StoryEditor
TRAM 11

Selfije preziremo, influensere izrugujemo, a ni u EU ne vjerujemo. Mi smo stara škola rapa

Kultne zagrebačke repere Tram 11 snimamo povodom njihova novog zajedničkog singla “Jebo sliku svoju”
 Boris Kovačev/Cropix

Danas postoje dva načina kako snimiti fotografiju repera. Onaj prvi, popularniji, zahtijevao bi mnogo logističke potpore i pretprodukcijskih radnji. Trebalo bi unajmiti luksuzni automobil, nabaviti hrpe novčanica, izabrati skupe šampanjce, a ne bi naodmet bilo imati i nekoliko polugolih žena, koje će stajati u kadru s reperima mrkog pogleda koji taj šampanjac prolijevaju po betonu ne bi li dokazali kako mnogo ne mare za (unajmljeno) bogatstvo kojim su okruženi.

Onaj drugi, autentičniji, ne zahtijeva mnogo pripreme. Dovoljno je prošetati njihovim kvartom te pronaći kakav oronuli zid na kojemu je iscrtan grafit, ili tako nešto. Ako su reperi stare škole, odmah će znati zauzeti pozu i napraviti fotografiju koja reprezentira subkulturni pokret. Oni mlađi bi se, barem ako je suditi po njihovim videospotovima, u takvom ambijentu možda i pogubili. Ipak tu nema unajmljenih limuzina i novčanica koje se razbacuju po podu.

Kultne zagrebačke repere Tram 11 snimamo, dakako, na taj drugi način, i to povodom njihova novog zajedničkog singla “Jebo sliku svoju”, koji je u četvrtak stigao nakon punih 17 godina, i kojime najavljuju novi album. Oronuli ambijent pronašli smo na stadionu Maksimir, a dok snimamo, parkiralištem projuri jeftini automobil, zaustavi se pa iz njega ispadne mladoliko lice u havajskoj košulji; kao da je lik iz Grand Theft Auta.

- Tram 11! - povikne oduševljeno iz automobila, pojača glazbu i zatim nestane. Kada je Tram 11 izbacio svoj zadnji zajednički album, zapravo kompilaciju najboljih pjesama nazvanu “Tajna crne kutije”, sada već pradavne 2003. godine, taj GTA mladić iz automobila bio je tek tri ili četiri godine star.

image
Boris Kovačev/Cropix

Rasprodali povratnički koncert

- Slušaju nas. Gledaj, slušaju oni i taj trap i to sve novo, ali dosta njih ima odgoj iz kvarta ili iz kuće. I to od starijeg brata, bratića, tetka, prijatelja, koji i dalje imaju te naše albume, koji su neka vrsta klasike kojoj se klinci onda vraćaju, iako odrastaju na nekoj drugoj glazbi - pojašnjava Srđan Ćuk a.k.a. General Woo, pa se prisjeća i njihova velikog povratničkog koncerta krajem 2017. godine, kad su ujedinili snage nakon mnogo godina na oduševljenje publike koja je odmah počela zazivati i novi album.

Karte su bile rasprodane u rekordnom roku, bend je prebačen iz male u veliku dvoranu, a koncert je ispao svojevrsno ujedinjenje svih generacija hrvatskih obožavatelja rap-glazbe.

- Tad smo vidjeli da je to - to, i da nas publika želi. Očekivali smo reakciju, ali ne baš toliku. Odmah smo bili bukirani sljedeće dvije godine s koncertima, pa je logično da smo pomislili i na album. Staru priču smo zaokružili Domom sportova, a sada trebamo novih stvari i novog materijala. Željni smo. Nismo nikada prestali raditi glazbu, jer smo imali soloprojekte sve ove godine. Ipak, raditi skupa drugačija je priča - nastavlja Woo, na čije se riječi nadovezuje Target a.k.a. Mladi Gospar, pravog imena Nenad Šimun. Target smatra da se bend ujedinjenjem našao u prilici za “ispisati novu knjigu”.

- Sve staro smo završili i poslije solo projekata opet dolazi stara brija na red. Osjetili smo da moramo udružiti snage i napraviti opet dobar duo projekt, projekt Tram 11 - govori Target. Reperi nastavljaju o svom davnom sukobu, koji je u Hrvatskoj odavno stekao mitski status. Govori se sve i svašta, verzija je nekoliko, no protagonisti priče tvrde - nije to bilo ništa specijalno. Ljudi, kažu, jednostavno odu različitim putevima. Razišli su se na umjetničkom planu i zbog presinga rada na novom albumu, koji je zahtijevao tadašnji izdavač. Nakon mnogo godina i solo karijera odučili su probati opet.

- Počeli smo malo više dolaziti na ista mjesta, partije, viđali smo se tamo i rekli smo, ajmo probati nekaj novo napravit. Nakon velikog koncerta odmah smo se dogovorili da ide i novi album te da ćemo nastaviti surađivati kao u stara vremena - kaže Target pa opisuje zvuk novog albuma, koji je trebao izaći krajem godine, ali je odgođen zbog korone, kao i njihov prvi najavljeni singl, koji nije ugledao svjetlo dana.

Kao prvi singl odlučili su u novim okolnostima plasirati “Jebo sliku svoju”, koji, objašnjavaju, ne reprezentira “tvrd zvuk”, “njihov zvuk”, kakav će biti na ostatku albuma koji će izaći jednom kad se smiri situacija s koronom. Dečki su uvjereni da nema smisla izbacivati album prije mogućnosti nastupa u koncertnim dvoranama, a pjesmu “Jebo sliku svoju” opisuju kao plesnu, ljetnu.

Teme iz zagrebačkih kvartova

- Zvuk albuma bit će baziran na Tram 11 zvuku. Kad se spojimo, mi imamo energiju koja paše. Bacamo tu urbanu, ZG-spiku. Predstavljamo sve što proizlazi iz kvarta. Tako da smo ovaj album bazirali na tom stilu, ali s opširnijim pristupom temama. Kako stariš, tako ubacuješ i zreliju komponentu u svoj rad. Na albumu se bavimo i društvenim problemima, politikom… - nastavlja Target. General Woo dobacuje kako su se stvari i za njih promijenile od vremena kad je Tram 11 žario i palio domaćom rap-scenom.

- Više ne pričamo u pjesmama samo o kvartu, jer više nemamo dvadeset i ne visimo u kvartu na klupicama. Znali smo i prije biti kritični u pjesmama, ali smo većinom bili fokusirani na kvartovsku spiku. Sada su teme drugačije - kaže Woo i dodaje da na novom albumu Tram 11 ostaje vjeran tradicionalnom, “boom bap” stilu, iako žanrom dominira novi, trap-zvuk na koji se naslanja veći dio mlađe generacije repera. Ta ista generacija, čini nam se, ne brije ni na full albume kao narativne i konceptualne cjeline. Preslušavaju se singlovi na YouTubeu i pjesme se klikaju nasumično. Malo ovoga, malo onoga. Albumi kao da su stvar prošlosti. Planira li Tram 11 tu raditi kompromise?

- Ekipi koja brije na singlove ostaju Deezer i Spotify. Ostaje im YouTube. Imamo i mi na tim platformama stvari. Ne moraju preslušavati albume ako neće. No, druge naše slušatelje i fanove zadovoljavamo fizičkim albumom. Cijeli svijet nekih glazbenika je na YouTubeu, imaju milijune pregleda, ali ne mogu održati koncert pred punom publikom ni prodati fizički album. Mi dolazimo iz vremena u kojem toga nije bilo.

Poštujemo sve, ali naš teren su koncerti i fizička prodaja albuma. Radili smo nedavno i reizdanje naših pjesama na vinilu, i odmah smo ih rasprodali. Naša publika želi i brije na takve stvari, a ne na YouTube - komentira Woo pa nastavlja o auri umjetničkog djela, koju sa sobom nosi fizička kopija. Govori kako je nostalgičan za tim vremenima, i kako mu se ne sviđa da je danas sve dostupno na jedan klik. Generacije poslije njega, smatra, zakinute su za iskustvo kupovine fizičkog albuma.

Proces je to koji zahtijeva dulje vrijeme i posvećenost. Do nove glazbe se dolazi sporije, temeljitije, i sve to se ne može obaviti na brzinu. Tako se više veže uz pjesme te uz rad autora čiji si album nabavio. Riječima Generala Wooa, “drukčija je to težina ljubavi”. Kao pozitivnu stvar u cijeloj priči, ističe i činjenicu da se danas lakše dolazi do glazbe, a ona se lakše i stvara.

U novom singlu Tram 11 tematizira selfie-kulturu i površnost na internetu. Influensere. Rugaju se njima, ali i sebi. Ne mogu danas biti uspješan ili prisutan na sceni bez online-vizibiliteta. Sve je, prema njima, ipak stvar uporabe. Internet i mreže su alat, a pitanje je tko će se i kako njima koristiti.

- Kao što se vidi u spotu singla, poistovjetili smo se s 19. stoljećem kada je fotografija i nastala, i kad su ljudi počeli raditi svoje ili obiteljske portrete. Išli smo spojiti to vrijeme i današnje vrijeme jer danas imamo fenomen poplave fotografija, pa smo se htjeli narugati na taj račun. Nekim ljudima su mreže čitav svijet, i ti ljudi imaju problem. Kao i u svemu u životu, ako odeš u ekstrem, nije dobro.

Ali, mislim da će to brzo proći i da neće taj fenomen naslikavanja trajati zauvijek - smatra Woo pa ističe kako je dobro da razni ljudi pristojno žive od takvih influencing-aktivnosti. Neki od njih proizvode kvalitetan sadržaj iz kojega se može nešto naučiti ili saznati, komentira dalje, dok je hrpa sadržaja, kako kaže, debilana. Ali, tako je.

image
Tram 11 devedesetih godina

Ovako ne možemo dalje

Govoreći o politici, ističu kako “treba mijenjati stare glave”. Hrvatska ovako više ne može, kažu reperi. Smeta im što se stalno izmjenjuju isti političari na vlasti, terorizam koji proizvodi sukobe na relaciji kršćanstvo - islam, kao i previše države i birokratskog aparata. Ne vjeruju ni Europskoj uniji, za čiju administraciju smatraju da je nepovoljna po Hrvatsku. Ne žele čuti o tome da se odluke koje se tiču ovog stanovništva donose u Bruxellesu. Woo spominje i “političku oligarhiju” HDZSDP koja se, kako kaže, ne da maknuti s vlasti.

- Upotrebljavaju sve raspoložive trikove. Zadnji je onaj s Ministarstvom kulture i medija. To ima jedino Vučić. Druga stvar, treba nam lustracija. I kad kažem lustracija, ne mislim na lov na vještice i vješanje ljudi po banderama. Stare glave treba maknuti lustracijom, i one koje su kvalitetne snaći će se u privatnom sektoru. Tek tada će se Hrvatska moći ekonomski podići i napraviti reforme.

To ne mogu stare glave, koje su ekonomski školovane po starom sistemu i po starim idejama. Sve zemlje koje su provele lustraciju, Češka, Rumunjska, Poljska, danas su u svemu ispred Hrvatske - uvjeren je Woo.

Toliko o ponovnom ujedinjenju legendarnog benda Tram 11. Za sada. Čim se situacija s koronom smiri, čut ćete i ostalo, u njihovim novim pjesmama. Album, za koji su matrice radili Sett i Koolade, uključivat će i neke featuringe, kao i ponovno okupljanje Blackout ekipe na jednoj pjesmi. Repat će i Nered, i Stoka, i Bolesna braća. Ekipa devedesetih. Dvadeset godina kasnije, doduše, ali u naizgled sličnom političko-društvenom ambijentu. I doista, kad se samo malo promisli, kao da se ništa nije promijenilo otkad smo ih posljednji put vidjeli zajedno na novim pjesmama. Ako ne vjerujete, počnite iznova preslušavati njihove stare albume.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. srpanj 2020 01:20