Da nije bilo Jima Jarmuscha i njegova marokanskog vampirskog filma "Only Lovers Left Alive" (Samo ljubavnici preživljavaju), Yasmine Hamdan vjerojatno bi ostala u enklavi pariške world-music scene. Kratak noćni prizor iz male čajane u Tangieru zavrtio se kroz YouTube čak i prije no što je Jarmuschev film 2013. stigao u kinodvorane. Činilo se da nije važno ako je samo deset posto ljudi razumjelo riječi koje je pjevala. Tako je uostalom bilo i na njezinim europskim nastupima koji su uslijedili (najbliže Zagrebu bila je u Budimpešti).
Yasmine Hamdan, rođena je u Beirutu, odrastala u Kuvajtu, Abu Dabiju i Grčkoj, danas živi na dvije adrese, jednoj pariškoj, drugoj bejrutskoj i tako je podijelila proteklih osam godina koliko je prošlo od njezina posljednjeg albuma "Al Jamilat" (snimanog dijelom u New Yorku) i svježeg, prije mjesec dana objavljenog "I Remember I Forget" (بنسى وبتذكر). Djetinjstvo je provela nomadski, slijedeći poslovnu karijeru oca inženjera, između Libanona, Kuvajta, Abu Dabija i Grčke. Javnost, tada još samo arapska, za nju je doznala 1998., po povratku obitelji u Beirut, kada je u suradnji sa Zeidom Hamdanom (nisu u rodu) pokrenula eksperimentalni elektro-pop duo Soapkills. Pripadali su generaciji koja je odrastala nakon završetka libanonskog građanskog rata 1990. Naziv projekta rodio se iz ideje da se problematična povijest grada prebrzo zaboravila. "Sve dok se rat briše, pomislili smo, sve se čini sjajnim iako je užasno. U tom kontekstu i sapun ubija. Zaključili smo da bi to bilo lijepo ime za bend", rekao je tada Hamdan u intervjuu za bejrutski dnevnik Daily Star.
Stihovi Soapkillsa u početku su bili na engleskom, ali Yasmine Hamdan zaključila je da to postaje kočnicom njezinoj kreativnosti. "Osjetila sam da postoji praznina koju treba popuniti i da mi pjevanje na arapskom, ali na moj način, daje slobodu koju ne mogu dobiti ako radim na engleskom ili bilo kojem drugom jeziku", rekla je Hamdan poslije pariškom dnevniku Le Monde. Zato je, nakon što su Soapkills stekli kultni status u Beirutu, kada su joj velike europske i arapske izdavačke kuće i producenti ponudili solidne ugovore, obećavajući joj uspjeh u srednjostrujaškom popu koji se tada priklanjao world-musicu, uz uvjet da piše i pjeva na engleskom, Hamdan odbila ponudu.
Portret suvremenog Beiruta
U Pariz se preselila 2002. s idejom da u gradu koji je još od početka stoljeća poznat po njegovanju globalizirane glazbene scene nastavi razvijati projekt Soapkills. Pokazalo se, međutim, da iako slučajno dijele jednako prezime, Hamdan i Hamdan imaju različite pristupe kreativnosti. Soapkills je ostao u prošlosti. Yasmine je u Parizu, na Sveučilištu Sorbonne, magistrirala na studiju izvedbenih umjetnosti. Tamo je, za vrijeme studija, upoznala svojeg dugogodišnjeg stalnog suradnika, današnjeg supruga, palestinskog redatelja Eliju Suleimana. Počela je pisati glazbu za njegove filmove.
Tri godine po dolasku u Pariz Suleiman, koji je već imao korijen u pariškim umjetničkim krugovima, upoznao ju je s producentom Mirwaisom, glazbenikom afganistansko-talijanskih korijena koji je nekoliko godina ranije stekao slavu producirajući Madonnin prijelomni album "Music". U suradnji s Mirwaisom nastao je 2009. album "Arabology", koji je Hamdan omogućio ugovor s izdavačkom kućom Universal. Veliki izdavač donio je snažan publicitet, "Arabologija" je zaradila pohvale kritike i publike. Slijedili su albumi "Ya Nass" (O, čovječe), koji je privukao Jarmuscha, a onda, dvije godine poslije, "Al Jamilat". Oba pjevana na arapskom, bez kompromisa.
Svježi album "I Remember I Forget" (بنسى وبتذكر), iako bi ga zbog mračnog tona bilo lako povezati s današnjom palestinskom tragedijom, Hamdan tumači kao portret suvremenog Beiruta nakon velike eksplozije 2020., kada je dio grada u blizini luke bio razoren. To je njezin glazbeno najrazrađeniji projekt, istovremeno najbliži duhu vremena, ali i jasan nastavak puta na kojemu želi održati glazbu iz arapskog "zlatnog doba" četrdesetih, pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća. Koga zanima, prijevod svih tekstova može se naći on-line. Odlično.
Yasmine Hamdan
"I Remember I Forget" (بنسى وبتذكر)
Crammed Discs, 2025.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....