StoryEditor
ODLAZAK ZOJE ODAK

‘Bila je beskompromisna i uvijek je znala da se može bolje, još bolje od boljega‘

Za svoje uloge Zoja Odak dobila je više važnih nagrada, od Nagrade ‘Dubravko Dujšin’ do Zlatne arene u Puli

Zoja Odak dobila je glavnu ulogu u predstavi Majka Courage i njezina djeca 
 Jadran Babic/Cropix

U noći sa subote na nedjelju u splitskoj bolnici je nakon teške bolesti u 73. godini preminula Zoja Odak, dugogodišnja glumica Hrvatskog narodnog kazališta Split i nacionalna dramska prvakinja.

image

Zoja Odak dobila je glavnu ulogu u predstavi Majka Courage i njezina djeca 
Jadran Babic/Cropix

U matičnom kazalištu odigrala je cijeli niz velikih uloga dramskog repertoara koje su je svrstale u sam vrh hrvatskog glumišta i za koje je dobila niz uglednih kazališnih nagrada (Majska nagrada Društva dramskih umjetnika Hrvatske, Zlatni lovor-vijenac sarajevskog MES-a, Nagrada ‘Dubravko Dujšin’, Zlatna arena u Puli…).

Zoja Odak svojim se glumačkim opusom upisala među one izuzetne umjetnike koji pomiču, pa ako treba, i brišu granice davno prije ovog tužnog dana, a sad je zauzela svoje mjesto među karijatidama na kojima počiva strop Hrvatskog narodnog kazališta Split, stoji u priopćenju HNK Split.

image
HNK Split - predstava Kate Kapuralica - Zoja Odak (Kate), Josip Genda (Luka)
HNK Split

Rođena je 1947. godine na Voćnom trgu, pokraj palače Milesi i Šubićeve ulice, a Matejuška, koja je sinonim za Miljenka Smoju, bila je njezin kvart iz djetinjstva. Prve glumačke korake napravila je u legendarnom splitskom pionirskom kazalištu Titovi mornari iz kojeg dolaze i njezini slavni kolege Boris Dvornik, Zdravka Krstulović, Ivica Vidović... U mladosti se intenzivno bavila atletikom, u kojoj je imala iznimne rezultate, ali je ljubav prema glumi prevagnula. Kasnije je spominjala da je sport jako pomogao njezinoj glumi brzinom: hitrošću refleksa, koja je na pozornici vrlo važna.

image
Jadran Babic/Cropix

"Sport mi je donio sigurnost u pravljenju uloga, naučio me da u teatru gubim i dobivam i da budem izdržljiva. I Peter Ustinov je govorio da je teatar neka vrsta sportske discipline", rekla je.

Teatrologiju i književnost diplomirala je u Sarajevu, a 1972. ju je angažirao HNK Split, koji je prepoznao njezin veliki glumački talent. Jedna od njezinih najznačajnijih uloga je Klitemnestre u Euripidovoj Elektri 1988. godine. Često je i rado igrala tragične junakinje u starogrčkim komadima. Jednom je ispričala da je kroz rad na tim ulogama postala bolja osoba.

image

Premijera Euripidove drame Hecuba u kojoj nastupaju Zoja Odak, Sergej Trifonović, Ana Vilenica i Dejan Bucin.
 
Jadran Babic/Cropix

"Karakteri tih žena, od Lizistrate do Antigone, Alkestide i Klitemnestre, uvijek su mi bili bliski: snaga tih junakinja je praiskonska, to su žene koje plešu s vukovima i zato su one - blizu bogovima. Ako me pitate tko su mi uzori, onda su mi uzori te žene", rekla je glumica, koja je bila strastvena zagovarateljica građanskog aktivizma i deklarirana ljevičarka. Nikad joj nije bio problem izraziti svoj stav, vrlo često hrabro se suprotstavljajući dominantnim trendovima i svjesno se izlažući kritikama.

Uz prvenstvenu posvećenost kazalištu Zoja Odak ostvarila je i zapaženu televizijsku i filmsku karijeru. U filmu Krste Papića "Priča iz Hrvatske" (1992.) igrala je ulogu Marije i za nju je dobila Zlatnu arenu. Širu popularnost dobila je sredinom '80-ih ulogom Branke u TV seriji "Inspektor Vinko" Kreše Golika. Uvijek je pazila kod biranja uloga i nije pristajala na kompromise.

"Svi trčimo da bismo zaradili. No, ja nisam imala dosad takav hod pa ga neću imati ni ubuduće. Ja znam što hoću i što neću. Željela bih raditi s dobrim redateljima i ekipom. To zvuči pomalo utopistički, ali kažem to zbog toga što drukčije nisam odgojena", rekla je u jednom davnom intervjuu, no toga se držala cijelog života.

Smatrala je da kod glumca nije bitno samo njegovo dugogodišnjo trajanje i 'profesionalno životarenje' nego da je ključan visoki standard i izvrsnost u radu.

image
Generalna proba predstave Adio kauboju.
Zoja Odak i Nataša Janjić
Jadran Babic/Cropix

"To znači da na pozornicu izlazite sa strepnjom, kao da vam je to prva uloga u životu, i sa strašću u očima, kao da je posljednja", govorila je ova iznimna Splićanka, koja se posljednji put na sceni HNK Split pojavila u ulozi Rebecce Nurse u Kušnji Arthura Millera, u režiji Nenni Delmestre.

"Beskompromisna i drska uvijek je tražila najviše i uvijek je znala da se može bolje, još bolje od boljega. Bio je to Zojin način da popravlja i sebe i druge. Smrt Zoje Odak nenadoknadiv je gubitak za hrvatsko glumište. U sjećanju kolega iz Hrvatskog narodnog kazališta Split i kazališne publike ostat će zapamćena kao glumica jedinstvene energije, snažnog i autentičnog glumačkog izraza, istinska zaljubljenica u umjetnost glume i kazalište, kao vrijedna kolegica i draga prijateljica", poručili su iz njezine splitske kazališne kuće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. rujan 2020 03:57