OUTLOOK ORIGINS

Jedan od najpoznatijih hrvatskih festivala slavi petu godinu na novoj lokaciji u Tisnom: ‘Najveći uspjeh to što je festival preživio i nastavio s radom‘

Outlook festival

 Press/
‘Outlook Origins, premješten na dosta manju lokaciju, odlučio je održati posvetu izvođačima i stilovima koji su na njegovo pokretanje ponajviše utjecali, istovremeno plasirajući i promovirajući novu generaciju izvođača‘
‘Outlook Origins, premješten na dosta manju lokaciju, odlučio je održati posvetu izvođačima i stilovima koji su na njegovo pokretanje ponajviše utjecali, istovremeno plasirajući i promovirajući novu generaciju izvođača‘

Pet godina prošlo je otkako su legendarni pulski festivali, Outlook i Dimensions, preselili sa Štinjanskog poluotoka u mnogo manju uvalu Tisnog. Outlook festival, čije novo izdanje kreće sljedećeg tjedna kada slavi i svoj peti rođendan na novoj lokaciji, u svojim je najboljim danima u Puli privlačio 15.000 posjetitelja iz čitavog svijeta i brojao više od 500 izvođača. Promjena lokacije masovni je festival pretvorila u nešto intimnije okupljanje, a sve je poslužilo kao povod da se festival koji slavi sound system kulturu i promovira žanrove poput dubstepa, duba, junglea, drum & bassa, UK garagea, grimea i hip hopa, vrati svojim glazbenim korijenima te rebrendira kao Outlook Origins.

Vedran Meniga iz Pozitivnog ritma, jedan od hrvatskih organizatora festivala koji se može pohvaliti uspješnom hrvatsko-britanskom suradnjom, u razgovoru za Jutarnji list prisjeća se prijelomnog trenutka kada su, u jeku pandemije, morali seliti i reorganizirati već uhodanu priču te otkriva što su im sve te promjene donijele, ali i koje novitete možemo očekivati na ovogodišnjem izdanju.

image

Outlook festival lineup

Outlook/

Festivali u Puli dosegli su legendarni status, a morali ste ih seliti u jedno od najtežih razdoblja za glazbenu industriju u povijesti, u vrijeme pandemije covida. Kako vam je izgledao taj prijelaz i koliko je bila izazovna neizvjesnost?

Odluka o preseljenju iz Pule donesena je prije pandemije. Covid je samo bio još jedna otežavajuća okolnost koja se našla na putu, neposredno nakon te odluke, zbog čega je festival na kraju i imao godinu pauze.

To je bila poprilično teška odluka o kojoj se dugo razmišljalo, a presudila je neodrživost nastavka festivala u dotadašnjem aranžmanu, koja je iz godine u godinu počela stvarati ozbiljne financijske gubitke s obzirom na karakter i prateći budžet festivala.

Upravo ta neodrživost stvorila je neizvjesnost o nastavku održavanja festivala. Cilj preseljenja bio je smanjiti rizike s obzirom na postojanje želje da se festival ne ugasi.

Koliko je ljudi posjetilo prvi Outlook u Tisnom i koji su vaši dojmovi o tom izdanju, sada s odmakom od pet godina?

Prve godine Outlook Originsa posjetilo je nešto manje od 2000 ljudi, što je bio znatan pad u odnosu na više od 10.000 gostiju, koliko je festival imao u prethodnim godinama.

Naši dojmovi su da je najveći uspjeh to što je festival preživio i nastavio s radom, jer je, osim pandemije, bio suočen i s Brexitom, tj. izlaskom Velike Britanije iz EU, što je stvorilo dodatne komplikacije.

A treba spomenuti i konverziju iz kune u euro, nakon čega je sve u našoj zemlji znatno poskupjelo preko noći.

Outlook Origins bio je nova etapa – što ste njime htjeli redefinirati? Što ste htjeli s tim naglasiti i što vam je ta promjena donijela?

Festival je u najuspješnijim godinama plovio na valu popularnosti dubstepa, koji je pred pokretanje Outlook Originsa izgubio hype, došle su neke nove generacije, s novim utjecajima.

U takvoj situaciji Outlook Origins, premješten na dosta manju lokaciju, odlučio je održati posvetu izvođačima i stilovima koji su na njegovo pokretanje ponajviše utjecali, istovremeno plasirajući i promovirajući novu generaciju izvođača, s ciljem da se privuku njihovi poklonitelji i neke nove generacije koje do tada nisu imale kontakta s festivalom.

Takva promjena iz godine u godinu pokazuje rezultate, kontinuiranim porastom broja novih gošća i gostiju festivala.

Outlook je danas jedan od najdugovječnijih hrvatskih festivala, ali i jedan od festivala zaslužnih za pozicioniranje Hrvatske na svjetskoj festivalskoj mapi. Kako ste svih ovih godina uspjeli zadržati kontinuitet u industriji u kojoj mnogi brzo nestanu?

Hvala na lijepim riječima. Rekao bih da je prije svega presudila ljubav organizacije prema onome što se radi. Često smo bili pred naizgled nerješivim situacijama, ali iste nikad nisu presudile da bi došlo do odluke o gašenju festivala, uvijek se našao način kako nastaviti dalje, jer je to bila primarna želja.

Nemoguće je odustati od nečega što te definira i što želiš raditi. Nitko od nas u ovo nije ušao iz materijalnih razloga i veseli nas što takve okolnosti nisu presudile ni kad je situacija bila bezizgledna.

image

Vedran Meninga

Ivan Posavec/
U nekim ste intervjuima priznali da je festival u Puli znao bilježiti značajne gubitke, a kao razlog ste navodili svojevrsnu produkcijsku megalomaniju. Kakvo je stanje nakon preseljenja u Tisno? Je li se manja lokacija pokazala isplativijom?

Da, lokacija u Tisnom znatno je pomogla smanjiti produkcijske troškove, što je očigledno i pri posjeti Outlook Originsu, nakon što se doživio Outlook festival u Puli.

U Puli smo izgradili čitavo naselje na Štinjanskom poluotoku, s 15-ak pozornica i oko 50 boat partyja, dok je danas festival proporcionalno smanjen u odnosu na manji broj posjetitelja.

Također ste isticali da su se festivali u kojima ste sudjelovali kao organizatori uspješno uklopili u lokalnu zajednicu, može li se sada isto reći za Tisno? Kako je dočekan Outlook?

Rekao bih da je situacija vrlo slična, ali i opet proporcionalno umanjena u odnosu između veličine grada kao što je Pula i naselja kao što je Tisno.

Vjerujem da Tisno, kao i nekada Pula, ima značajan doprinos za lokalno stanovništvo kao posljedicu održavanja festivala.

Outlook i Dimensions primjeri su uspješne suradnje britanskih i hrvatskih organizatora. Što ste naučili jedni od drugih? Postoje li razlike u festivalskoj kulturi koje su vas iznenadile?

Kao jednu od najvećih vrijednosti, upravo kroz godine ističemo razmjenu iskustava, kroz koju smo međusobno puno naučili jedni od drugih. S obzirom na veličinu tržišta, tj. Veliku Britaniju koja je vodeća sila u festivalskoj kulturi, naspram naše male Hrvatske.

Veličina tržišta u Velikoj Britaniji omogućava specijalizaciju pojedinačnih uloga i poslova unutar glazbene industrije, dok je na našem području često neophodan ‘multitasking’ i odrađivanje više različitih poslova istovremeno da bi se stvari događale.

Čini se da je ovogodišnji lineup žanrovski nešto šareniji u odnosu na neka prethodna izdanja. Je li to bio svjestan odmak ili prirodan razvoj festivala? Planirate li i dalje otvarati prostor različitim glazbenim žanrovima, uz već etabliranu bass scenu i kako publika na to reagira?

Korijeni ostaju zauvijek, ali recentni trendovi ovise o novim generacijama koje dolaze i o onome što je među njima trenutačno popularno. Nastavljanjem organizacije festivala, Outlook Origins pokušava naći poveznicu između te dvije struje.

Planirate li možda ove godine nešto novo? Što sve publika može očekivati?

Kreativnosti i inovacija nikad ne manjka. Od produkcije festivala, boljih ozvučenja, rasvjete, dekoracija i rješenja na samoj lokaciji, do novih izvođača za koje dosad niste čuli, a vrlo je moguće da će uskoro biti naširoko poznati.

I za kraj, možete li nam dati neke statistike? Koliki je bio kapacitet festivala u Puli, a koliki je sada u Tisnom? Koliko je posjetitelja dolazilo tada, a koliko dolazi danas? Jeste li zadovoljni rastom i trenutačnom publikom?

Outlook festival u Puli u najboljim godinama prelazio je 15.000 gostiju, dok je Outlook Origins u Tisnom krenuo s manje od 2.000 i trenutačno se penje na više od 4.000 gostiju.

Dakako da smo zadovoljni osvježenom energijom i ponovnim, kontinuiranim rastom posjete, nakon promjene lokacije i niza otežavajućih okolnosti koje su pritom postojale.

Sve o festivalu, kao i ovogodišnji lineup, možete pronaći ovdje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 23:23