Bugarska sopranistica Sonya Yoncheva jedna je od najvećih i najtraženijih opernih zvijezda današnjice. Ostvaruje zapažene uloge u opernim kućama kao što su Metropolitan Opera, Royal Opera House i Teatro alla Scala, a ovog će tjedna pjevati u Dubrovniku na koncertu Opera gala. Na velikoj završnici 75. Dubrovačkih ljetnih igara, koja će se održati u veličanstvenom ambijentu ispred Katedrale, nastupit će i malteški tenor Joseph Calleja te jedan od najtraženijih basova na međunarodnoj sceni Ante Jerkunica, uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem Ivana Repušića. Sa Sonyom Yonchevom razgovarali smo o nastupu u Dubrovniku, njezinom glasu i repertoaru, kao i aktivnostima u području organizacije koncerata.
Na opernoj gali u Dubrovniku pjevat ćete većinom arije Giacoma Puccinija. Kako to da ste odabrali baš tog skladatelja?
- Nalazimo se u Puccinijevoj godini, ove godine mnogi imaju Puccinija na programu jer se obilježava stota godišnjica njegove smrti. Budući da na koncertu ne pjevam samo ja, zamolila sam organizatore da mi pošalju svoj program. Htjela sam da mi kažu što planiraju, tako da se mogu prilagoditi. Na kraju sam odabrala Puccinija jer sam vidjela da je dio programa već bio posvećen njemu, no bilo je i Verdija, pa sam uključila i jednu Verdijevu ariju. A na programu ima i francuskih arija, pa sam odlučila da će arija koju ću izvesti za bis biti na francuskom.
Kao operna pjevačica najpoznatiji ste po ulogama kao što su Puccinijeve Tosca i Mimi, ili Verdijeva Vioetta Valéry, no karijeru ste započeli nastupajući u baroknim operama.
- Tako je, a i dalje često izvodim barokni repertoar. Mislim da je za pjevača izuzetno važno da održava fleksibilnost svojeg glasa. Nikad se nisam htjela zabiti u samo jednu vrstu repertoara, to mi je prije svega jako dosadno, a uz to je i opasno za glas. Glas je mišić koji vježbanjem razvija svoje navike, zato ga je važno držati aktivnim. Nakon koncerta u Dubrovniku imat ću nekoliko recitala u Južnoj Americi, a cijela jesen će mi biti ispunjena baroknim repertoarom.
Kako u pjevačkom smislu ostvarujete to prebacivanje iz jedne vrste repertoara u drugu?
- Prilično je atletski, to je fizički posao. Potrebno je uzeti vremena za pripremu svojeg tijela i instrumenta, u ovom slučaju glasa. Tehnike pjevanja su različite, tako da si uvijek uzmem vremena, ne prisiljavam se i zapravo vrlo rijetko mogu jednu večer pjevati Puccinija, a dva dana nakon toga barok. Uvijek imam nekoliko dana pauze između nastupa, da mogu odmoriti i dati vremena glasu da stekne druge navike. Kod kuće puno vježbam, pjevanje, ali i tijelo. Mislim da je obaveza profesionalnog pjevača ostati fizički i mentalno u formi i biti svjestan svojeg tijela.
Nastupat ćete na koncertu Opera gala, a zanimljivo je da se i sami bavite organizacijom sličnih koncerata.
- Sve je počelo u vrijeme covida. Prije toga se nikad nisam bavila organizacijom ili nečim sličnim, za umjetnika je to vrlo težak zadatak. No bila je pandemija i željela sam ljudima u svom rodnom gradu u Bugarskoj ponuditi koncert na otvorenom. Živim u Švicarskoj već više od 20 godina pa zapravo nisam bila u tolikom kontaktu s tamošnjom publikom i zato sam htjela organizirati koncert. U to vrijeme ni jedna institucija nije radila, sve je bilo zatvoreno, ali nije bilo zabranjeno organizirati koncerte na otvorenom. Trebalo je poštivati mnoge mjere i to mi nije predstavljalo problem, no uskoro sam saznala da za organizaciju takvog događaja trebam pokrenuti vlastitu tvrtku. Nije bilo puno vremena, svega nekoliko dana, ali napravila sam to i bilo je jako uspješno. Sviđa mi se taj posao, potpuno je drugačije kada samo pjevate u nekoj produkciji od toga kada sve sami organizirate. To je doista nešto veliko. To je i još jedan, drugačiji način da budete u kontaktu s publikom. Možete sve napraviti od nule, od početka do kraja, što znači da ostavljate svoj potpis na cijelom projektu. Na taj način se u potpunosti dajete publici, kao producent, organizator i umjetnik. Bilo je to jako uzbudljivo iskustvo pa sam odlučila nastaviti.
Jeste li već imali probu za nastup u Dubrovniku?
- Imali smo probu i bilo je jako dobro! Dirigenta Ivana Repušića već dugo poznajem, smatram da je izuzetno kompletan glazbenik i vrlo je pristupačan, u glazbenom smislu s njim je moguće praktički bilo što napraviti. Prekrasno je imati takvog kolegu. Tu je i Joseph Calleja kojeg također dugo poznajem i već smo puno puta zajedno nastupali, tako da je bilo jako lijepo.
Kako vam se sviđa mjesto gdje ćete nastupati?
- Prekrasno je, nisam znala da će biti tako. Često sam viđala turističke reklame za Dubrovnik, mnogi moji prijatelji također dolaze ovamo na ljetovanje, ali ja do sada nisam imala priliku. No jučer sam stigla i oduševila sam se! Prvi put sam ovdje, no nadam se ne i zadnji.