EUROPSKI MEDIA PROGRAM

U 4 godine hrvatski filmaši su izvukli 1,6 milijuna eura

Na razini Europske Unije nedavno je najavljen program Kreativna Europa preko kojeg će se u razdoblju od 2014. do. 2020. godine kulturnim i kreativnim industrijama dodijeliti 1,8 milijarde eura. Za filmski i audiovizualni sektor planirano je da se izdvoji polovica tog iznosa, odnosno 900 milijuna eura koji će se rasporediti i na projekte iz Hrvatske.

No, Hrvatska za taj sektor povlači sredstva još od 2008. godine kad je postala 32. članica programa Media, osnovanog 1991. godine. Njihov budžet za razdoblje od 2007. do 2013. godine iznosi 755 milijuna eura.

Kako smo u tom razdoblju prošli? U drugoj godini sudjelovanja Hrvatska je, prema rezultatima natječaja, zauzela osmo mjesto za projekte te drugo mjesto za potporu festivalima.

Treba dobra priprema

- Hrvatski korisnici uspjeli su na svakom natječaju dobiti sredstva, bilo da se radilo o potpori za razvoj projekata, festivala, za distribuciju ili o potpori kinima - napominje Martina Petrović, voditeljica Media deska Hrvatska .

Najčešće greške onih koji na natječajima budu odbijeni loše su pripremljena te nakon roka poslana prijavnica.

- Jednostavno je nemoguće u “zadnji tren” pripremiti filmski projekt i pritom imati na umu sve ključne stavke - od scenarija, redatelja, odabira lokacija za snimanje do uređenih financija, unaprijed isplaniranih filmskih sajmova/festivala, razrađene vizije zahtjeva publike kojoj je film namijenjen te poruke poradi koje se isti film snima - kaže Petrović.

- Kad su u pitanju, pak, festivali nije dovoljno imati 70 posto zadovoljenoga minimuma koji je potreban za prikazivanje europskih filmova, već se vrednuje posjećenost publike, popratni sadržaji koji uključuju programe za djecu, radionice i prikazivanje festivalskoga programa u više gradova - dodaje.

Uobičajena i problematična praksa financiranja manifestacija u Hrvatskoj jest da je problem ući u sistem, ali nakon toga sredstava se na godišnjoj razini ne diraju. Ovdje baš i nije tako.

50 posto prođe

- Jednom dodijeljena sredstva nisu garancija za iduću godinu, baš kao što odbijena prijava ne znači negativan odgovor i sljedeći put - ističe Petrović.

Napominje kako je praksa pokazala da od ukupnog broja projekata koji se natječu njih pedeset posto prođe na natječaju. - Ako postoje četiri natječajne prijave za potporu za razvoj filmskoga projekta, onda dosadašnja praksa pokazuje da će dva projekta sigurno proći. Također, odbijeni projekti većinom nisu bili pravovremeno i kvalitetno pripremljeni, tj. korisnici se nisu prethodno konzultirali ni s Media deskom Hrvatske ni s Izvršnom agencijom za obrazovanje, audiovizualnu politiku i kulturu koja djeluje pri Europskoj komisiji.

Uvećana sredstva

Ukupni iznos koji EU planira izdvojiti za kulturni i kreativni sektor impresivni su. Zanimalo nas je postoji li limit koji Hrvatskoj može pripasti?

- Nije prošlo dovoljno vremena da bi se moglo zaključiti koji je to ukupan financijski iznos koji hrvatski korisnici mogu povući. Zasad se ne može govoriti o limitu.

Media desk od 2014. godine bit će integriran u program Kreativna Europa. Što će se promijeniti?

- Za novo razdoblje europskom audiovizualnom sektoru određen je iznos od 900 milijuna eura. To je određeno povećanje. U tijeku su pregovori na političkoj i profesionalnoj razni o tome kako će program Kreativna Europa zaista funkcionirati, a mi ćemo nastojati uvećati stopu osiguravanja financijskih sredstava.

Dobro prolaze one priče koje su razumljive Europi

Martina Petrović napominje kako, kad su u pitanju projekti, najbolje prolaze tzv. hrvatsko-europske priče, odnosno one koje su razumljive i izvan hrvatskih granica, što u sebi sadrže potencijal za koprodukciju.

- Prema pravilima programa Media, dobar filmski projekt, idealan za sufinanciranje, mora sadržavati priču razumljivu ne samo hrvatskoj nego i europskoj publici. Nadalje, to je onaj projekt koji u sebi ima jasno odvojene uloge producenta i redatelja, ključne članove kreativnoga tima, onaj koji ima jasno definiranu ciljanu publiku i poantu, svrhu snimanja. Nikako ne smijemo izostaviti važnost njegova financijskoga potencijala u pogledu natjecanja za stjecanje nacionalnih, europskih i drugih sredstava.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. rujan 2022 15:03