StoryEditor
PIŠE JURICA PAVIČIĆ

VENECIJA JAKO VOLI HOLLYWOOD Pobjeda 'Jokera' indikator je novog smjera i nove uloge Mostre

 
Joker
 Profimedia, Backgrid UK

“Joker” redatelja Todda Phillipsa pobjednik je filmskog festivala u Veneciji koji je završio u subotu navečer. Službeni festivalski žiri, kojim je predsjedala argentinska redateljica Lucrecia Martel, dodijelio je “Jokeru” glavnu festivalsku nagradu - Zlatnog lava.

Kako je već i nakon premijere Phillipsov film dočekan s hvalospjevima, konačna pobjeda “Jokera” nije iznenađenje. Veliku nagradu žirija dobio je Roman Polanski za svoj film “J’accuse” o aferi Dreyfuss. Dok pobjeda “Jokera” vjerojatno neće potaknuti mnogo osporavanja, s ovom bi odlukom žirija mogao biti drukčiji slučaj.

S obzirom na to da je Polanski bjegunac pred zakonom i predmet sudskog progona, mnogi su komentatori kritizirali njegovu odluku da se bavi aferom Dreyfuss, te je držali neumjesnom iz posve izvanfilmskih razloga. Žiri se - međutim - nije dao time pokolebati, nego je slavnom Poljaku hladnokrvno dodijelio priznanje.

Nagradu za najbolju režiju dobio je švedski kultni genijalac Roy Andersson za film “O beskonačnosti”. Andersson je tako drugi put zaredom nagrađen u Veneciji: za svoj posljednji film “Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju” dobio je 2014. na mletačkom sprudu Zlatnog lava. Nagradu Kup Volpi za najbolju glumicu dobila je francuska glumica Ariane Ascaride. Ascaride je nagradu dobila za film “Gloria Mundi” režisera (i svog supruga) Roberta Guediguiana. Ascaride (1954) u svijetu upravo je i poznata po nizu od čak 18 filmova koje je snimila sa svojim suprugom režiserom, te uskim krugom najčešće istih glumaca, a svim je tim filmovima mjesto radnje glumičin i redateljev rodni grad Marseille.

Debitant

Riječ je o ciklusu filmova koji su Guediguian i Ascaride otpočeli još 1981., a sada je - za osamnaestu zajedničku suradnju - dobila i dosad najvažniju nagradu.

Kup Volpi za najbolju mušku ulogu dobio je domaći glumac Luca Marinelli za naslovnu ulogu u adaptaciji “Martina Edena” Jacka Londona u režiji Talijana Pietra Marcella.

Nagradu za scenarij dobio je kineski redatelj i scenarist Yonfan za povijesnu krimi-melodramu “Trešnjeva staza br. 7”. Nagradu za najboljeg debitanta - cijenjeno priznanje koje su svojedobno ponijeli Emir Kusturica i Jan Cvitkovič - dobio je sudanski režiser Amjad Abu Alala. Abu Alala je nagrađen za film “Umrijet ćeš u dvadesetoj”, kojem je zaplet naznačen u naslovu. Bavi se sudbinom mladića kojem lokalni vrač prorekne da će umrijeti do dvadesete, a to proroštvo usmjeri junakov život.

 

Superjunak

Pobjednički film “Joker” fikcionalna je biografija koja se bavi prošlošću jednog od najslavnijih stripovskih negativaca, Batmanovog arhiprotivnika. Jokera u filmu glumi Joaquin Phoenix, kojeg su kritičari osobito hvalili.

Premda nije temeljen ni na jednom konkretnom stripu DC Comicsovog serijala, “Joker” pripada šire shvaćenom DC-jevom filmskom univerzumu. Samim tim, riječ je o prvom filmu serijala o superjunacima koji je pobijedio na nekom od velikih europskih filmskih festivala. Pobjeda “Jokera” također je i indikator novog smjera i nove uloge koju je poprimio venecijanski filmski festival. Koristeći povoljni termin, ali i razmirice između Cannesa i velikih internetskih servisa, Venecija se spretno profilirala kao glavna pretpremijerna platforma za ambicioznije, jesenje holivudske filmove.

Gunđanje

To se očituje i u činjenici da su u posljednje tri godine u Veneciji pobjeđivali ili holivudski filmovi, ili u jednom slučaju (“Roma”) film u produkciji Netflixa. Na takvo usmjerenje je i dosad bilo gunđanja, bit će sigurno još više nakon ovoga, no Mostri teško itko može prigovoriti išta dok su god filmovi koje igra - dobri.

U prethodnim slučajevima - “Oblika vode” i “Rome” - u Veneciji su pobjeđivali holivudski autori koji su već imali cijenjeni opus i izvanholivudsku, festivalsku karijeru. Ovaj put nije tako. Redatelj pobjedničkog filma Todd Phillips autor je koji je dosad imao kudikamo više uspjeha kod publike nego kod kritike. Pravim imenom Todd Bunzl, Todd Phillips (Brooklyn, 1971) dosad je bio specijaliziran za pustopašne, anarhoidne crne komedije.

Najpoznatiji je po nevjerojatno popularnoj i gledanoj trilogiji “Mamurluk” (2009-13). Izlet iz žanra komedije napravio je posljednjim filmom “Psi rata”, crnohumornoj dokudrami o dvojici lakomih trgovaca oružjem koji se kriminalno obogate u jeku iračkog rata. “Joker” je - ukratko - i za Phillipsa bio izlet u potpuno novu dimenziju. Kako se čini - uspješan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2020 02:45