ALEKSANDAR DRAGAŠ

Sault: Antifašističke i antirasne poruke u plesnoj glazbi misterioznog podrijetla

Ni nakon četiri sjajna albuma objavljena u godinu i pol, javnost i dalje ne zna tko su glazbenici skriveni iza imena Sault
 Mistercheezit/iStock

U ovo sve blesavije vrijeme, kad stotine i stotine milijuna ljudi diljem svijeta imaju nesnosnu potrebu da konstantno o sebi i drugima fejsbuče, tvitaju, instagramiraju, tiktokaju i oglašavaju se na slične načine, najčešće fotografijama i video zapisima te idiotskim porukama u kojima iskazuju nevjerojatno nepoznavanje pravopisa i gramatike, pravo je čudo vidjeti jednog glazbenog izvođača o kome ne znamo ništa.

Zapravo, mi tog izvođača ni ne vidimo pošto svoj identitet krije kao zmija noge, a i ništa ne znamo o njemu jer odbija davati intervjue i izjave, pa čak i navesti imena koja stoje iza "kolektiva" zvanog Sault. Umjesto da nam se, kako to obično biva, nameću fotografijama i pomno režiranim video spotovima u kojima bi mogli vidjeti njihova lica i tijela, oni koji stoje iza naziva Sault glazbu su u doba u kojem slika preteže nad tekstom i zvukom sveli samo na - glazbu.

Tipični britanski sklop

Prava je to blagodat u ova šugava vremena, a prometnula se i u efektnu medijsku taktiku jer baš su takvom misterioznošću Sault zagolicali pažnju javnosti. Oni koji su ih čuli, ili o njima čitali superlativne kritike, sad se sve više pitaju koji to geniji stoje iza tako fenomenalno konstruirane glazbe. Naime, Sault su odabrali i neobičnu taktiku izdavanja albuma pa je tako fantastični "Untitled (Rise)" objavljen samo tri mjeseca nakon tek zeru slabijeg "Untitled (Black Is)", a slično se dogodilo i prošle godine kad je samo četiri mjeseca nakon debija "5" objavljen drugi po redu album "7". Pri tome, ni nakon četiri sjajna albuma objavljena u godinu i pol, javnost i dalje ne zna tko su glazbenici skriveni iza imena Sault.

Namjerno koristim plural jer je logično zaključiti da iza flote instrumenata i vokala ipak stoji više glazbenika, a ne jedan multiinstrumentalist, mada se ne može isključiti da iza Saulta stoji jedan glazbenik kakav je nekoć bio Prince koji koristi nekoliko suradnika za ono što ne može otpjevati ili odsvirati sam.

Ugledni DJ i producent Gilles Peterson pretpostavlja da je Sault akronim, sačinjen od početnih slova imena petorice glazbenika, no zvučna slika, kad već nemamo fotografija ili video spotova, nadaje da bi mogao biti posrijedi "kolektiv" sačinjen od otprilike jednakog broja glazbenika kakav je svojedobno na pozornici pratio kralja afrobeata Felu Kutija. Ne spominjem Kutija bezveze jer dosta toga u glazbi Saulta potječe iz afrobeata, pogotovo u tretmanu udaraljki, puhača i vokala, a čujan je i utjecaj spomenutog Princea, naročito u baratanju gitarama, gudačima i klavijaturama i sklonosti funku.

Ne znamo ni je li posrijedi britanska skupina, jer zamjetan je upliv i filadelfijskog i detroitskog soula, ali rekao bih da je britansko podrijetlo Saulta neupitno. Iz glazbenog sklopa, ali i tema koje na ovogodišnja dva albuma imaju mnogo veze s onime što je dovelo do pokreta Black Lives Matter, logično je zaključiti da je Sault sačinjen od crnoputih glazbenika ili barem to da je posrijedi rasno miješana skupina.

Takav zaključak ne proizlazi samo iz stihova pjesama u kojima se često bave rasnim pitanjima, nasiljem, socijalnim pitanjima i opresijom protiv koje zazivaju ustanak, nego i iz same glazbe s retro-modernog raskrižja psihodeličnog soula, P-funka, R&B-a i popa na kojem odzvanja jeka Nilea Rodgersa iz Chica, Curtisa Mayfielda, Isaaca Hayesa, Marvina Gayea, Funkadelica, Rip Rig + Panica.

Pravda i jednakost

Na prethodnom albumu "Untiled (Black Is)", to definitivno znamo, gostovali su Michael Kiwanuka, Cleo Soul (Cleopatra Nikolic) i Kid Sister (Melisa Young), a produkciju i na "Untitled (Rise)" ponovo potpisuje Inflo (Dean Wynton Josiah) koji je isti posao obavio za Kiwanuku, Little Simz, Toma Odella.

Tko god stajao iza imena Sault, bio to trio kako neki pretpostavljaju, kvintet kako smatra Gilles Peterson koji je na BBC6 ovog ljeta u cijelosti "odvrtio" njihov album "Untitled (Black Is"), brojniji kolektiv ili samo jedan multiinstrumentalist koji koristi grupu neimenovanih glazbenika i pjevača te pokojeg široj javnosti poznatijeg gosta, rezultat je zadivljujući komad ukusne i inteligentne clubbing glazbe s jasnim i glasnim socio-političkim porukama koje zazivaju više pravde i jednakosti, uključivosti i nenasilja, antirasizma i antifašizma. Svega onoga što nam treba otkako je oslabila socijalna država i bez čega nam prijeti urušavanje društva tijekom i nakon pandemije korone...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. listopad 2020 08:32