faas, tadašnji šef fotografskog ureda, naredio da promijeni potpis uz sliku. Pa je tako uz fotografiju, prije nego ju je u roku dva sata u svijetu vidjelo više milijuna ljudi, potpisan Nick Ut.

U filmu Robinson tvrdi kako ga je krivnja zbog krivo dodijeljenog autorstva progonila godinama te da je u dobi od 80 godina odlučio pronaći čovjeka kojemu zapravo pripadaju zasluge. Pojam stringer, preveden na hrvatski jezik, označava vanjskog suradnika, pa od te premise potječe sam naziv dokumentarca.

“Nisam želio umrijeti prije nego što ova priča izađe na vidjelo. Htio sam ga pronaći i ispričati mu se”, rekao je Robinson u intervjuu nakon premijere filma u Park Cityju.

On je 2010. godine prvi put stupio u kontakt s glavnim istražiteljem i kasnije samim pripovjedačem u filmu, Garyjem Knightom. Nešto više od desetljeća kasnije, Knight, suosnivač fotoagencije VII, zajedno s novinarima Fionom Turner, Terri Lichstein i Lê Vân, započeo je istragu koja ih je dovela do Nghea, koji je emigrirao u SAD i sada živi u Kaliforniji. Emotivni Nghe potom potvrđuje da je on snimio fotografiju, rekavši kako je naporno radio za nju, a Ut je dobio sve zasluge.

image

Fotografija ‘Napalm djevojčica‘

Pictorial Press, Pictorial Press Ltd/alamy/profimedia/Pictorial Press, Pictorial Press Ltd/alamy/profimedia

The Stringer iznosi tezu da je Faas, opisan kao kompleksan, dogmatičan i autoritativan, lažno pripisao zasluge Utu jer je on bio jedini AP-ov stalni fotograf na terenu toga dana. Također, iznosi se i drugi mogući razlog za lažno potpisivanje fotografije, a to je da je Faas osjećao krivnju što je 1965. godine poslao Utova starijeg brata Huynha Thanh Myja na fotografski zadatak tijekom kojeg je on izgubio život.

“Ne mislim da bi AP to učinio zapadnom fotografu. Faas si je, tvrdi se, mogao dopustiti takvu pogrešnu atribuciju jer su Vijetnamci, osobito oni koji nisu bili zaposlenici, poput Nghea, bili autsajderi u vlastitoj zemlji i znali su da ih nitko neće slušati“, kaže Knight u filmu.

Tko je uistinu autor jedne od najpoznatijih ratnih fotografija? Iako je za ovu fotografiju dobio Pulitzera...

Odbili sudjelovati

Associated Press, koji je odbio sudjelovati u projektu, osporio je te navode i podržao Utovo autorstvo u opsežnom izvješću objavljenom nekoliko dana prije premijere The Stringera.

“Posljednjih šest mjeseci, svjesna da je u izradi film koji osporava ovaj povijesni zapis, AP je proveo vlastito detaljno istraživanje, koje podupire povijesnu tvrdnju da je Ut bio fotograf. U nedostatku novih i uvjerljivih dokaza koji bi upućivali na suprotno, AP nema razloga vjerovati da je itko osim Uta snimio fotografiju”, stoji u priopćenju.

AP tvrdi da je razgovarao sa sedam ljudi koji su bili na cesti u Trảng Bàngu ili u uredu u Saigonu toga dana, a koje dokumentaristički tim ili nije kontaktirao, ili su odbili sudjelovati zbog zahtjeva da prvo potpišu ugovor o tajnosti. Jedan svjedok tvrdi da je tim osporio njegovu verziju događaja i nikad ga više nije kontaktirao.

image

Horst Faas

Jeff Pachoud/afp/profimedia/Jeff Pachoud/afp/profimedia

U izvješću na 23 stranice AP je iznio vlastiti istraživački proces, uključujući arhivu negativa, usmene povijesti, vizualnu vremensku crtu koja “nudi malo dokaza o podrijetlu fotografije”, iskaze svjedoka i činjenicu da Robinson – opisan kao “nezadovoljni” bivši zaposlenik – nije spomenuo priču u svojim memoarima iz 2019. godine. AP je ponovio da filmaši neće podijeliti cjelokupne materijale osim ako skupina ne potpiše ugovor i pristane na embargo, što je AP smatrao preprekom svojoj istrazi i mogućnosti ispravljanja zapisa

Iva je nagovorila Nikolu, i oni lutaju najzabitijim, ali i najopasnijim dijelovima metropole, u potrazi za oporukom... Film je oborio sve rekorde

“Iznenadilo nas je i razočaralo što je film prikazao AP kao da je pregledao filmske materijale i odbacio optužbe, što je potpuno netočno. AP je spreman pregledati sve dokaze i nove informacije o ovoj fotografiji. Kako bi to bilo moguće, filmaši bi morali ukinuti ograničenja koja su nametnuli svim svojim suradnicima koji su potpisali ugovore o povjerljivosti. Ne možemo jasnije reći da Associated Press želi samo činjenice i istinitu povijest ove kultne fotografije”, stoji u priopćenju.

image

Carl Robinson

Maya Dehlin Spach/getty Images/profimedia/Maya Dehlin Spach/getty Images/profimedia

Vremenska crta kaže ne

Prema tvrdnjama autora filma, Ut nije odgovorio na njihova pitanja, a James Hornstein, Utov odvjetnik, rekao je za LA Times kako je nečuveno da je Zaklada VII pružila platformu čovjeku koji očito ima plan za osvetu koji ključa više od 50 godina. Također je Timesu otkrio i izjavu Kim Phuc koja se ne sjeća dana kada se napad dogodio premda je ona djevojčica s fotografije.

“Odbila sam sudjelovati u ovom nečuvenom i lažnom napadu na Nicka Uta koji gospodin Robinson iznosi posljednjih godina … Nikada ne bih sudjelovala u filmu Garyja Knighta jer znam da je netočan”, poručila je Phuc.

image

Kim Phuc Phan Thi i Nick Ut

Ezequiel Becerra/afp/profimedia/Ezequiel Becerra/afp/profimedia

Dokumentarac uključuje nekoliko svjedoka koji podupiru Ngheovu tvrdnju da je on snimio fotografiju i prodao je Faasu za 20 dolara i jedan razvijeni primjerak. To su njegov brat, koji tvrdi da je on odnio film u AP; Ngheova kći Jannie; Robinson, koji kaže da se osjećao kao da nema drugog izbora nego izvršiti službeni nalog; te nekoliko Robinsonovih bivših fotoreporterskih kolega.

Istražitelji također savjetuju forenzičke stručnjake francuske nevladine organizacije Index, koji izrađuju vlastitu uvjerljivu vizualnu vremensku crtu, u cijelosti prikazanu publici. Vremenski razvoj događaja toga dana zaključuje kako je vrlo malo vjerojatno da je Ut snimio fotografiju na temelju ostalih slika koje mu je AP pripisao toga dana te da je Nghe bio na pravom mjestu da uhvati taj kadar.

image

Nick Ut

Sopa Images/ddp Usa/profimedia/Sopa Images/ddp Usa/profimedia

Na premijeri su redatelj Nguyen, Knight i Nghe – koji se pojavio kao iznenađenje i izazvao dugu, emotivnu ovaciju – branili integritet svoje istrage i prikazane priče.

“Dugovali smo svima da budemo što marljiviji i temeljitiji u istrazi. Naša je priča ovdje. Ovdje je da je svi vidite, da je vidi AP i svi ostali,” rekao je Knight.

‘Stranger Things‘: Ovo je najbizarnija sezona dosad, odličan posao srpskog glumca, no hoće li svima odgovarati takav kraj...

“Hvala vam puno što ste došli pogledati film. Ja sam snimio tu fotografiju. Ne mogu izraziti kako se osjećam nakon svega ovoga, samo želim reći hvala“, rekao je Nghe preko prevoditelja.

Nguyen je posvetio film svojim roditeljima, koji su odrasli blizu 17. paralele i pobjegli iz Vijetnama tijekom rata, kao i izbjeglicama koje su otišle u drugu zemlju i stvorile novi život, ali imaju priče iz prošlosti koje nikada nisu bile ispričane. Rekao je kako film poziva publiku da razmotri neugodne istine.

image

Nguyễn Thành Nghệ

Tommaso Boddi/getty Images/profimedia/Tommaso Boddi/getty Images/profimedia
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 10:42